مدیاتک

مدیاتک تولید پردازنده‌های پرچم‌دار خود را به مدت دو سال متوقف کرد

سال 2017 برای پردازنده‌های موبایلی بسیار خوش‌یمن بود چراکه شاهد تغییرات اساسی درجهت ارتقای قابلیت‌های این چیپست‌ها بودیم. در این سال، تولید پردازنده‌های مبتنی بر لیتوگرافی 10 نانومتری در میان تولیدکنندگان رواج یافت و از آن‌ها در گوشی‌های پرچم‌دار مورد استفاده قرار گرفت.

اما درکنار پیشرفت‌های تکنولوژی، مهارت‌های فنی نیز می‌بایست برای دستیابی به این اهداف توسعه یابند که متاسفانه این امر در تمامی‌ شرکت‌های فعال در این حوزه اتفاق نمی‌افتد و این کمپانی‌ها قادر به توسعه مهارت و دانش کافی برای همگام شدن با دیگر فعالان این عرصه نخواهند بود. مثال بارزی که می‌توان از آن یاد کرد، ورود اینتل به بازار پردازنده‌های موبایلی است که این هدف، هرگز مطابق با انتظارات مدیران این شرکت پیش نرفت و اکنون به‌نظر می‌رسد این مشکل، گریبان‌گیر شرکت دیگر فعال در این حوزه شده است.

براساس آخرین گزارش‌ها، شرکت مدیاتک به‌طور موقت تولید پردازنده‌های پرچم‌دار خود ویژه گوشی‌های هوشمند را برای مدت زمانی بین یک تا دو سال متوقف کرد. همان‌طور که می‌دانید، امسال شرکت‌های سامسونگ و کوالکام از پردازنده‌های پیشرفته خود به نام‌های اگزینوس 8895 و اسنپدراگون 835 رونمایی کردند. هر دو محصول، از لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET بهره می‌برند و با تمرکز بر ارتقای عملکرد و کاهش مصرف انرژی نسبت به مدل‌های قبلی تولید شده‌اند.

شرکت اپل را نیز باید از دیگر کمپانی‌های خبرساز در سال 2017 دانست که توانست با معرفی Face ID در گوشی آی‌فون X، سروصدای زیادی را در بازار گوشی‌های هوشمند ایجاد کند. البته این قابلیت، تنها ویژگی جدید و ارتقایافته این اسمارت‌فون نیست و مهم‌ترین قابلیت این گوشی را می‌توان پردازنده A11 دانست.

این چیپست قادر است از هر شش هسته پردازشی خود به‌طور همزمان و به‌منظور ارتقای عملکرد تراشه استفاده کند که این امر برای اولین‌بار در تاریخ عرضه گوشی‌های آی‌فون، سبب برتری پردازنده اپل نسبت به دیگر مدل‌های اندرویدی موجود در تست‌های چند هسته‌ای بنچ‌مارک‌ها شده است.

اما در کنار درخشش اپل، کمپانی تایوانی مدیاتک که نتوانست در این حوزه چندان موفق عمل کند، کم‌کم و بی‌سروصدا خود را از این جمع جدا کرد و به حاشیه رفت.

فینار موینیهان، مدیرکل مدیاتک در بخش فروش بین‌الملل در مصاحبه‌ای با Gearburn، توضیحاتی را درخصوص برنامه‌های این کمپانی در زمینه تولید پردازنده‌های سری هلیو X ارائه داد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ دیگر، تمایلی به خرید چیپست‌های پیشرفته مدیاتک ندارند و در این بین، تنها شرکت‌هایی همچون میزو و Elephone، گوشی‌های خود را به پردازنده هلیو X30 مجهز کرده‌اند.

وی در رابطه با احتمال عرضه نسخه‌های جدید هلیو X30 عنوان کرد که در مقطع کنونی، نیازمند یک وقفه کوتاه‌مدت هستیم تا بتوانیم وضعیتی را که هم‌اکنون در آن قرار داریم، بهبود ببخشیم. هنوز تصمیمی‌ درخصوص مدل‌های جدید گرفته نشده، اما قطعا از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها برای ساخت محصولات جدید خود استفاده خواهیم کرد که این امر حداقل یکی دو سال زمان خواهد برد.

با‌این‌حال، کناره‌گیری هرچند موقت مدیاتک از این بازار نمی‌تواند خبر خوبی باشد، چراکه این نبود رقابت میان تولیدکنندگان، کاهش انگیزه برای تولید محصولاتی پرقدرت را به‌دنبال خواهد داشت.

3 در مورد “مدیاتک تولید پردازنده‌های پرچم‌دار خود را به مدت دو سال متوقف کرد”

  1. اشکان موسوی

    این جوری که این یهو خودش کنار کشیده انگار بدجور کم اورده حالا تازه میخواست کوالکام هم بخره با این اوضاع داغونش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH