کوالکام بیش‌ترین سهم را از بازار تراشه اسمارت‌فون‌ها طی 3 ماهه سوم سال 2017 کسب کرد

مطمئنا سال 2017 به عنوان سالی دشوار برای شرکت کوالکام، در یاد این کمپانی تولیدکننده چیپست ثبت خواهد شد. طی سال جاری این کمپانی درگیر نبردی حقوقی با شرکت اپل شد که یکی از بزرگ‌ترین خریداران تراشه‌های مودم ساخت کوالکام به شمار می‌آید. با توجه به طرح شکایت این دو شرکت علیه یکدیگر، احتمالا سال آینده شاهد معامله‌ای میان آن‌ها نخواهیم بود و ممکن است اپل به جای استفاده از مودم‌های کوالکام از مودم‌های شرکت‌های مدیاتک و اینتل استفاده کند.

مدتی قبل کوالکام از جانب سهام‌داران خود بابت پذیرش پیشنهاد خرید یکی دیگر از غول‌های این بخش یعنی کمپانی برودکام تحت فشار قرار داشت. برودکام پیشنهادی حدودا 105 میلیارد دلاری را برای جذب تولیدکننده تراشه‌های اسنپ‌دراگون در کسب و کار خود ارایه داده است. این پیشنهاد از سوی کوالکام رد شد و هنوز برودکام پیشنهاد بهتری ارایه نداده است. علی‌رغم کلیه اتفاقات منفی پیرامون کوالکام این کمپانی بار دیگر توانست بر بازار چیپست گوشی‌های هوشمند سیطره پیدا کند. طی 3 ماهه سوم سال 2017 کمپانی کوالکام 42 درصد از درآمد حاصل از فروش تراشه‌های اسمارت‌فونی را به خود اختصاص داد که اندکی بیش‌تر از سهم 41 درصدی این کمپانی در سال 2016 است.

پس از کوالکام که در این بازار پیشتاز است، کمپانی اپل با سهمی 20 درصدی که به لطف فروش تراشه‌های بومی سری Ax حاصل شده است، در جایگاه دوم قرار دارد. شرکت مدیاتک جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و از افت فاحش سهم خود رنج می‌برد؛ جایی که سهم 18 درصدی این کمپانی تایوانی از بازار در سال 2016 به 14 درصد در سال 2017 تنزل یافته است. با توجه به بررسی کارایی تراشه‌های مدیاتک طی سال‌های اخیر و فقدان وجودی پردازنده‌های سری هلیو X این شرکت در بازار، این موضوع تا حدی قابل انتظار بود.

3 تعقیب‌کننده برتر بعدی شامل شرکت سامسونگ با سهم 11 درصدی، برند های‌سیلیکون شرکت هواوی با سهم 8 درصدی و برند Spreadtrum با سهم 5 درصدی از بازار هستند. به گفته محققان موسسه Counterpoint همه چیز برای کوالکام عالی نبوده است؛ چرا که طی 3 ماهه سوم سال جاری به دلیل اعمال استراتژی‌های قوی از سوی شرکت‌های دیگری نظیر سامسونگ و هواوی که پردازنده‌های خود را در بسیاری از اسمارت‌فون‌ها به کار گرفته‌اند، سهم کوالکام از بازار تراشه گوشی‌های هوشمند کاهش یافته است.

Counterpoint اعلام می‌کند که درآمد کلی حاصل از فروش تراشه‌ها طی 3 ماهه سوم سال 2017 در حدود 8 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته رشدی 19 درصدی را نشان می‌دهد. به گفته نیل شاه محقق ارشد موسسه Counterpoint، کمپانی‌ها استراتژی قبلی خود که بر تعداد کلی هسته‌ها تمرکز داشت را به سمت ارتقای تجربه کلی ارایه شده از سوی چیپست‌ها جابه‌جا کرده‌اند. به گفته نیل شاه رقابت برای کاهش ابعاد معماری نانومتریک و قابلیت هوش مصنوعی در چیپست‌ها جز مواردی هستند که احتمالا طی سال آینده به یک رویه بدل خواهند شد.

همچنان بایستی منتظر مشاهده سناریو بعدی در تاریخ شرکت کوالکام باشیم. بر اساس گزارشات، شرکت برودکام مشغول آماده‌سازی پیشنهاد جدیدی برای خرید غول تولیدکننده تراشه است. با لحاظ نمودن ضوابط کوالکام، این رویه‌ای است که هر برند یا شرکت رقیبی طی ماه‌های آینده کم و بیش آن‌ را دنبال خواهد کرد.

2 در مورد “کوالکام بیش‌ترین سهم را از بازار تراشه اسمارت‌فون‌ها طی 3 ماهه سوم سال 2017 کسب کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH