Wi Fi

استاندارد امنیتی جدید Wi Fi به جنگ پسورد‌های ضعیف می‌رود

اگر خوش‌ شانس باشید هر روز به وای‌فای متصل هستید و خود را در دنیای مجازی غرق خواهید کرد اما شاید ندانید که Wi Fi یک نام ثبت شده تجاری و متعلق به اتحادیه Wi Fi است. آنها یک گروه عام‌المنفعه هستند که با کار بر روی فناوری بی‌سیم، به طور داوطلبانه برای ارتقای شاخص‌های امنیتی و کیفی سیستم‌های بی‌سیم و تعیین استاندارد‌های مطلوب‌تر فعالیت می‌کنند. در این هفته که ما شاهد رویداد باشکوه دنیای فناوری 2018  CES بودیم، این گروه داوطلب، اعلام کردند که یک جایگزین امن‌تر به جای وای‌فای یافته‌اند و احتمالا تا انتهای سال 2018 عرضه‌اش خواهند کرد.

alliance

اتحادیه Wi Fi، از نقش آفرینان بزرگ عرصه فناوری چون اپل، مایکروسافت، اینتل، سامسونگ و سیسکو تشکیل شده است! از سال 2004، دسترسی محافظت شده وای‌فای 2 یا WPA2 یک پروتکل استاندارد امنیتی و برنامه تعیین صلاحیت امنیتی آنلاین، جایگزین WPA اولیه و دیگر الگوریتم‌های قدیمی‌تر چون WEP شدند. اما با گذشت زمان مشخص شد که WPA2 خود نیز دارای نقایصی است. در سال 2014، محققان نشان دادند که چگونه پروتکل WPA2، دارای مشکلات مهمی در بحث شناسایی هویت و حملات سایبری است. تنها چند ماه بعد از این ماجرا، در پی یک حمله به نام KRACK، کارشناسان امنیت متوجه مشکلات امنیتی گسترده‌تری در WPA2 شدند.

با ارایه گواهی WPA3 وای‌فای، اتحادیه امیدوار است تا میزان امنیت در اینترنت افزایش یابد و مسیر‌های نفوذ در همان ابتدا گرفته شود. Edgar Figueroa، رییس اتحادیه Wi Fi با انتشار خبری اعلام کرد: “امنیت یک اصل بنیادین در برنامه‌ گواهینامه‌های اتحادیه Wi Fi است و ما از ارایه راه‌ حل‌های امنیتی جدید در گواهینامه‌های Wi Fi خوشحالیم.” وی همچنین افزود: “تعیین گواهینامه Wi Fi، به این معناست که دستگاه‌های وای‌فای با بالاترین شاخص‌ها و استاندارد‌ها در جهت هماهنگی و امنیت بیشتر، تجهیز می‌شوند”

alliance

پسورد‌ها در استاندارد WPA3 به درجه‌ای از سختی خواهند رسید که به معما بیشتر شباهت خواهند داشت، حتی برای آن دسته از کاربرانی که از پسوردنما (پسورد‌های بسیار ضعیف و ساده) به جای پسورد واقعی استفاده می‌کنند! استاندارد‌های جدید امنیتی به قدری قدرتمند هستند که حتی اگر کاربران از رمز‌های پیش پا افتاده‌ای چون 1234 برای حفاظت از اسناد و دستگاه‌هایشان استفاده کنند باز هم نفوذ به آن دشوار خواهد بود. به علاوه در استاندارد‌های جدید، روند ساده سازی برای ایجاد امنیت دستگاه‌های هوشمند خانگی با رابط کاربری ضعیف و محدود که  اغلب نیز فاقد صفحه نمایش هستند، صورت گرفته است.

رمزگذاری اطلاعات فردی نیز یک ویژگی دیگر است که در دستگاه‌های سازگار با WPA3 عرضه می‌شود، حتی این استاندارد جدید شما را در شبکه‌های وای‌فای باز و بدون پسورد نیز تنها نمی‌گذارد و امنیت‌تان را تامین خواهد کرد.

در نظر است تا از این استاندارد برای سال‌های متمادی استفاده گردد و روزانه بر فعالیت‌های اینترنتی میلیارد‌ها کاربر تاثیر ‌گذارد، البته این تغییرات به آرامی ایجاد خواهند شد. درحالی که پروتکل کنونی WPA2، هر لحظه که می‌گذرد از استاندارد‌های امنیتی قابل قبول دور‌تر و دورتر می‌گردد، شنیدن اخباری اینچنین موجب خوشحالی است.

3 در مورد “استاندارد امنیتی جدید Wi Fi به جنگ پسورد‌های ضعیف می‌رود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH