بررسی بازی شهرزاد: هزار و یک معما!

شهرزاد قصه‌گو را می‌توان یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های افسانه‌ای در ایران دانست، البته شهرزاد نه یک پری زیبارو بود و نه یک پهلوان نام‌دار، بلکه او یک قصه‌گوی ماهر بود که پندها و نصایح خود را در قالب داستان‌ در میان می‌گذاشت.

ایده استفاده از این شخصیت برای بازی‌های ویدیویی چندان هیجان انگیز به حساب نمی‌آید، اما می‌تواند کاراکتری مناسب برای روایت داستان بازی و هم‌چنین پیش‌ بردن اهداف بازی باشد. «شهرزاد» یک بازی ایرانی است که بدون شک می‌توان آن را در زمره حرفه‌ای‌ترین بازی‌های ایرانی در سبک معمایی قرار داد. توسعه بازی شهرزاد را استودیو MedrickFZE برعهده داشته که می‌توان آن را یکی از فعال‌ترین و پرکارترین استودیوهای بازی سازی در ایران دانست. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این بازی زیبا خواهیم داشت.

گیم‌پلی

گیم‌پلی شهرزاد، مبتنی بر مینی گیم‌های مختلف است. در این بازی در هر مرحله تعدادی بازی معمایی در نظر گرفته شده و با کسب تعداد ستاره‌های لازم به مراحل بالاتر راه پیدا می‌کنید. هر مرحله از داستان و تم خاص خود پیروی می‌کند که تمامی آن‌ها برگرفته از شخصیت‌های کتاب هزار و یک شب نظیر سندباد و … هستند.

در ابتدای هر مرحله به صورت کوتاه یک داستان به نمایش گذاشته می‌شود که می‌تواند تا حدودی از یکنواختی گیم‌پلی بکاهد. در هر مرحله از بازی می‌بایست شش بخش را با موفقیت پشت سر بگذارید. پیدا کردن اشیا خواسته شده در محیط بازی، پیدا کردن جواب معماها در میان اشیا، تکمیل یک پازل، یافتن تفاوت‌های دو تصویر و پیدا کردن دو شی مشابه از جمله مینی‌گیم‌هایی است که با پشت سر گذاشتن آن می‌توانید ستاره کسب کنید و مراحل را طی کنید. اگرچه در این بازی از زمان‌شمار استفاده نشده است اما اگر بتوانید فعالیت‌های خود را در بازی سرعت ببخشید ضریب امتیازات‌تان افزایش یافته و راحت‌تر ستاره و الماس هر مرحله را کسب خواهید کرد.

البته با توجه به محدود بودن سطح انرژی، باید توجه داشته باشید که مراحل را نمی‌توان به صورت آزمون و خطا پشت سر گذاشت، زیرا تعداد دفعاتی که می‌توانید تا پایان یافتن انرژی بازی کنید، کم خواهد بود. اگر بخواهید بدون وقفه این بازی را انجام دهید می‌توانید با استفاده از سکه‌های جمع آوری شده، مقداری انرژی خریداری کنید. برای به دست آوردن سکه‌ها علاوه بر جوایز در نظر گرفته شده پس از رد کردن هر مرحله می‌توانید از طریق فروشگاه به صورت پولی اقدام کرده و یا حتی مجانی شانس خود را امتحان کنید.

گرافیک

گرافیک شهرزاد دقیقا همان چیزی است که انتظار می‌رود باشد! استفاده از حال و هوای سنتی و افسانه‌ای در کنار جزییات بسیار زیاد و هم‌چنین مدل‌ها و شخصیت‌های متنوع می‌تواند نوازشگر هر چشمی باشد. در وصف گرافیک شهرزاد می‌توان گفت که هر مرحله از آن هم‌چون یک تابلوی زیبا و چشم نواز (هرچند کمی شلوغ!) می‌تواند هر کاربری را به خود خیره کند.

در برخی از بخش‌های بازی از تابلوهای نقاشی معروف نیز به عنوان بخشی از پازل‌ها استفاده شده است. حضور تعداد زیادی از اشیا در محیط بازی و در برخی مواقع، استتار بسیار خوب آن با محیط می‌تواند بر سخت شدن حل پازل‌ها اضافه کند.

صداگذاری

بخش صدا نیز یکی دیگر از ویژگی‌های طلایی بازی شهرزاد است، استفاده از موسیقی‌های متنوع و زیبا و هم‌چنین استفاده از صداهای جذاب برای روایت داستان از جمله ویژگی‌های مثبت این بازی است. در شهرزاد هر شخصیت صدای مخصوص به خود را دارد و در تمامی محیط‌ها می‌توانید هنرنمایی صدا پیشگان و نوازندگان را بشنوید.

موسیقی متن بازی نیز بسیار زیباست و به طور قطع ترجیح می‌دهید بازی کردن‌تان کمی بیش‌تر طول بکشد تا این موسیقی زیبا را بیش‌تر بشنوید. شاید کسب جایزه بهترین موسیقی در جشنواره بازی تهران گواهی خوبی برای صحت این گفته باشد!

جمع بندی

اگرچه گیم‌پلی این بازی پس از گذشت مدتی تکراری به نظر می‌رسد اما با توجه به تغییر مداوم حال و هوای بازی و هم‌چنین همراهی آن با گرافیک و صداگذاری بسیار خوب، می‌توان شهرزاد را یک بازی کم نقص و بسیار درگیر کننده دانست. این بازی با حجم 96 مگابایتی خود کمی حجیم به نظر می‌رسد اما بدون شک پس از انجام دادن این بازی متوجه خواهید شد، ارزش حجم صرف شده را داشته است.

 

4 در مورد “بررسی بازی شهرزاد: هزار و یک معما!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH