لپ‌تاپ‌های گیمینگ سریع و ارزان‌قیمت رنگ واقعیت گرفتند

تا زمانی که یک لپ‌تاپ اختصاصا برای بازی طراحی نشده باشد، نبایستی انتظار داشته باشید که بتوانید بر روی آن به اجرای بازی‌های سنگین بپردازید. در عین حال در صورتی که یک تبلت یا اسمارت‌فون مدرن را خریداری نمایید، نهایتا با دستگاه فوق‌العاده‌ای سر و کار خواهید داشت که در کنار برقراری ارتباط برای سرگرم نمودن شما نیز طراحی شده است.

ابزارهای همراه امروزی با طول عمر شگفت‌انگیز باتری خود به زیبایی می‌توانند بازی‌ها را با جزئیات گرافیکی بالا اجرا کنند. انتشار بازی Civilization VI برای آی‌پد پرو چنین امری را به اثبات می‌رساند. آی‌پد پرو با قیمت پایه 650 دلار گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه است و در صورتی که بخواهید بر روی لپ‌تاپی با قیمت مشابه بازی کنید، لحظات ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد. بازی کردن Civilization VI بر روی آی‌پد پرو در مقایسه با اجرای آن روی یک لپ‌تاپ ساده‌تر، ارزان‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

با این‌حال نمایشگاه CES 2018 دلیل خوبی برای امید به تغییر این روند است. شرکت‌های اینتل و AMD تراشه‌های جدیدی را معرفی کرده‌اند که با مصرف انرژی کم‌تر خود هزینه دستیابی به کارکرد مناسب گیمینگ را کاهش می‌دهند. تنها شاید استفاده از این تراشه‌های جدید برای تامین توانمندی‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها چندان معمول نباشد.

دکتر لیزا سو- رئیس شرکت AMD

اینتل و AMD در مسیر خلق ایده‌های جدید

شرکت AMD در موج جدید مربوط به تراشه‌های گرافیکی مقرون‌به‌صرفه نوت‌بوک‌ها شایستگی بیش‌تری از خود نشان داده است. این شرکت انواع APUهای موبایلی را تولید می‌کند؛ واژه‌ای که برای سال‌ها مبین تراشه‌‌ای بود که CPU را در کنار یک GPU قرار می‌‌داد و به موفقیتی دست پیدا نکرد؛ زیرا تکنولوژی CPU آن منسوخ شده بود. در حال حاضر شرکت AMD صاحب پردازنده‌های موفقی در سری Ryzen و GPUهایی به همان اندازه جذاب در خانواده Vega است که آن‌ها را بر روی یک تراشه در کنار یکدیگر قرار داده و نهایتا شما به خاطر بهره‌مندی از تجربه گیمینگ مقرون‌به‌صرفه احساس خوشبختی خواهید کرد.

پردازنده‌های موبایلی رایزن سال گذشته برای نخستین بار عرضه شدند اما این فرآیند به صورت بسیار محدود در تعداد معدودی از نوت‌بوک‌های رده بالا نظیر اچ‌پی Envy X360 به‌کار گرفته شد. در رویداد CES 2018 از تراشه‌های موبایلی رایزن 3 رونمایی شد؛ اگرچه این کار تقریبا همگام با سرعت عرضه مدل‌های کنونی انجام نشده است. بدین ترتیب تراشه‌های گرافیکی مبتنی بر Vega را به سیستم‌هایی با قیمت پایین‌تر از 500 دلار خواهد آورد. در نیمه ابتدایی سال 2018 شما شاهد طراحی‌ لپ‌تاپ‌هایی مجهز به این تراشه خواهید بود که از سوی شرکت‌هایی مانند ایسر، ایسوس، لنوو، دل و اچ‌پی عرضه شده است. تعداد انگشت‌شماری از این لپ‌تاپ‌ها جدید هستند اما بسیاری از آن‌ها با جایگزینی سری تراشه‌های نسل گذشته شرکت اینتل با تراشه‌های AMD به‌روزرسانی خواهند شد.

همچنین به لطف همکاری غیرمعمول اینتل با AMD، اینتل بخش مهمی از این داستان به شمار می‌آید. این کمپانی در رویداد CES 2018 از 4 تراشه جدید رونمایی کرد که پردازنده Core اینتل را با المان گرافیکی رادون RX-Vega ادغام می‌نماید؛ بعلاوه این تراشه‌ها نسخه‌هایی با قدرت محدود شده نیستند. به گفته اینتل، قدرتمندترین نسخه بایستی قابلیت رقابتی سرسختانه با کارت گرافیکی GTX 1060 Max-Q شرکت انویدیا را داشته باشد.

این موضوع بدان معناست که کلیه بازی‌ها با رزولوشن 1080p و جزئیات گرافیکی حداکثری و بالا قابل اجرا خواهند بود. البته ممکن است یک تراشه قدرتمند در لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه مشاهده نشود؛ اما در لپ‌تاپ‌های نازک و 2in1 که پیش‌تر از تراشه‌های یکپارچه اینتل استفاده می‌کردند، به کار گرفته خواهد شد. جهش از تراشه UHD 620 اینتل به Vega مطمئنا منجر به ارتقای قابل‌توجه عملکرد بازی‌ها می‌شود.

مشارکت شرکت انویدیا

در حالی‌که شرکت‌های AMD و اینتل با معرفی زودتر از موعد محصولات خود حضوری پر رنگ در رویداد CES 2018 داشتند، در این میان نباید انویدیا را از قلم انداخت. از سوی مقابل شرکت انویدیا به لطف پردازنده گرافیکی جیفورس MX150 خود در نمایشگاه CES 2018 حضور یافت. مقرون‌به‌صرفه‌ترین پردازنده گرافیکی موبایلی شرکت انویدیا در زمان عرضه خود سر و صدای چندانی برپا نکرد. این شرکت حتی از برچسب برند GT برای محصول جدید خود استفاده نکرد. به خاطر داشته باشید که پیشوند GTX بیانگر GPUهای قدرتمند برای گیمینگ است. با این‌حال پردازنده MX150 از آن تاثیر پذیرفته و به شکل قابل‌توجهی قابلیت‌های نمونه قدیمی‌تر MX140 را ارتقا داده است. در نتیجه مجموعا به پیشرفت امکانات گیمینگ اقتصادی کمک خواهد کرد. MX150 به‌ راحتی می‌تواند بازی‌هایی نظیر Overwatch و Star Wars Battlefront II را با رزولوشن 1080p و سطح جزئیات متوسط اجرا نماید و تنها با قیمت 600 دلار می‌توانید شاهد حضور آن‌ در لپ‌تاپ ایسر Aspire E15 باشید.

MX150 طی رویداد CES 2018 در لپ‌تاپ‌های بیش‌تری ظاهر شد. شرکت ایسر از این پردازنده گرافیکی در دستگاه Switch 7 Black Edition استفاده کرده است تا یک دستگاه باریک 2in1 را با عملکرد گرافیکی فوق‌العاده شگفت‌انگیز تولید نماید. سامسونگ آن‌را در نوت‌بوک 9 جدید خود قرار داده و لنوو آن‌را در طیفی از لپ‌تاپ‌ها شامل  ThinkPad T480s به‌کار گرفته است. تمامی این مدل‌ها، لپ‌تاپ‌هایی قدرتمند و حرفه‌ای هستند که امکان اجرای بازی PUBG را در اوقات استراحت شما فراهم می‌کنند.

همچنین بایستی توجه داشته باشیم که معماری هسته‌های گرافیکی انویدیا در شرف نوسازی قرار دارد. پردازنده MX150 در واقع نشان‌دهنده پایان دنباله فعلی سخت‌افزارهای شرکت انویدیا بوده و تراشه جدید هیجان‌انگیزی محسوب نمی‌شود. این همان رویدادی است که در اواخر سال 2018 انتظار مشاهده آن‌را داریم.

نهایتا بازی با لپ‌تاپ برای کلیه افراد

لپ‌تاپ‌هایی که در نمایشگاه CES رونمایی می‌شوند، تنها شروعی بر این موج جدید هستند. اکنون در رویداد CES 2018 نوت‌بوک‌هایی مقرون‌به‌صرفه با پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند چندان مشاهده نمی‌شود. اگرچه نهایتا یک مبنای وسیع برای پردازنده‌های گرافیکی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد وجود دارد که تولیدکنندگان سیستم‌ها می‌توانند برای تغییر این رویه از آن استفاده کنند.

زمانی‌که مردم متوجه شوند که امکان خرید لپ‌تاپ‌های اقتصادی مناسب گیمینگ وجود دارد، روزهای بد برای تراشه‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها نیز به پایان خواهند رسید.

2 در مورد “لپ‌تاپ‌های گیمینگ سریع و ارزان‌قیمت رنگ واقعیت گرفتند”

  1. این دوتا شرکت باهم همکاری کنن خیلی موفق تر میشن تا این که رقابت کنن و محصولات تکراری از هم دیگه کپی کنن برای رقابت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH