اینتل

اینتل از ساخت پردازشگری مانند مغز‌ برای ربات‌های آینده پرده برداشت

در سخنرانی اینتل در CES 2018 با اشاره به افزایش آزمایشات در مورد اشکال مختلف پردازنده‌های اطلاعات، در مورد اهمیت بالای داده‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی بشر صحبت شد. شرکت اینتل معتقد است آینده محاسبات در دو حوزه کلیدی قرار خواهد گرفت: محاسبات کوانتومی و محاسبات نورومورفیک.

برایان کرانیچ، مدیر ارشد اینتل طی سخنرانی دوشنبه شب خود در نمایشگاه CES 2018، ضمن ابراز این نکته از دو پردازنده جدید برای انجام این نوع محاسبات رونمایی کرد.

اینتل

پردازنده‌هایی که مانند مغز عمل می‌کنند

پردازنده‌های محاسبات نورومورفیک جدید که با معماری یک پردازنده معمولی کامپیوتر‌های رومیزی نمایش داده شدند، قادرند به جای تقلید از نحوه یادگیری مغز، خود رشد کنند و چیز یاد بگیرند. نمونه اولیه این تراشه Loihi نامیده شده است. اینتل با استفاده از مجموعه‌ای از مسیر‌ها و مدار‌های دیجیتالی (به عنوان نورون‌های عصبی مصنوعی) غوطه ور در سیلیکون، مغز را شبیه سازی کرد است. اما با توجه به گفته‌های کرانیچ، این مسیر‌ها تغییر خواهند کرد تا چیپست به عنوان یک دریافت کننده داده و خود یادگیرنده، مانند مغز ما انسان‌ها، عمل و فعالیت کند.

او همچنین اضافه کرد که این نمونه اولیه فعلا تنها قادر به تشخیص بعضی موارد بسیار ساده است. البته او معتقد است این پردازنده بر آینده محصولات و اختراعات تاثیر شگرفی خواهد داشت و قرار گرفتن نمونه‌های اولیه این پردازنده در اختیار محققان قرار خواهد گرفت تا پروژه کشف ناشناخته‌ها و پتانسیل واقعی این پردازنده و محاسبات نورومورفیک آغاز شود. حتی ممکن است با کمک این پردازنده قادر به ساخت یک دستگاه یادگیرنده بسیار سریع و با کارایی انرژی بالاتر باشیم.

اینتل

همچنین دکتر Michael Mayberry از متخصصان آزمایشگاه‌های اینتل افزود: تراشه Loihi به ما اجازه انجام یک فرایند جسورانه با ترکیب تمرین، استنباط و یادگیری در یک تراشه منفرد را خواهد داد. این بدین معناست که دستگاه خود قادر خواهد بود به طور مستقل، در زمان حال واقعی اقدام مقتضی را انجام دهد، به‌جای اینکه منتظر بماند تا از طریق به‌روزرسانی، دستورات برای اعمال جدید را دریافت کند.

قابلیت خودآموزی این نمونه آزمایشی نیز پتانسیل بهبود برنامه‌های کاربردی صنایع خودرو‌سازی و دیگر صنایع که در راستای هوش مصنوعی گام بر‌داشته‌اند، مانند ساخت ربات‌های شخصی را دارد. نمونه اولیه تراشه Loihi نیمه اول سال 2018، با هدف پیشبرد علم در حوزه هوش مصنوعی، در اختیار دانشگا‌ه‌ها و موسسات تحقیقاتی قرار خواهد گرفت.

تراشه کوانتومی 49 کیوبایتی (درست خوانید کیوبایتی!)

با توجه به جنبه‌ها مختلف محاسبات کوانتومی، کرانیچ بیان داشت که این نحوه محاسبات می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها گره‌ گشا باشند و حتی بهتر از برترین ابر‌کامپیوتر‌های حال حاضر موجود در سیاره زمین عمل کنند، چرا که آنها بسیار کند هستند و در بسیاری از موارد ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد تا برخی از مشکلات را حل کنند، اما راه‌حل کوانتومی اینتل آن‌ها را کنار خواهد زد: تراشه ابر رسانای کوانتومی 49 کیوبایتی که نام Tangle Lake بر آن نهاده شده است. طبق برچسب مشخصات، این پردازنده حاوی 49 کوانتوم بایت است که واحد اطلاعات کوانتومی است.

اینتل

برخلاف واحد اطلاعات کامپیوتر که بایت است و دارای مقدار صفر یا یک است، این واحد کوانتومی می‌تواند به طور همزمان هر دو باشد، یعنی هم‌زمان هم صفر‌ باشد هم یک! شاید یک تعریف برای درک بهتر این مورد مثال یک انسان دوشخصیتی است. این ویژگی کوانتومی اجازه برخورداری از حجم بیشتری از اطلاعات را می‌دهد. به همین دلیل محاسبات کوانتومی به یک بحث داغ و هیجان انگیز در مورد آینده بدل شده است، چرا که ما هر روز شاهد بیشتر و بیشتر شدن حجم و میزان داده‌ها هستیم، پس به کامپیوتر‌هایی نیاز داریم که بتوانند از عهده این اضافه بار بر‌آیند و آنها را محاسبه و مدیریت کنند.

با استفاده از پردازشگر جدید Tangle Lake، محققان قادر خواهند بود زمینه‌ها و رشته‌های جدیدی در علم بگشایند و مشکلات محاسباتی را شبیه سازی کرده و روش‌های آزمون و خطا را بهبود ببخشند. البته پیش از اینکه محاسبات کوانتومی وارد بازار‌های تجاری شوند باید مسیری بسیار طولانی طی شود، اما تحقیقات و پیشرفت‌های اینتل و پردازنده Tangle Lake گامی بلند به جلو در زمینه محاسبات کوانتومی برداشته است.

3 در مورد “اینتل از ساخت پردازشگری مانند مغز‌ برای ربات‌های آینده پرده برداشت”

  1. اینجوری که علم داره پیشرفت میکنه ده سال دیگ بگذره یه نمونه انسان کامل هم میسازن این دانشمند ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH