تلگرام X چه تفاوت‌هایی با تلگرام عادی دارد؟!

همان‌طور که می‌دانید تلگرام به محبوب‌ترین برنامه پیام‌رسان در کشور ما تبدیل شده و با وجود مشکلات گاه به گاه و حرف و حدیث‌ها و بحث‌های بسیار بر سر بودن یا نبودن، هنوز هم با اقتدار جایگاه خود را حفظ نموده است!

کاربرد فراوان این پیام‌رسان در زمینه‌های مختلف از سرگرمی و اطلاع رسانی گرفته تا استفاده شغلی و بازار کار، برنامه نویسان را وادار به تولید اپلیکیشن‌های مختلفی کرده که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاصی دارند و گاهی به نوعی کم و کاستی‌های نسخه اصلی را جبران می‌کنند. استفاده از اپلیکیشن‌های سوم شخص تلگرام همیشه با تردیدها و نگرانی‌های امنیتی همراه بوده است و صاحب‌نظران استفاده از آنها را توصیه نمی‌کنند؛ اما وجود امکانات بیشتر از نسخه اصلی و رابط کاربری بهتر، کاربران زیادی را وادار به نصب آنها می‌کند. اخیرا نام اپلیکیشنی به نام تلگرام X به گوش می‌رسد که یک تفاوت اساسی با سایر اپلیکیشن‌های تلگرامی دارد؛ تلگرام X دومین اپلیکیشن رسمی پیام‌رسان تلگرام است؛ هر چند به نظر می‌رسد در اصل برنامه‌ای به نام Challegram بوده که از توسعه دهنده آن خریداری شده و نامش تغییر یافته است. این اپلیکیشن‌ همانند نسخه اصلی کاملا امن است و البته تفاوت‌هایی هم با برنامه اصلی دارد.

تلگرام X برای سیستم عامل iOS (دانلود از اپ‌استور) هم در دسترس است ولی ما نسخه اندروید آن را با برنامه اصلی تلگرام مقایسه کردیم که به احتمال فراوان وضعیت برای نسخه iOS نیز مشابه است. در ادامه مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا بدانید که تلگرام X چه تفاوت‌هایی با تلگرام عادی دارد؟

رابط کاربری

رابط‌های کاربری تلگرام X و تلگرام عادی تفاوت‌هایی دارند؛ تلگرام عادی گزینه تماس صوتی را به صورت جداگانه در منوی خود دارد؛ در تلگرام X، چت‌ها و تماس‌ها توسط تب‌ها (زبانه‌ها) از یکدیگر جدا می‌شوند؛ مشابه چیزی که در پیام‌رسان WhatsApp می‌بینیم، علاوه بر این منوی سمت راست با تلگرام معمولی متفاوت است، در اینجا طراحی کلاسیک متریال و گزینه‌های کمتری را شاهد هستیم. تلگرام X به لطف انیمیشن‌های روانش به میزان قابل توجهی سریع‌تر از نسخه معمولی احساس می‌شود.

حالت‌های شب و Bubbles

تلگرام X یک حالت شب (Night mode) دارد که می‌توانید از طریق منو به آن دسترسی پیدا کنید؛ این حالت به ویژه برای صفحات نمایش OLED بسیار مناسب است. اپلیکیشن عادی تلگرام حالت شب ندارد اما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات، تم تیره را انتخاب کنید تا حالت مشابهی ایجاد شود. در تلگرام X می‌توانید حالت automatic night mode را انتخاب کنید تا تغییر به حالت شب و حالت عادی با استفاده از سنسور نور گوشی انجام شود؛ به این ترتیب با کم شدن نور محیط، حالت شب به صورت خودکار اعمال می‌شود؛ میزان نور لازم برای فعال شدن Night mode هم به راحتی قابل تنظیم است.

تلگرام X یک حالت حبابی (Bubbles Mode) دارد که در واقع همان حالت نمایش معمول در اپلیکیشن عادی تلگرام است؛ این حالت به صورت پیش‌فرض فعال است اما با خاموش کردن آن پیام‌ها به صورت خطی نمایش داده می‌شوند.

دسته‌بندی پیام‌های ذخیره شده

یکی از ویژگی‌های جالب تلگرام X، در قسمت پیام‌های ذخیره شده آن است؛ پیام‌های ذخیره شده (Saved Messages) توسط بسیاری از کاربران به منظور ذخیره پست‌های مورد علاقه، مدارک و فایل‌های مالتی‌مدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و حالا به خاطر حالت Tab‌ها یافتن پست‌های ذخیره شده مورد نظر بسیار آسان است؛ در تلگرام عادی برای یافتن یک پست باید آیکن Saved Messages و سپس منوی کشویی ظاهر شده از بالا را لمس کنید تا به زبانه‌های مورد نظر دسترسی پیدا کنید؛ این کار یعنی طی کردن مراحل اضافه!

مد پیشرفته

تلگرام X یک حالت پیشرفته دارد که میزبان یک سری از ویژگی‌های جدید است؛ از سوایپ کردن برای مخفی شدن صفحه کلید گرفته تا نشان دادن گزینه‌‌‌های هدایت پیام‌ها و خیلی چیزهای دیگر!

ژست‌های حرکتی جدید

در تلگرام X، لمس طولانی چت‌ها و کانال‌ها پیش‌نمایشی از آنها را نشان می‌دهد؛ این حرکت در تلگرام عادی فقط گزینه‌هایی از قبیل پین (سنجاق کردن)، حذف و پاک کردن تاریخچه را آشکار می‌کند. همچنین همانند اپلیکیشن عادی تلگرام می‌توانید با این کار حداکثر ۵ چت را پین کنید. یک ژست حرکتی (جسچر) دیگر نیز وجود دارد که شما را قادر به ایجاد چت/گروه/کانال/چت مخفی جدید می‌کند. برای این کار کافی است که گزینه نوشتن پیام (به شکل قلم) در قسمت پایین سمت راست صفحه را لمس کنید تا آپشن‌ها ظاهر شوند؛ در تلگرام عادی با این کار صفحه جدیدی باز می‌شود که گزینه‌های گفته شده در آن قرار دارند.

مواردی که گفتیم آشکارترین تفاوت‌های تلگرام X با نسخه عادی تلگرام هستند اما در واقع مهم‌ترین مزیت این نسخه، سرعت بیش‌تر در کنار امنیت بالای آن است؛ هرچند که هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد و یقینا از آنچه که هست بهتر هم خواهد شد. در وبسایت رسمی پیام‌رسان تلگرام می‌خوانیم:

هدف تلگرام X بازآفرینی تلگرام و کشف مرزهای جدید در سرعت، سهولت استفاده، کیفیت و جنبه‌های دیگر است. امروز ما خوشحالیم که دو برنامه جدید رسمی تلگرام X  را برای اندروید و iOS ارایه می‌دهیم. هر دوی این اپلیکیشن‌ها تجربی هستند و ممکن است در نهایت جایگزین برنامه‌های رسمی موجود شوند، شاید هم این اتفاق نیفتد! هر طور که باشد این برنامه‌ها به ما اجازه می‌دهند که روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید را امتحان کنیم و از این طریق توسعه تلگرام را سرعت ببخشیم.

اگر شما هم از تلگرام X  استفاده می‌کنید یا قصد نصب آن را دارید، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را درباره این اپلیکیشن با ما در میان بگذارید.

6 در مورد “تلگرام X چه تفاوت‌هایی با تلگرام عادی دارد؟!”

  1. خیلی خوبه و بهتر از تلگرام معمولیه
    ولی یه مشکلی هست اونم اینه که عکسایی که دانلود نمیشه هم با کیفیت خیلی پایین ذخیره میشه و جاگیره و اینکه بخاطر زیاد شدن عکسا پیدا کردن عکس موردنظر سخت میشه

  2. چنتا ایراد داره که اگه سواد انگلیسی داشتم تو پلی استور میگفتم ایراداش اینا هستن
    ۱_قابلیت برش عکس مروفایل وجود ندارد
    ۲_قابلیت تغییر تم و زبان وجود ندارد
    ۳_مثل آپدیت ۴.۸.۲ تلگرام نمیشه ویدیو هارو همون لحظه دانلود تماشا کرد
    ۴_تو گیف ها نمیشه به طرف عقب برد یا استاپ کردش
    ۵_فایل های ذخیره شده تو محل حافظه اصلی نگه داری نمیشه و باید از طریق دیتا تو پوشه اندروید وارد فایل های ذخیره شده شد
    ۶_فایل عکسهای با کیفیت قابل ذخیره در خود پوشه telegram x نیست و در پوشه دانلود ها ذخیره میشه

  3. متاسفانه تلگرام x امکان ارسال ویدئو با کیفیت دلخواه رو نداره ، فقط یک حالت باکیفیت نسبتا پایین ارسال میکنه. بقیه مواردش عالیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH