بررسی کامپیوتر همه‌کاره Ideacentre 520-22IKU

بررسی کامپیوتر همه‌کاره Ideacentre 520-22IKU لنوو: شیک و مجلسی!

بررسی کامپیوتر همه‌کاره Ideacentre 520-22IKU لنوو، دستگاهی متفاوت با طراحی خاص و زیبا!

تا همین چند وقت پیش به یک کیس غول‌پیکر، مانیتور بزرگ، اسپیکر،‌ ماوس و کیبورد یک کامپیوتر می‌گفتیم. همه این‌ها در کنار هم جمع می‌شدند و یک سیستم معمولی را می‌ساختند. بعد از آن بشر به دنبال کامپیوترهای قابل حمل رفت و حالا انواع مختلف آن‌ها را در رده لپ‌تاپ‌ها می‌بینیم. اما چند وقتی هست که محصولاتی با نام کامپیوتر همه‌کاره یا All in One محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. کامپیوترهایی جمع‌وجور که قابل حمل نیستند!

محصولات بسیار خاصی را در این رده شاهد هستیم، خصوصا با ورود سرفیس استودیو مایکروسافت و آی‌مک‌های اپل رقابت در این رده هم به اوج خودش رسیده است. امروز اما تصمیم گرفته‌ایم تا یک نمونه ساده و به‌دور از حاشیه با برند لنوو را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. با آی‌تی‌رسان و بررسی کامپیوتر همه‌کاره Ideacentre 520-22IKU همراه باشید…


طراحی

این دستگاه و به‌طور کلی این نوع خاص از کامپیوترها بیش از هر چیز شبیه به یک مانیتور هستند که در پشت خود سخت‌افزارهای مربوطه را جای داده‌اند. به همین دلیل قطر آن‌ها از مانیتورهای معمولی بیش‌تر است. Ideacentre طراحی ساده‌ای دارد؛ در ساختش از پلاستیک استفاده شده اما برای آنکه صاف و بدون دردسر روی میز قرار بگیرد از یک پایه فلزی محکم بهره‌مند است. این پایه طراحی خیلی شکیلی ندارد اما به‌خوبی می‌تواند وزن نسبتا بالای دستگاه را تحمل کند.

خوشبختانه شما می‌توانید تا این دستگاه را در زاویه‌های مختلف قرار دهید؛ این یعنی با یک فشار معمولی می‌توان زاویه نمایشگر را تغییر داد. زمانی که Ideacentre خاموش است، گمان می‌کنید که با یک صفحه کاملا بدون حاشیه طرف هستید اما پس از روشن شدن، چند میلی‌متری حاشیه در اطراف آن دیده می‌شود. در زیر نمایشگر اما حاشیه‌ها کمی بیش‌تر از حد معمول است چرا که اسپیکر دستگاه در همان قسمت قرار گرفته تا لنوو استفاده مناسبی از فضا کرده باشد.

در سمت راست Ideacentre و قسمت پایین آن، کلید پاور به چشم می‌خورد و کمی بالاتر به درایو نوری دسترسی دارید؛ در سمت چپ نیز یک پورت USB 3 قرار گرفته است. بخش زیرین این کامپیوتر همه‌کاره به جک استاندارد صدا و ورودی کارت حافظه تعلق دارد. باقی پورت‌هایی که لنوو برای این مدل در نظر گرفته به پشت دستگاه منتقل شده‌اند. در آن‌جا 4 پورت USB،‌ دو پورت HDMI،‌ پورت شبکه و در نهایت پورت اتصال برق دستگاه را شاهد هستیم. بنابراین خبری از پورت‌های جدید همچون USB Type C در این مدل نیست!

یک نکته منفی در رابطه با این پورت‌ها محل قرار گیری آن‌هاست چون برای دسترسی خیلی کار راحتی نخواهید داشت و مثلا برای استفاده از یک پورت کاربردی USB شاید مجبور باشید مدام به پشت سیستم سرک بکشید.

در بخش بالایی مانیتور یک محفظه قرار گرفته که با فشردن آن وب‌کم Ideacentre بالا می‌آید. در واقع لنوو کاری کرده تا علاوه بر استفاده از این ویژگی و حفظ امنیت آن، خدشه‌ای به ظاهر دستگاه وارد نشود.

بدنه این مدل کاملا از پلاستیک ساخته شده اما در نگاه نخست فلزی به‌نظر می‌رسد که شاید بیش از هر چیز رنگ آن موجب چنین طرز تفکری شده باشد.

به‌صورت کلی شاهد دستگاه زیبایی هستیم. با اینکه کمی ضخامت آن بیش از اندازه‌ است و پایه‌اش خیلی چنگی به‌دل نمی‌زند اما در مجموع محصول زیبایی بوده و نمای محل کار و یا منزل‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


نمایشگر

لنوو برای کامپیوتر یکپارچه خودش از یک نمایشگر 21.5 اینچی Full HD با پنل TFT بهره گرفته است. این نمایشگر از 10 لمس به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی کرده و بر روی آن یک لایه مات قرار گرفته تا علاوه بر کاهش خستگی چشم، مشکلی هم بابت کار در محیط‌های شلوغ و پرنور نداشته باشید.

به لطف پنل، نمایشگر از زاویه دید بسیار خوبی سود می‌برد و تقریبا از هر زاویه‌ای که به آن بنگرید شاهد تغییر رنگ نخواهید بود. Ideacentre رنگ‌ها را خیلی خوب به نمایش می‌گذارد و رنگ سفید در آن بسیار درخشان است اما مشکی می‌توانست عمق بیشتری هم داشته باشد.

میزان نور صفحه در حد معقولی بوده و کاملا جوابگوی کار در محیط‌های اداری و منزل است. در مجموع نمایشگر لمسی Ideacentre یکی از نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید و می‌توان رویش حساب کرد.


ماوس و کیبورد

لنوو همراه با این کامپیوتر یکپارچه ماوس و کیبورد ساخت خودش را هم عرضه می‌کند. این ماوس و کیبورد به‌صورت بی‌سیم بوده و از طریق یک دانگل با سیستم ارتباط برقرار می‌کنند. بهتر بود که لنوو این دانگل را نیز حذف می‌کرد و به‌صورت داخلی در کامپیوترش قرار می‌داد، چرا که در حال حاضر برای استفاده از لوازمی که همراه با دستگاه عرضه می‌شود، می‌بایست قید یکی از پورت‌های USB را بزنید. البته در جهت افزایش زیبایی دستگاه این ماوس و کیبورد هم‌رنگ با بدنه اصلی کامپیوتر هستند تا هماهنگی بیشتری میان‌ آن‌ها دیده شود.

این کیبورد از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار بوده و شامل کلیدهای نام‌پد نیز می‌شود. ارتفاع کلیدهای کیبورد قابل قبول است و تایپ کردن با آن‌ها چندان مشکل ساز نخواهد بود. خبری از حک شدن حروف پارسی بر روی کیبورد نیست و به‌جای آن شاهد حروف عربی هستیم! البته این کیبورد برخی کلیدها را هم شامل نمی‌شود؛ مثلا کلید پرکاربرد Delete در جای خودش قرار نگرفته است!

ماوس عرضه شده همراه با Ideacentre نیز یک نمونه خوب و کاربردی بوده و بر روی سطوح مختلف عملکرد قابل قبولی را از خودش نشان می‌دهد. این ماوس در سایز معمولی عرضه شده و تا حدی خوش دست است اما شامل کلیدهای متفاوتی نمی‌شود.


سخت‌افزار

این دستگاه همه‌چیز تمام به پردازنده کم مصرف Core™ i3-6006U با فرکانس بیش از 2 گیگاهرتز و 3 مگابایت کش مجهز است. در کنار آن از کارت گرافیکی AMD مدل Radeon 530 GDDR5 بهره گرفته شده تا بلکه بشود بر روی انجام کارهای گرافیکی تا حدی بر روی Ideacentre حساب باز کرد. این کارت گرافیکی شامل 2 گیگابایت حافظه اختصاصی نیز است.

کامپیوتر یکپارچه لنوو از 4 گیگابایت رم DDR4 سود می‌برد اما می‌توان آن‌ را تا 16 گیگابایت نیز ارتقا داد. برای تست قدرت سخت‌افزاری این مدل از بنچ‌مارک PC Mark بهره گرفتیم و در نهایت امتیاز 2104 به آن تعلق گرفت تا متوجه رده این مدل شوید و بدانید که شاید اجرای برخی برنامه‌ها همچون فتوشاپ هم مشکل ساز باشد.

در تست 3D Mark این دستگاه را از لحاظ قدرت گرافیکی سنجیدیم که در نهایت امتیاز 4689 بر پیشانی‌اش نقش بست!

لنوو با خساست تمام برای حافظه دستگاه از یک هارد دیسک یک ترابایتی با سرعت 5400 دور در دقیقه بهره گرفته و خبری از SSD بر روی آن نیست. این هارد در خواندن اطلاعات می‌تواند تا 200 مگابایت در ثانیه سرعت داشته باشد و این میزان برای نوشتن اطلاعات 20 مگابایتی کاهش می‌یابد.

این کامپیوتر فاقد سیستم عامل است اما به راحتی می‌توان از ویندوز 10 بر رویش بهره گرفت. البته درایورهای دستگاه در جعبه وجود ندارد و برای نصب ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.


اسپیکر

لنوو معمولا از لحاظ صدا حرف‌های زیادی را برای ارایه داشته و دارد. اسپیکر Ideacentre در زیر نمایشگر جا خوش کرده که محل بسیار خوبی است؛ چراکه صدا به خوبی به گوش شما رسیده و موردی که مانع خروج صدا شود، وجود ندارد.

مجموعه صدای کامپیوتر یکپارچه لنوو شامل 2 اسپیکر 3 واتی می‌شود. صدای این محصول نسبتا بلند بوده و از باس خوبی نیز بهره‌مند است. با این حال عملکرد آن چندان مطمئن نیست! برخی موزیک‌ها بسیار خوب به گوش می‌رسند و صدای برخی دیگر را نمی‌توانید تحمل کنید! به‌طور کلی اگر این مشکل آخر را فاکتور بگیریم، می‌توان از لحاظ چندرسانه‌ای نمره قابل قبولی را به Ideacentre داد. یادتان نرود که این محصول از جک استاندارد صدا نیز پشتیبانی کرده و می‌توانید توسط هدفون به موزیک گوش فرا دهید.


وب‌کم

یکی از ویژگی‌هایی که مانور زیادی روی آن داده شده، بخش وب‌کم کامپیوتر یکپارچه لنوو است. وب‌کم به‌صورت کشویی از بالای نمایشگر بیرون می‌آید. این ویژگی علاوه بر افزایش زیبایی موجب امنیت بیشتر کاربر نیز می‌شود؛ چرا که در صورت هک شدن وب‌کم، هکر گرامی عملا چیزی نخواهد دید چون وب‌کم درون دستگاه قرار گرفته است.

در برخی مدل‌ها شاهد پشتیبانی از IR توسط این وب‌کم هستیم و بنابراین می‌توانید با آن از طریق Windows Hello و تشخیص چهره، قفل دستگاه را باز کنید. البته برای استفاده از این ویژگی باید همیشه وب‌کم را بیرون از بدنه رها کنید که خیلی شکل خوبی ندارد و امنیت و زیبایی که از آن صحبت کردیم، رسما زیر سوال می‌رود! متاسفانه دستگاهی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کرد و نتوانستیم آن را به خوبی تست کنیم. لازم به ذکر است که این وب‌کم می‌تواند به‌صورت Full HD فیلم‌برداری کند.


کلام آخر در بررسی کامپیوتر همه‌کاره Ideacentre 520-22IKU

کامپیوترهای یکپارچه و یا All in One محصولات خاصی هستند. نمی‌توان همچون لپ‌تاپ آن‌ها را جابه‌جا کرد و آزادی عمل یک کامپیوتر رومیزی را هم ندارند. اما در مجموع می‌توانید در ازای محیطی کوچک، کارایی بالایی را از آن‌ها بخواهید. این دستگاه لنوو نیز برای خانه و یا استفاده در ادارات تا حد زیادی می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد؛ البته نباید انتظار اجرای بازی‌های روز و یا برنامه‌های گرافیکی را از آن داشته باشید؛ در حدی که بتوان وب‌گردی کرد، فیلم دید، با اسناد آفیس کار کرد و نهایتا برخی برنامه‌های سبک و کاربردی را به‌اجرا درآورد.

این محصول هم اکنون (دی‌ماه 96) در بازار کشور با قیمتی در حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان و با گارانتی بهین به‌فروش می‌رسد.

6 در مورد “بررسی کامپیوتر همه‌کاره Ideacentre 520-22IKU لنوو: شیک و مجلسی!”

  1. باسلام.ببخشید ک ب موضوع ربطی نداره ولی ی راهنمایی میخاسم من نهایت چهارتومن بودجه دارم و بین دو لپ تاپ سریnمالتی مدیای یعنی n552vw دسته دوم و n580vdکانفیگ core i5موندم.از برند لنوو تعریف خوبی نشنیدم.کاربریمم بیشتر مالتی مدیاس و کمی گیم و انتظار دارم ۳ سال کار کنه برام.نظر شما رو کدوم یکی از دو مدل بالاس؟مدل پیشنهادی دارین؟ممنون ازتون

  2. برای وب کمش چرا اینقدر جا زیاد گذاشتن که بیاد بیرون…تو طراحی لنوو همیشه گند زده نمیتونه ظریف جم جور یه چیزی طراحی کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH