هر آن چیزی که درباره تراشه ویژوال کور پیکسل 2 بایستی بدانید!

گوگل پیکسل 2 یکی از بهترین دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند است. اما به‌طور کلی، این نوع رتبه‌بندی “بهترین دوربین” فقط برای برنامه دوربین استفاده می‌شود. گوگل در حال تغییر است و آن را مدیون هسته ویژوال پیکسل است که یک تراشه سفارشی پردازش تصویر است. اما این تراشه چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه این مطلب به توضیح بیشتر درباره این تراشه می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

در مرحله اول بگذارید کمی درباره HDR بحث کنیم؛ برای درک کامل این‌که چرا ویژوال کور مهم است، شما باید اطلاعات کمی در مورد عکاسی در دامنه دینامیکی بالا یا به اختصار HDR را کسب کنید. اساسا، HDR کمک می‌کند تا روشنایی یک عکس متعادل شود و به بیان بهتر، عکس موردنظر طبیعی‌تر به نظر برسد.

به عبارت بهتر در این نوع تصاویر، تاریکی‌ها آن‌طور که باید خیلی تاریک نیستند و روشنایی‌ها نیز خیلی روشن به نظر نمی‌رسند. این بیشتر یک مشکل در چند وضعیت مختلف است: زمانی‌که پس زمینه روشن است و پیش زمینه یک عکس خانوادگی با نور آفتاب تاریک است یا در شرایطی با نور کم.

در حال حاضر HDR و یا همان‌طور که گوگل آن را بر روی گوشی نشان می‌دهد، “HDR +”، در گوشی‌های گوگل برای مقابله با این مسئله در دسترس است، بنابراین در حال حاضر بخشی از دوربین گوگل محسوب می‌شود.

این بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید، زیرا در حالی که HDR یک ویژگی جدید برای پیکسل 2 نیست، دسترسی به آن دیگر به برنامه دوربین داخلی محدود نمی‌شود.  و این به دلیل این است که ویژوال کور وجود دارد چراکه اجازه می‌دهد توسعه دهندگان برنامه‌های شخص ثالث به‌راحتی با استفاده از API دوربین اندروید به قدرت HDR در برنامه‌های خود ضربه بزنند.

جالب است بدانید؛ در برنامه‌نویسی کامپیوتری یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API)، به مجموعه‌ای از تعاریف فرعی، پروتکل‌ها و ابزارها گفته می‌شود که برای ساخت نرم‌افزارهای کاربردی استفاده می‌شود.

حال سوال اینجاست، ویژوال کور(Visual Core) چیست؟

به‌طور خلاصه Visual Core، یک پردازنده سفارشی طراحی شده به‌طور انحصاری در هر دو نمونه پیکسل 2 و پیکسل 2XL است. این پردازنده توسط گوگل و در کنار همکاری با اینتل با هدف مدیریت پردازش تصویر در گوشی‌های دیگر برای برنامه‌های کاربردی دوربین به غیر از حالت پیش‌فرض طراحی شده است.

به عبارت ساده‌تر، این پردازنده به برنامه‌های شخص ثالث مانند اینستاگرام و فیس‌بوک اجازه می‌دهد از یک ویژگی مشابه HDR استفاده کند که در چند سال اخیر در برنامه دوربین ساخته شده است.

فرض بر این است که یک توسعه‌دهنده برنامه از API دوربین اندروید استفاده کرده و این برنامه‌های شخص ثالث هم اکنون می‌توانند تصاویر با کیفیت مشابه را دریافت کنند که این یک ویژگی بسیار عالی است.

اما حتما از این موضوع مطلع هستید که ویژوال کور پیکسل با راه‌اندازی گوگل پیکسل 2 غیر فعال شده اما در آپدیت 8.1 اندروید که در حال حاضر بر روی دستگاه‌های پیکسل 2 قرار دارد، اکتیو است. اگر شما این قابلیت را در دستگاه خود ندارید، جای هیچ نگرانی نیست چراکه می‌توانید به صورت متناوب، خود را با استفاده از تصاویر کارخانه یا بارهای ADB بسنجید.

ویژوال کورِ پیکسل همچنین سرعت پردازش HDR را به‌میزان قابل توجهی و تا پنج برابر سریع‌تر از حالت استفاده از پردازش تصویر بر روی پردازنده اسنپ‌دراگون 835 افزایش می‌دهد و در عین حال نیز با استفاده از تنها یک دهم انرژی عادی پردازنده تصویر استاندارد، آن را کارآمدتر می‌کند. بنابراین نه تنها عملکرد را گسترش می‌دهد، بلکه کارآمدتر و سریع‌تر می‌شود و حتی فراتر از آن می‌رود.

اما از آنجایی‌که ویژوال کور در حال حاضر به برنامه دوربین‌های شخص ثالث محدود شده است، یک تراشه قابل برنامه‌ریزی محسوب می‌شود، بنابراین واقعا هیچ چیزی از آن برای استفاده در وظایف دیگر به کار گرفته نمی‌شود که البته این موضوع کاملا به طراحی‌اش بستگی دارد.

گوگل قصد داشت این تراشه را در آینده مقاوم سازد تا بتواند با اکوسیستم اندروید رشد کند و به‌طور کلی نه فقط برای گوگل، بلکه برای توسعه دهندگان اندروید نیز این اتفاق مهم رخ دهد. در واقع گوگل می‌گوید که در حال حاضر بر روی «مجموعه بعدی برنامه‌ها» که در آن‌ها از ویژوال کور استفاده می‌کنند، کار خواهد کرد.

در حال حاضر، این اقدام یک گام بزرگ محسوب می‌شود. باز کردن HDR برای برنامه‌های شخص ثالث در دوربین جالب پیکسل یک پیروزی است.

1 در مورد “هر آن چیزی که درباره تراشه ویژوال کور پیکسل 2 بایستی بدانید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH