بررسی هواوی پی اسمارت: تعریفی ساده از راحتی

هواوی P اسمارت یکی از محصولات جدید شرکت هواوی است که با ساختاری متفاوت نسبت به سایر گوشی‌های این شرکت به بازار وارد شده است. این تلفن همراه هوشمند از ابتدای کار تکلیف خود را با مخاطبش روشن کرده و به آن‌ها می‌گوید که قرار است تا با همراهی میان رده‌ای با امکانات قابل‌قبول و مناسب روبرو باشند. بااین‌حال امروز به بررسی دقیق‌تری از این تلفن همراه هوشمند دست می‌زنیم تا ببینیم که این تلفن همراه هوشمند در آزمایشگاه آی‌تی رسان چه نتایجی را کسب خواهد کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

این بخش را به ساده‌ترین روش ممکن آغاز می‌کنیم. در ابتدای کار در نگاهی کلی به این دستگاه می‌توان متوجه شد که بدنه‌اش در بخش پشتی فاقد رویکرد بیشتر همراه‌های امروزی است و شاهد حضور قاب پشتی شیشه‌ای نیستیم و بدنه‌ای آلومینیومی جای آن را در این دستگاه گرفته است.

نمایشگر دارای تناسب نسبتا خوبی با بدنه دستگاه است و موجب شده تا بخش جلویی شکیل به نظر برسد. دراین بخش شاهد لوگوی هواوی با رنگ نقره‌ای هستیم و در بالای نمایشگر هم دوربین این تلفن همراه به همراه خروجی صدای مکالمه به چشم می‌خورند.

در کناره‌های هواوی P اسمارت هم شاهد طراحی خلوتی هستیم که موجب شده مجموع سیستم ظاهری این محصول، جذاب باشد. این امر به‌خصوص در نسخه مشکی‌رنگی که در اختیار ما بود بیشتر به چشم می‌آمد. در پایین دستگاه شاهد حضور درگاه میکرو یواس‌بی در مرکز بدنه و بلندگو و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون در دو سمت آن هستیم.

ممکن است بسیاری از افراد استفاده از میکرو یواس‌بی را یک ایراد بزرگ برای دستگاه‌های سال‌های ۲۰۱۷ و۲۰۱۸ بدانند ولی در عمل استفاده از این درگاه برای محصولاتی که بر روی قیمت کمتر تأکید دارند، مناسب به‌حساب می‌آید. هواوی P اسمارت به‌راحتی در دستان کاربر می‌نشیند، بدنه این مدل به نحوی طراحی شده است که از دست  کاربر  سر نمی‌خورد و به‌صورت خلاصه باید گفت که با همراه خوش‌دستی روبرو هستیم.

شاید بتوان بزرگ‌ترین ایراد طراحی هواوی P اسمارت را وضعیت قرارگیری دوربین دوگانه آن دانست. این دوربین در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد ولی اندکی از بدنه  بیرون زده است.  این طراحی که متأسفانه آن را در بسیاری از محصولات امروزی مشاهده می‌کنیم، خطر آسیب دیدن دوربین در سقوط را به‌مراتب بالا می‌برد.

درمجموع باید امتیاز این محصول در این بخش را قابل‌قبول و نسبتا خوب دانست و هواوی P اسمارت به‌عنوان یک همراه در این سطح، محصولی زیبا و جذاب به‌حساب می‌آید.

نمایشگر

نمایشگر هواوی P اسمارت ۵٫۶۵ اینچ اندازه دارد و نسبت تصویر آن برابر با ۱۸ به ۹ است. این نسبت موجب  شده که نمایشگر این محصول اندکی کشیده به نظر برسد. نوع نمایشگر به‌کاررفته بر روی این مدل نیز IPS LCD است که یک گزینه مناسب برای محصولی در این رده به‌حساب می‌آید.

رزولوشن نهایی قابل پشتیبانی از نمایشگر هواوی P اسمارت نیز ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است که موجب می‌شود تا نرخ تراکم ۴۲۷ پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان بیاید. این رقم برای همراهی مانند هواوی P اسمارت، بسیار مناسب به‌حساب می‌آید و نتیجه به دست آمده نیز کیفیت تصویر مناسب این دستگاه است.

رنگ‌بندی این نمایشگر بسیار خوب و گرم است. نور صفحه نیز در نوع خود می‌تواند حتی بدون قرار داشتن روی حداکثر خروجی، بازهم کیفیت مناسبی داشته و موجب  شود تا بتوان به‌راحتی محتوای نمایشگر را مشاهده کرد. زاویه دید قابل پشتیبانی توسط این مدل هم از هر دو محور افقی و عمودی برابر با ۱۷۸ درجه است.

عملکرد سیستم لمسی این نمایشگر بسیار مناسب ارزیابی شده و حتی در برخی موارد می‌توان حساسیت آن را بسیار بالا دانست. بااین‌حال استفاده از نمایشگر این تلفن همراه در طول آزمایش‌ها با هیچ مشکلی همراه نبود و می‌توان گفت که امتیاز این بخش از هواوی P اسمارت نیز بسیار مناسب بوده است.

سخت‌افزار

هواوی P اسمارت هم مانند سایر محصولات هواوی از  پردازنده‌های شرکت «های سیلیکون» استفاده می‌کند. این پردازنده که کایرین ۶۵۹ نام دارد، بر روی محصولات دیگری مانند آنر ۷ ایکس نیز به کار گرفته شده و خروجی آن پیش‌ از این بر روی محصولات دیگر امتحان خود را پس داده است.

بگذارید از همان ابتدای کار تکلیف شما را روشن کنیم، انتظار معجزه از این پردازنده نداشته باشید زیرا این تراشه فاصله زیادی با پرچم‌داران هواوی دارد ولی برای کاربران عادی می‌تواند یک گزینه ایده‌آل و خوب باشد. این چیپ دارای معماری ۶۴ بیتی است، پردازنده آن از ۸ هسته تشکیل شده که همگی از نوع Cortex-A۵۳ هستند. از میان این ۸ هسته، ۴ مورد با کلاک ۲٫۳۶ و ۴ مورد دیگر هم با  کلاک ۱.۷ گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند.

تراشه گرافیکی به کار گرفته شده بر روی هواوی P اسمارت نیز Mali-T830 است که یک چیپ دو هسته‌ای و نسبتا خوب به‌حساب می‌آید. این تراشه‌ها بر پایه معماری ۱۶ نانومتری ساخته شده‌اند که به نسبت محصولات درجه‌یک و سطح بالایی که معماری ۷ و ۱۰ نانومتری دارند، چندان بهینه نیستند ولی از مدل‌های قبلی این سری پردازنده، به‌مراتب بهتر عمل می‌کنند.

رم تعبیه‌شده بر روی این مدل برابر با ۳ گیگابایت بود ولی نمونه‌های ۴ گیگابایتی هواوی P اسمارت هم در بازار موجود هستند. از سوی دیگر حافظه داخلی این مدل هم ۳۲ گیگابایت است ولی مدلی که به ۴ گیگابایت رم مجهز است، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی دارد.

این پردازنده در بنچ‌مارک‌های استانداردی مانند Geekbench نسخه ۴ و AnTuTu به بوته آزمایش گذاشته شد و نتیجه به دست آمده نیز نشان می‌داد که توان پردازشی این مدل در حدی معقول قرار دارد.

تست انتوتو از هواوی پی اسمارت

 

تست گیک بنچ از هواوی پی اسمارت

درمجموع باید گفت که ساختار سخت‌افزاری هواوی P اسمارت موجب شده است که این مدل بیشتر برای کاربری‌های عمومی و غیرتخصصی مناسب باشد و نمی‌توان انتظار داشت که بازی‌های کامپیوتری سنگین همیشه به‌صورت کاملا روان روی آن اجرا شوند (هرچند که در بیشتر موارد شاهد اجرای مناسب بازی‌ها بر روی هواوی P اسمارت هستیم) و با در نظر داشتن این موضوع، هواوی P اسمارت در این بخش نیز نمره‌ای مناسب را دریافت می‌کند.

دوربین

دوربین اصلی به‌کاررفته بر روی هواوی P اسمارت، یک نمونه دوگانه است که کیفیت یکی از آن‌ها ۱۳ مگاپیکسل بوده و دیگری ۲ مگاپیکسلی است. این دوربین در عمل کیفیت خوبی دارد ولی از نظر آماری به‌نوعی یک دوربین کاملا متوسط به‌حساب می‌آید. عدسی دوم و ۲ مگاپیکسلی عملا روی کیفیت اصلی عکس تاثیری ندارد و کارایی‌های آن تنها به بهبود جزئیات در محیط‌های کم‌نور و ایجاد عمق بیشتر به تصویر محدود می‌شود.

دوربین سلفی هواوی P اسمارت نیز تقریبا یک دوربین خوب و متوسط است. این دوربین ۸ مگاپیکسلی، تصاویری باکیفیت مناسب می‌گیرد ولی با پرچم‌داران قابل قیاس نیست. تصاویر برداشت‌شده توسط این دوربین‌ها به‌واسطه تنظیمات مختلف موجود بر روی آن، فضای شخصی‌سازی و بهینه‌سازی زیادی دارند.

رنگ‌های تصاویر برداشت‌شده، بسیار گرم و مناسب هستند و در مجموع باید خروجی تصویر این مدل را معقول و تا حد زیادی خوب دانست. از سوی دیگر فلش به کار گرفته شده بر روی این تلفن همراه می‌تواند محیط‌های تاریک را تا حد مناسبی روشن کند. البته نباید انتظار داشته باشید که در تاریکی مطلق با این فلش معجزه کنید ولی در محیط‌های کم‌نور می‌توانید بر روی کیفیت آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

کیفیت فیلم‌برداری با دوربین هواوی P اسمارت تنها به فیلم‌هایی باکیفیت 1080p منتهی می‌شود و به‌واسطه محدودیت‌های پردازشی نمی‌توان تصاویری از این بهتر را با این دوربین برداشت کرد. فیلم‌های یادشده با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت می‌شوند که رقم متوسطی به‌حساب می‌آید. قابلیت‌های فیلم‌برداری هواوی P اسمارت درمجموع نسبت به قابلیت‌های عکاسی آن به‌مراتب کمتر است ولی می‌تواند کاربری موردنیاز بسیاری از کاربران را تامین کند.

رابط کاربری

یکی از ویژگی‌های اصلی هواوی P اسمارت، استفاده از آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید یعنی اندروید ۸ است. این سیستم عامل به کمک نسخه ۸ از پوسته EMUI شرکت هواوی، تجربه بسیار مناسبی برای کاربران به همراه خواهد داشت. شکل ظاهری این پوسته با نسخه‌های قبلی تفاوت زیادی نکرده است ولی عملکردی روان و مناسب‌تر از پیش را به همراه می‌آورد.

امکاناتی مانند دسترسی سریع به منوهای مختلف و باز کردن قفل دستگاه با دو بار ضربه به روی نمایشگر را می‌توان از دیگر مزایای موجود در رابط کاربری هواوی P اسمارت دانست. درمجموع باید گفت که این تلفن همراه در این بخش تفاوت چندانی با سایر محصولات هواوی ندارد ولی در میان بهترین‌های این شرکت قرار می‌گیرد.

چندرسانه‌ای

انتظار وجود یک بلندگوی نیرومند از این تلفن همراه بیهوده است. این محصول دارای یک بلندگو در بخش پایینی دستگاه است که صدایی معمولی ولی قوی را خارج می‌کند. البته وقتی‌که هدفون‌های خود را به هواوی P اسمارت وصل می‌کنید، ماجرا فرق می‌کند و شاهد کیفیت صوتی مناسب و تفکیک صدای عالی توسط این تلفن همراه هستید.

به همین منظور نیز یک هدفون در جعبه این مدل قرار داده شده است که کیفیت صوتی مناسبی داشته و در تماس‌ها نیز خوب عمل می‌کند ولی چندان برای استفاده بلندمدت راحت نیست.

سایر قابلیت‌ها

امروزه دیگر داشتن یک حسگر اثرانگشت، امری فانتزی و ویژه به‌حساب نمی‌آید و هواوی P اسمارت نیز یک حسگر اثر انگشت سریع و مناسب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته این حسگر فاقد امکان برنامه‌ریزی و قابلیت کلیک است که وجود آن‌ها می‌توانست به این محصول کمک شایانی کند.

این تلفن همراه در دو نسخه تک سیم‌کارته و دو سیم‌کارته عرضه می‌شود که نسخه موجود در آزمایشگاه آی‌تیرسان و البته کشورمان، دو سیم‌کارته است. هر دو سیم‌کارت از قابلیت پشتیبانی و اتصال به شبکه‌های LTE بهره‌مند هستند ولی اگر می‌خواهید از کارت حافظه بهره ببرید، باید قید یکی از درگاه‌های سیم‌کارت را بزنید.

از دیگر قابلیت‌های موجود بر روی هواوی P اسمارت می‌توان به سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا جی‌پی‌اس و قطب نمای داخلی اشاره کرد. درمجموع باید گفت که هواوی P اسمارت امکانات معقولی را در اختیار دارد که در بیشتر مدل‌های هواوی شاهد وجود آن‌ها هستیم.

باتری

باتری به کار گرفته شده بر روی هواوی P اسمارت، ۳۰۰۰ آمپر ساعتی است. این باتری می‌تواند با استفاده از قابلیت شارژ سریع تعبیه‌شده بر روی این محصول، به‌خوبی در مدت‌زمانی کوتاه شارژ شود. همچنین معماری این مدل به نحوی است که کیفیت خروجی آن می‌تواند کاربران عادی را در طول یک روز همراهی کند.

این باتری در آزمایش‌های انجام شده توانست تا در مرور وب بیش از ۱۰ ساعت به کارکردن ادامه بدهد و این رقم در پخش ویدیو به کمتر از ۱۰ ساعت افت کرد. بایستی این نکته را هم عنوان کرد که محل اتصال شارژر میکرو یواس‌بی بوده و خبری از تایپ C نیست!

کلام آخر

در پایان باید گفت که هواوی P اسمارت یک محصول معقول، جذاب و مناسب است که با قیمتی نسبتا خوب به بازار عرضه شده است. این مدل در بازار ایران با قیمت پایه‌ای نزدیک به یک‌میلیون تومان موجود است و مسلما مدل‌های مجهز به رم و حافظه بالاتر، قیمتی بیشتر خواهند داشت. اگر به دنبال داشتن یک همراه بسیار نیرومند نیستند و می‌خواهید محصولی داشته باشید که در طول فعالیت‌های روزمره و حتی فراتر از آن با ظاهری زیبا در کنارتان باشد، هواوی P اسمارت محصولی مناسب برای شماست.

به سوپر گروه گوشی‌های هواوی ملحق شوید

35 در مورد “بررسی هواوی پی اسمارت: تعریفی ساده از راحتی”

  1. سلام من پی اسمارت دو روزه خریدم،این قابلیت شارژ سریع رو من حس نمیکنم والا،معمولی شارژ میشه مثل آیفون 4 که داشتم قبلا
    یعنی ممکنه ایراد از چیزی باشه؟

  2. من نمی فهمم شما چه دعوایی با پی اسمارت دارید تو همچین رده قییمتی همچین مشخصاتی عالیه پردازنده قدرتمندی داره من داخلش آسفالت8 رو بازی کردن بدون حتی یه لگ زدن یه کوچولو پورت میکرو یو اس بیش اذیت میکنه دوربین عالی داره ببینم بقیه موبایلارو با پرچمدارا مقایسه میکنید این تو رده قیمتیش عالیه..در ضمن اگه میشه از گوشی های شیائومی نقد و برسی کنید

  3. دینا نوروزی

    گوشی خیلی خیلی خوبیه و من که ازش همه چیزش خوشم میاد والا اگه آیفون ایکس هم بهت مجانی بدن نباید قبول کنی اما این گوشی رو بهت مجانی بدن باید قبول کنی

  4. امیر رضا قیصری

    سلام سال نو مبارک
    خسته نباشید
    من میخوام یه گوشی توی رنج 1 میلیون بگیرم بین p.smart و j5pro موندم کدومو بگیرم
    دوربین واسم مهمه بعد از دوربین سخت افزار و بقیه موارد و …
    به نظر شما کدومو بگیرم بهتره؟
    دوربین مهم هست ولی زیاداهل عکاسی نیستم فقط میخوام عکسایی که هرز چند گاهی هم میگریم با کیفیت باشه
    اگر گوشی دیگه ای هم مدنظر تون هست حالا 150-200 تومن ارزونتر یا گرونتر پیشنهاد بدید ممنون میشم

    1. همین اسمارت گزینه مناسب و بدون فکر است. J5 2017 نیز کمی از نظر عملکرد ضعیفتر و صفحه آن با رزولوشن کمتر است و کمی حجیم تر. البته اگر سامسونگی باشی، 2017 J5 pro و J7 پرو بسیار رقیب سرسختی برای اسمارت هستند اما اسمارت هوشیارتر و بروزتر است با کیفیت دوربین بالاتر.

    1. سلام
      نه نداره
      P10 LITE پلاس داره
      سرعت اینترنتش نصف P 10 هستش
      در عوض این مدل دوربین دوگانه داره که البته عکسایی که گرفتیم خوب نبود صورت و تار میکرد
      تنظیماتش و چک نکردم ببینم حالت بوک ه رو غیر فعال کنی چطوره
      ظاهرا فست شارژ هم نداره
      مطمئن نیستم
      هر دو گوشی رو با گارانتی مدیاتک 1 تومن گرفتم

      1. عزیزم اطلاعات نداری بقیه رو گمراه نکن این گوشی از مودم کت 6 استفاده میکنه که یعنی از 4 جی پلاس پشتیبانی میکنه

        1. سلام من این گوشی دارم 4+نمیزنه البته من پرسیدم که گفتن هنوز دکل انتش تو مشهدنیومده تو تهران هستش لطفا اونایی که دارن 4+میزنه بگن داره نه (cate6پشتیبانی میکنه یا نه)

      2. بد نیست دوستان توجه کنند که سرعت اینترنت از نظر دانلود فایل در این سطح ارزش داره و نه وب گردی. برخی اشتباها فکر میکنند که سایتها با سرعت بالاتر بالا می آیند درحالی که حجم صفحات سایتها در حدی نیست که در این سرعتها تفاوتی بین گوشی ها احساس شود. حتی دانلود هم بیشتر در حد توانایی و بازگزاری پهنای باند سرورها مربوطه که برای گوشی هایی در این رده مشابه عمل می کند. گوشی اسمارت جزو بهترین گوشیهای میان رده خواهد بود که اندروید 8 رو داره و شاهد افزایش قیمتش خواهیم بود.

  5. آقای گلکار خیلیا مثل من بین انتخاب این گوشی و پی تن لایت موندن
    اگه براتون مقدوره یه مقایسه ی جامع بین این دو گوشی هم قیمت انجام بدین

  6. سلام
    ممنون بابت بررسی
    می خواستم بپرسم آیا محافظ صفحه گوریلا گلس روی این اسمارت فون وجود داره؟
    اگر نه، در مقابل خط و خش چقدر دوم میاره؟

    1. جواد بالویی

      فکر میکنم از شیشه گوریلا گلس بی بهره باشه. هر گوشی که محافظ گوریلاگلس نداشته باشه خب طبیعتا مستعد آسیب دیدنه. بهتره همون روز اول براش یه محافظ بخرید.

    1. سینا ذاکری

      با 1 تومن اگه گوشی خوب میخوای فقط تو گوشی های ال جی بگرد داداش
      کیفیت عالی پشیمونی نداره
      گول تبلیغات سامسونگ و ارزونی هواوی رو نخور

  7. ممنون بابت نقد خوبتون
    این گوشی بهتر هست یا p10 lite?
    اخه باطری این گوشی بنظر جوابگو نمیاد
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. حجم هر دو باتری که یکسان هست، فقط کمی نمایشگر پی اسمارت بزرگ‌تره، از سوی دیگه پی اسمارت دارای دوربین دوگانه هست، طراحی آن به روزتر بوده و فرکانس هسته‌هایش هم کمی بالاتر است

  8. طراحی ایفون ۶ به بعد اپل رو داره بعد لقب جوان پسندم دادن به خودشون! خسته نباشید :))
    تا بک گراندش اسکیه.

    1. سینا ذاکری

      طراحی آیفون هم دیگه خز شده

      چیزی که در مورد مقایسه وی 30 پلاس و آیفون 10 خوندم:

      صفحه نمایش آیفون 10 اپل 5.8 اینچی و بدون حاشیه است. این اولین باری بود که اپل آیفونی با این اندازه نمایشگر و سبک بدون حاشیه روانه بازار کرد، اما در سمت مقابل گوشی ال‌جی وی 30 از نمایشگری 6 اینچی بهره می‌برد که به مراتب بزرگ‌تر از نمایشگر آیفون 10 است. پس اگر اهل وبگردی و تماشای فیلم باشید، صفحه نمایش ال‌جی وی 30 جذاب تر از نمایشگر آیفون 10 عمل می‌کند.

  9. ممنون از بررسی خوبتون
    یه سئوال دارم ممنون میشم اگه جواب بدین
    من بین خرید این گوشی و پی تن لایت موندم
    هرکدوم یه سری برتری ها دارن
    اما مهمترین ملاک من کیفیت صفحه نمایشه
    پی اسمارت یه درجه وضوحش بالاتره از اونطرف نوع پنل پی تن لایت LTPS IPS هست
    خواستم بدونم شما که تجربه ی کار با هردوشون دارین کیفیت تصویر کدومشون برتر میدونین؟
    ممنون میشم اگه زودتر جوابم بدین

    1. بهترین راهکار مقایسه قرار دادن هر دو نمایشگر در کنار یکدیگر هست و صرف بسته در گذشته، نمی‌شه نظر دقیقی داد اما در حالت کلی، کیفیت هر دو نمایشگر در سطح مطلوبی ارزیابی شده و تفاوت چشم‌گیری با هم ندارند

      1. ممنون از پاسختون آقای گلکار
        اما تو شهرستان ما همچین امکانی وجود نداره
        واسه همین از شما خواستم راهنمایی کنین

    2. دینا نوروزی

      سلام به نظر من گوشی پی اسمارتبهتر از نظر کیفیت پس بهتره گوشی هواوی پی اس مارت رو بگیرید چون هر دوی این گوشی رو دارم دارم جواب میدم

    3. پی اسمارت فول اچ دی پلاسه کیفیت خوبی داره از هر نظر هم بهتره از پی10لایت من دارم راضی ام تنها ایرادی که میشه بهش گرفت دریچه دیافراگم دوربینش هستش که 2.2 هست که باعث میشه نور کمی تو عکس ها باشه و عکس ها کمی کم نور تر و سیاه بیوفته هرچند این گوشی میانرده اس نمیشه ازش انتجاز دریچه دیافراگم بهتری داشت وای اگه حداقل 2میشد دریچه دیافراگم دوربین فوقلاده ای میشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH