یک تیر و چند نشان! بررسی پرینتر سامسونگ SCX-4655HN

samsung-4655hn

شاید دنیای پرینترها به اندازه وسایلی چون تلفن همراه یا تبلت جذاب نباشد، چرا که این دستگاه‌ها نه به راحتی در جیب جا می‌شوند و نه نیاز روزمره همه افراد هستند. اما از طرفی وجود آن‌ها یک ضرورت به حساب می‌آید و کمتر کسی را می‌توان یافت که به برگه‌های پرینت شده یا کپی مدارک نیازی پیدا نکند. تقریبا در هر شرکت و اداره‌ای، پرینتر یکی از اجزای اصلی به حساب می‌آید و در برخی خانه‌ها نیز می‌توان انواع مختلفی از آن‌ها را دید.

سازندگان تلاش کرده‌اند تا در پرینترهای جدید خود، امکانات و قابلیت‌های زیادی را بیفزایند. یکی سرعت بیشتر را ملاک عمل قرار داده و دیگری بالا بردن کیفیت و در کنار همه این‌ها، ادغام چند قابلیت خاص در دل یک دستگاه را موجب منحصر به فرد شدن هر چه بیشتر محصول خود می‌داند.

پرینترهای چند کاره از آن دست وسایلی هستند که کار گشای بسیار خوبی در محل کار و حتی خانه شما هستند. به این بهانه به سراغ یکی از دستگاه‌های جدید سامسونگ به نام SCX-4655HN رفتیم تا از نزدیک ببینیم این پرینتر لیزری و سیاه و سفید، چه قابلیت‌هایی را برای شما کنار گذاشته است.

از بیرون به درون!

یک کارتن نسبتا بزرگ، 4655HN را در آغوش خود گرفته است. به همراه دستگاه، کابل برق، سیم اتصال به تلفن، DVD نصب پرینتر و کارتریج وجود دارد و همچون اکثر محصولات سامسونگ در این رده، خبری از کابل USB اتصال به کامپیوتر نیست. یکی از وسایل جالب در این بین، استفاده از یک گوشی تلفن است که قابلیت شماره گیری ندارد و برای پاسخ به مکالمات می‌توانید از آن استفاده کنید. البته راه گرفتن تماس نیز فراهم است و برای این کار می‌بایست از خود پرینتر استفاده کنید. این دستگاه در کناره دستگاه قرار می‌گیرد و هماهنگی خوبی با ظاهر آن نیز دارد.

Tel

با دیدن 4655HN بیشتر از همه به یاد محصول پیشین سامسونگ به نام 4729FD افتادم. پنل‌های کنترل کاملا مشابه یکدیگر بوده و تنها رنگ‌های آن دچار کمی تغییر شده است.  البته وزن محصول جدید سامسونگ تا حد زیادی کمتر شده (در حدود ۵۰۰ گرم) و در نیمه پایینی تغییرات نسبتا زیادی مشاهده می‌شود (تصویر سمت راست 4655HN است).

samsung-printer

یکی از این اختلافات به محل ورود کاغذ باز می‌گردد، جایی که شما در مدل قبلی قادر به گذاشتن کاغذها و سپس بستن مخزن بودید اما در 4655HN دیگر چنین چیزی امکان پذیر نیست و باید درب مخزن همیشه باز باشد که چندان خوشایند نخواهد بود. البته دلیل این امر به طراحی باریک‌تر محصول جدید باز می‌گردد، جایی که زائده پشتی پرینتر حذف شده و به همین خاطر کاغذها نمی‌توانند به صورت کامل درون دستگاه قرار بگیرند. همین امر باعث می‌شود تا ظرفیت مخزن از ۲۵۰ برگ به ۱۰۰ کاهش یابد. اما در مقابل اندازه دستگاه بیش‌تر از ۱۰ سانتی‌متر کم شده که این امر سبب می‌شود تا در محیط‌های جمع و جور، فضای کمتری را اشغال کند.

tray

اگر تا پیش از این با چنین دستگاه‌های همه‌کاره‌ای روبرو نشده‌اید، ممکن است کمی در ابتدا گیج شوید، اما پس از کمی کنکاش متوجه خواهید شد که کار کردن با آن، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کردید. کنترل پنل 4655HN کمک خوبی در کار کردن با پرینتر می‌کند و چراغ‌های LED دور کلیدها چهره زیبایی نیز به دستگاه می‌بخشد. همچنین قابلیت بالا آمدن این پنل و قرارگیری به صورت اریب، سبب می‌شود تا در حالت ایستاده نیز بتوان به خوبی با دستگاه کار کرد.

panel

نصب دستگاه

برخی از مدل‌های سامسونگ همچون 4729FW مجهز به وایرلس هستند اما 4655HN این خاصیت را ندارد، به همین خاطر به وسیله یک روتر ایسوس، آن را وارد شبکه کردیم. نکته جالب شناخته شدن اسکنر دستگاه به صورت خودکار بود، اما برای استفاده از سایر قسمت‌ها، مجبور به استفاده از DVD درایور شدیم که درون آن راهنمای بسیار کاملی در مورد تمام قسمت‌های پرینتر وجود دارد. در ابتدا بایستی دقت کنید که کارتریج را به خوبی تکان دهید و قسمت‌های جدا کردنی از آن را هم در بیاورید وگرنه دستگاه به شما تصاویر سیاه تحویل خواهد داد! با اینکه تا به حال پرینترهای زیادی را بر روی کامپیوتر خود نصب کردم، 4655HN یکی از بی دردسرترین دستگاه‌ها بود که تمام قسمت‌های آن نیز به خوبی و درستی کار می‌کرد.

البته برای گرفتن پرینت، گاهی ممکن است دستی به سر و روی تنظیمات خود بکشید، اما به طور معمول و به خصوص با سیستم عامل ویندوز، پرینتر همیشه به درستی کار می‌کند و هماهنگی بسیار خوبی با نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز برقرار است.

چگونه کار می‌کند؟

حال می‌رسیم به مهم‌ترین قسمت کار که همان بررسی نحوه عملکرد دستگاه است. درون پرینتر از یک پردازنده ۴۳۳ مگاهرتزی استفاده شده و حافظه داخلی آن ۶۴ مگابایت است که در مجموع آن را می‌توان یک حد متوسط قلمداد کرد.

ابتدا یک صفحه را درون اسکنر گذاشته و کیفیت را در میزان 300dpi تنظیم کردیم. از لحظه شروع تا پایان اسکن،  ۱۷ ثانیه به درازا کشید که زمان مطلوبی است (تصویر زیر)؛ البته ۴ ثانیه از این میزان برای اتصال به پرینتر از طریق روتر بی‌سیم صرف شد و زمان اسکن واقعی در حدود ۱۳ ثانیه بود. در سایر آزمون‌ها، پرینت از یک صفحه Excel به همراه جدول ۱۳ ثانیه، دو صفحه متن Word نزدیک به ۱۵ ثانیه و گرفتن چهار صفحه PDF شامل عکس و متن ۲۶ ثانیه زمان گرفت که مقداری از این زمان به دلیل اتصال از راه دور بود و اگر پرینتر را مستقیما به سیستم خود متصل کنید، این مقدار کاهش خواهد یافت.

sample-scan

ماکسیمم وضوح تصویر برای پرینت گرفتن به 1200×1200 نقطه در هر اینچ (dpi) می‌رسد. برای نشان دادن کیفیت این دستگاه، جمله “دنیایی متفاوت از آی‌تی را با آی‌تی‌رسان تجربه کنید” از فونت 14 تا 1 بر روی کاغذ معمولی پرینت گرفتم. نتیجه پرینت فراتر از چیزی بود که انتظار داشتم. متن تا سایز 3 به خوبی خوانده می‌شد، در سایز 2 کمی دقت برای مشاهده لازم بود و تنها این سایز 1 بود که چشم نمی‌توانست آن را بخواند (اگرچه کیفیت پرینت به قدری خوب است که به کمک ذره‌بین می‌توان حتی فونت به این ریزی را نیز مطالعه کرد!).

یکی دیگر از قابلیت‌های 4655HN کپی کردن است. در تست کپی که از دستگاه گرفتم، برای هر تک سند، حدودا 13 ثانیه زمان لازم بود که بیشتر این زمان صرف اسکن از صفحه مورد نظر می‌شد.

در هنگام اتصال دستگاه به برق و آماده شدن برای گرفتن پرینت، صدای نسبتا بلندی از 4655HN به هوا بلند می‌شود که نشان از عزم جزم آن برای کار کردن دارد! کل این مراحل در حدود ۳۴ ثانیه به درازا می‌انجامد که می‌توان آن را نسبتا طولانی دانست و در هنگامی که نیاز به یک پرینت یا کپی خیلی سریع دارید، این محصول سامسونگ همکاری نزدیکی را با شما نخواهد داشت!

طبق اعلام سازنده، 4655HN قادر است تا ماهانه نزدیک به ۲۰ هزار برگه را برای شما پرینت بگیرد که رقم بسیار قابل قبولی بوده و آن را کاندیدای حضور در سازمان‌ها و ادارات پر کار نیز می‌سازد. البته برخلاف سری 47 این سازنده، توانایی پرینت به صورت پشت و رو فراهم نیست (در حالت خودکار) و این عمل را باید دستی انجام داد. ضمن اینکه مانند سایر پرینترهای سامسونگ (و البته اکثر نمونه‌های بازار) قابلیت شارژ کارتریج فراهم نبوده و باید در هنگام تمام شدن، یک کارتریج جدید خریداری نمایید. البته به طور معمول این عمل را کاربران انجام نمی‌دهند و از طریق کارهایی همچون هک کردن چیپست دستگاه، اقدام به شارژ کارتریج اولیه می‌کنند.

سخن پایانی

پرینتر سامسونگ 4655HN ایده‌آل برای کسانی است که دوست دارند با یک تیر، چند نشان بزنند! صاحب یک پرینتر با کارایی مطلوب باشند، به راحتی کپی بگیرند، صفحات مختلف را با کیفیت خوب اسکن کنند و در صورت نیاز اقدام به ارسال و دریاف فکس، و حتی مکالمه نمایند.

قیمت حدودی این پرینتر در بازار ۷۰۰ هزار تومان است که با گارانتی سام سرویس، نماینده رسمی سامسونگ عرضه می‌شود.

5 در مورد “یک تیر و چند نشان! بررسی پرینتر سامسونگ SCX-4655HN”

  1. آیا حتما کابل تلفن به extباید وصل باشه و بغیر از تلفنی که روی خود دستگاه هستش به ی دستگاه تلفن دیگه هم باید وصل شه ؟؟؟

  2. با سلام ببخشید من تازه از این مدل پرینتر گرفتم مشکلم باهاش اینه که چرا گوشی تلفنی که روش تعبیه شده عملا کار نمیکنه ینی هر وقت تلفن زنگ میخوره (اونجوری که توضیح داده شده در بالای این پیج )نمیشه به تلفن جواب داد هیچ صدایی نمیاد؟؟؟؟

  3. سلام اقای مهندس
    من دو تا سوال راجع به این پرینتر دارم ازتون ممنون میشم پاسخ بدید.

    همونطور که گفتید این پرینتر قابلیت wifi نداره پس چطور باید به وسیله ی اتصال بیسیم باهاش کار کرد ؟

    و دوم اینکه تقریبا برای تعویض کارتریج این مدل چقدر باید هزینه کرد ؟
    البته من اطلاعاتم در مورد پرینتر ها کمه ممنون میشم ساده تر توضیح بدید- تشکر

  4. دستون درد نکنه بابت مقاله

    لطفا در ازمایشگا ایتی رسان گوشی Iphone 5C ایفون ارزان رو بررسی کنید اقای پیمان گلکار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH