5 راهی که یک دزد می‌تواند از گوشی و لپ‌تاپ شما سو استفاده کند!

یک دزد می‌تواند با گشتن در خانه شما یا قاپیدن از دستان‌تان، گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ را بدزدد! اما چه اتفاقی پس از آن می‌افتد؟

اکثر ما اسمارت‌فون داریم و هیچوقت با خودمان فکر نمی‌کنیم هنگامی که گوشی را برای پاسخ دادن به یک مسیج از جیب‌مان بیرون می‌آوریم، ممکن است هدف کسانی قرار بگیریم که کار روزمره آنها در ایستگاه‌های اتوبوس دزدیدن گوشی‌هاست. یک دزد با قاپیدن گوشی از دست شما و پا به فرار گذاشتن غافلگیرتان می‌کند که معمولا دویدن دنبال‌شان بی‌فایده است، آن‌ها یوسین بولت‌های خیابانی هستند!

اما آن‌ها با گجت دزدیده شده‌ شما چکارهایی می‌توانند انجام دهند؟

فروختن دستگاه شما

حتی یک لپ‌تاپ دست دوم می‌تواند بالای 1 میلیون تومان ارزش داشته باشد که قاعدتا بسته به مدل آن متفاوت است. یک گشت و گذار در سایت‌هایی مانند دیوار می‌تواند برای دستگاه شما پیشنهاداتی را داشته باشد. در موارد خاص شاید 3 میلیون تومان! البته کسانی که پیشنهاد برای خرید دستگاه می‌دهند، بی‌گناهند ولی این سایت‌ها میزان پولی که یک دزد می‌تواند از دستگاه کارکرده‌ شما در آورد را نشان می‌دهد.

نمونه‌های خارجی ما ebay هم هستند. در چنین سایت‌هایی ارزش یک گوشی آی‌فون ۷ پلاس کار کرده با قفلی که باز نشده در حدود ششصد دلار خواهد بود، گاهی حتی مهم نیست که تاچ دستگاه شکسته باشد یا سالم، هنوز هم حداقل چهارصد دلار می‌تواند قیمت گذاری شود. فروش دستگاه شما چه اینترنتی باشد چه یک معامله‌ حضوری بازهم تعجب آور است که چگونه یک دستگاه دزدیده شده را به‌فروش می‌رسانند!

فروش قطعات آن

یک گجت سالم و کامل می‌تواند قیمت زیادی داشته باشد اما فروش قطعات آن نیز چنین سودی را در پی دارد، درست مثل استفاده از قطعات یک ماشین قدیمی!

این کار بازهم بستگی به این دارد که کامپیوتر دزدیده شده‌ شما چقدر مدرن و تازه است و به چه قطعاتی مجهز شده است، برای مثال ظرفیت هارد آن و اینکه کامپیوتر در چه شرایطی قرار دارد.

یک واحد پردازنده‌ مرکزی (cpu) به‌روز و قدرتمند که قیمت‌های بشدت متفاوتی برای آن پیشنهاد می‌شود به هر حال می‌تواند با قیمتی مناسب به فروش برسد. برای بدنه‌ یک کامپیوتر هم می‌تواند قیمت‌های خیلی خوبی پیشنهاد شود که در بسیاری از موارد حدود 100 دلار در ebay به‌فروش می‌رسند. در موارد خیلی خاص شاسی‌های آلومینیومی ATX می‌تواند بیش از هزار دلار قیمت داشته باشد اما قطعات دیگر بهای کمتری را شامل می‌شوند.

بازگرداندن دستگاه به شما

شاید برایتان خیلی عجیب باشد اما ممکن است بعضی از دزد‌ها اسمارت‌فون شما را بازگردانند.

فروختن یک اسمارت‌فون در هر شرایطی یک مدرک برای دزد محسوب می‌شود که او را مجرم می‌کند و در برخی موارد فروختن، کار کاملا بی‌فایده‌ای است. iOS 7 ویژگی‌ای را معرفی کرد که توسط آن می‌شود گوشی را از راه دور قفل کرد که پس از ‌آن آی‌فون شما بر ورود پسورد یا شناسایی اثر انگشت یا چهره قبل از انجام هر کاری اصرار خواهد ورزید، اندروید و ویندوز نیز ویژگی‌های مشابهی را به سیستم عامل‌شان اضافه کرده‌اند، پس از معرفی این‌ ویژگی توسط اپل سرقت اسمارت‌فونها در لندن نسبت به سال گذشته‌ی خود ۵۰ درصد کاهش داشته است، این رقم در شهر سان‌فرانسیسکو ۲۷ در‌صد و در نیویورک ۱۶ درصد بود است.

خب پس اگر دزدی و فروش جواب نمی‌دهد پس باید به فکر راه حل دیگری بود!

به‌نظر می‌رسد که دزدها می‌خواهند کار خود را قانونی جلوه دهند، پس سعی می‌کنند گوشی شما را به عنوانی فردی ناشناس مثلا پیدا کرده و به سرعت آن را به شما بازگردانند! آن‌ها بر روی این نوع کلاه‌برداری پافشاری می‌کند تا کار نیکوکارانه جلوه داده شود. شما گوشی را پس می‌گیرید و بعد از قدردانی احتمالا آقای نیکوکار به اسکناس‌های جیب شما اشاره می‌کند!

تهدید کردن شما

آشکار است که این کلاه‌برداری کاملا وابسته به این است که چه اطلاعاتی در پی‌سی، لپ‌تاپ یا اسمارت‌فون خود ذخیره کرده‌اید، اما در مجموع تهدید کردن راهی آسان و لاکچری برای سودجویی از دستگاه دزدیده شده‌ شماست.

سال گذشته آمار جالب توجهی در تعداد موارد تهدید بود. سونی قربانی یک حمله سایبری بسیار ترسناک با فایل‌های زیپ شده شد که هشداری با این مضمون داشت: ”ما تمام داده‌های داخلی شما را در اختیار داریم از جمله داده‌های سری و فوق سری، اگر از ما اطاعت نکنید آن‌ها را به جهان نشان خواهیم داد.”

نه تنها شرکت‌ها بلکه اشخاص نیز مورد حمله قرار می‌گیرند؛ آقای گلوفر داستین توسط وکیل سابقش تهدید شده بود در صورتی که پرونده‌ درگیری‌ آن‌ها برای سرقت سه میلیون دلار را پیگیری کند، اطلاعات شخصی و محرمانه‌ای را که در طی بازجویی از آقای جانسون بدست آورده، منتشر خواهد کرد.

تبدیل شدن به شما

هر گونه اطلاعات سرقت شده از شما می‌تواند به کلاه‌بردارانِ تشخیص هویت در یک بازار سیاه فروخته شود. سرقت اطلاعات معمولا توسط بدافزارها انجام می‌شود ولی وقتی خود سخت‌افزار دزدیده شده است دیگر نیاز به زحمت زیادی نیست، خودش اطلاعات را دو دستی تقدیم می‌کند که کلاهبرداران می‌توانند وارد ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا حتی وارد حساب بانکی شما شوند؛ دلایل زیادی برای بانک‌داری آنلاین وجود دارد اما این می‌تواند دلیلی برای عدم استفاده‌ از آن باشد.

اما در مقابل شما چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

قربانی یک دزدی شدن واقعا وحشتناک است اما شما کاملا بی‌دفاع نیستید.

پاک کردن کوکی‌ها و کش ایمیلتان وقتی که از آن برای ورود به تمام حساب‌هایتان استفاده می‌کنید می‌تواند آزار دهنده باشد اما قطعا ارزشش را دارد؛ همچنین می‌توانید سیم‌کارت خود را با مراجعه به مراکز مربوطه غیر‌فعال کنید. خیلی سریع از اکانت‌هایی چون تلگرام و یا کروم هم لاگ اوت نمایید.

3 در مورد “5 راهی که یک دزد می‌تواند از گوشی و لپ‌تاپ شما سو استفاده کند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH