دستیار هوشمند! بررسی اسمارت واچ ۲ سونی

smartwatch-2-cover

ساعت از آن دست وسایلی است که از روزگاران قدیم (البته نه دیگه خیلی قدیم!) یکی از همراهان همیشگی انسان‌ها بوده است. پیش از آنکه تلفن همراهی اختراع شود، لپ‌تاپی وارد کیف‌ها شود و یا تبلتی در زیر بغل‌ها جای بگیرد. پس چه چیزی بهتر از آنکه این ساعت را تبدیل به وسیله‌ای متفاوت و خاص بکنیم؟ جایی که به غیر از زمان، برای شما امکانات بیشتری را نیز بر روی مچ دستتان به نمایش بگذارد.

به نظر می‌رسد سونی بر روی این ایده بیشتر از سایر سازندگان پا فشاری می‌کند، چرا که پس از یک سال از عرضه نخستین ساعت هوشمند خود، به سراغ دومین ساعت آمده (البته در سال ۲۰۰۷ هم یک نمونه نسبتا ساده تولید کرده بود) تا به کمک تغییرات داده شده و البته اصرار بر ایده خویش، راهی به دل‌های خریداران باز کند، مسیری که اسمارت واچ اول بیشتر به بیراهه رفت و چندان در آن موفق نبود.

حال در اینجا قصد داریم تا نگاهی نزدیک و اختصاصی به ساعت هوشمند شماره دو داشته باشیم، محصولی که هم خیلی متفاوت است و هم نیست!

نگاه اول

در نخستین برخورد شما یک ساعت مربعی شکل با بدنه فلزی و بند لاستیکی می‌بینید که کیفیت مطلوبی داشته و حتی با هزینه بیشتر می‌توانید این بند را از نوع فلزی سفارش دهید. ساعت سبک است اما اندازه نسبتا بزرگ آن سبب می‌شود که برای دستان کوچک چندان جذاب به نظر نرسد و به اصطلاح ساعتی مردانه باشد! البته به دلیل شکل اسپرت خانم‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند، اگرچه با روحیه لطیف‌شان سر سازگاری نخواهد داشت!

در سمت راست تک دکمه فلزی و گرد دیده می‌شود که ابعاد بزرگ آن شاید کمی با ساعت نا متجانس باشد اما از همان رویه طراحی سونی موبایل بهره گرفته و در زیر نمایشگر 1.6 اینچی سه کلید لمسی دیده می‌شود که عملکرد دکمه‌های اندرویدی را دارند.

smartwatch-2-power-button smartwatch-2

در سمت چپ پورت میکرو یواس‌بی در زیر یک روکش پلاستیکی قرار گرفته تا از همین طریق شارژ نیز بشود. تمام این مجموعه درون یک جعبه مکعب شکل جای گرفته که به زیبایی بسته بندی شده و ساعت هوشمند سونی به خوبی درون آن جا سازی شده است و به همراهش تنها یک کابل کوتاه اتصال و چندین دفترچه دیده می‌شود و بیشترین فضا صرف زیبا سازی محل جای‌گیری ساعت شده است.

smartwatch-2-box

چقدر تفاوت؟

اگر بخواهیم با نسخه اول ساعت هوشمند سونی این مدل را بررسی کنیم، شاهد تفاوت‌هایی خواهیم بود که بسیاری از آن‌ها خوشایند هستند. به عنوان مثال دیگر خبری از پورت عجیب و غریب شارژ مدل قبلی نیست که شما را مجبور می‌کرد تا همیشه کابل خاص آن را به همراه داشته و رسما عمل شارژ شدن بدون آن ممکن نباشد.

smartwatch-2-port

از سوی دیگر اندازه نمایشگر کمی ارتقا یافته و با آنکه وضوح تصویر تفاوت چندانی نکرده است اما کیفیت نشان دادن جزئیات به مراتب بهتر شده است که این امر نشان از فناوری بالاتر در این نسخه دارد. در اینجا شما همچنان وابسته به نرم‌افزارهای اتصال ساعت به گوشی هستید اما بر خلاف گذشته، قادر به مشاهده زمان و استفاده از برنامه ساده‌ای چون چراغ قوه خواهید بود. اسمارت واچ ۲ سونی از استاندارد IP57 نیز پشتیبانی می‌کند و این امر یعنی اینکه می‌توانید با آن درون آب هم شیرجه بزنید! همچنین در اینجا ارتباط سریع از طریق NFC نیز فراهم شده است. بند ساعت به صورت یک تکه با بدنه همراه بوده و بر خلاف اسمارت واچ قبلی نمی‌شود آن را به حالت گیره مانند جدا کرد و بر فرض به یقه لباس یا جیب پیراهن خود گیر داد که البته این امر یک نکته منفی در مقایسه با ساعت هوشمند نخستین محسوب می‌شود. اما از نظر ظاهری باید اذعان کرد که اسمارت واچ ۲ به مراتب شیک‌تر و دوست داشتنی‌تر ساخته شده به نحوی که پس از چند روز استفاده کردن از آن، نسخه اولیه ساعت هوشمند سونی دیگر برای من جذابیتی نداشت و بیشتر مانند یک اسباب بازی در برابر نسخه دوم بود!

چگونه فعال می‌شود؟

اگر در ایران هستید، یک گوشی اندرویدی دارید، ساعت هوشمند ۲ سونی را خریداری کرده‌اید و اینترنت برای دریافت نرم‌افزارهای سونی برای شما فراهم است، تمام لوازم برای استفاده از ساعت محیا نیست! درست خواندید، چرا که شما همچنان با مشکل عدم توانایی به منظور دریافت برنامه‌ها از گوگل پلی رو به رو هستید و بدین منظور می‌بایست راه‌های زیادی را امتحان کنید! در ابتدا باید بر روی گوشی شما برنامه اسمارت کانکت نصب باشد و سپس ساعت هوشمند سونی را انتخاب کنید تا از طریق بلوتوث به دستگاه متصل شود. حال باید به دنبال برنامه اسمارت واچ ۲ بگردید و شاید تنها مکانی که بدین منظور بیابید (حداقل الان!) پلی استور گوگل باشد که شدیدا به آی‌پی ایران حساس بوده و با تمام قوا در برابر دانلود این برنامه از سمت شما مقاومت می‌کند! اگر توانستید از برخی راه‌ها آن را دریافت کنید، بایستی نرم‌افزارهای جانبی را نیز نصب کنید وگرنه ساعت شما زنگ نخواهد خورد و پیامک‌ها را هم نشان نخواهد داد! خوشبختانه اکثر برنامه‌های نسخه اول ساعت هوشمند سونی با ورژن جدید نیز سازگار است و به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که سونی از همان وضوح تصویر 220 در 176 پیکسلی استفاده کرده نیز بدین سبب باشد. فقط ای کاش سونی این قابلیت را فراهم می‌آورد که توانایی نصب این برنامه‌ها بر روی خود ساعت وجود داشت تا این همه دردسر ایجاد نشده و تمام برنامه‌های مورد نیاز به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب باشد.

smartwatch-2-in-pool

چه عملکردی دارد؟!

انتظار دارید این ساعت چکار کند؟ سیم کارت بخورد؟ با آن صحبت کنید یا حداقل از طریق هندزفری به مکالمات پاسخ دهید؟ توصیه می‌کنیم تمام این تصورات را از ذهن خود پاک کنید، بهترین کار این است که اسمارت واچ ۲ را تنها یک نمایشگر دوم برای گوشی خود بدانید (مانند نسخه قبلی) و به توانایی‌های تکی آن اصلا دل نبندید! اگر این کار را کردید، باید این دستگاه را یک دستیار بسیار خوب برای گوشی خود بدانید چرا که با سرعت خوب و قابل قبولی فرامین را از گوشی بر روی نمایشگر منتقل می‌کند. بر فرض شما در پشت فرمان خودرو نشسته‌اید و گوشی درون جیبتان قرار دارد و با صدای بلند مشغول شنیدن یک آهنگ هستید! ناگهان موبایل‌تان زنگ می‌خورد، واقعا چند درصد احتمال متوجه شدن فراهم است؟ در حالت عادی ۱ درصد اما به کمک اسمارت واچ ۹۹ درصد! ویبره ساعت به قدری شدید است که تنها افرادی که اعصاب دستشان کار نمی‌کند، متوجه لرزیدن آن نخواهند شد!

همچنین ساعت کاری می‌کند که هیچ‌گاه گوشی خودتان را فراموش نکنید چرا که با دور شدن از موبایل، با ویبره به شما اطلاع می‌دهد که بیش از حد از آن دور شده‌اید و یا به کمک یک برنامه کاری می‌کند که گوشی به صدا در آمده و آن را به راحتی پیدا کنید.

در زمینه ضد آب بودن، اگر با ساعت درون آب شیرجه زدید، توصیه می‌کنیم خیلی با آن شنا نکنید! چرا که احتمال وارد شدن آب به درون آن وجود دارد (ما کردیم و پشیمان شدیم!) و ترجیحا آن را یک نمونه ضد آب در حالت دست و روی شستن در نظر بگیرید!

smartwatch-2-in-shower

در نمونه‌ای که ما در اختیار داشتیم، هر وقت پیامک فارسی می‌رسید، ده‌ها علامت سوال در ذهن‌مان شکل می‌گرفت، چرا که بر روی نمایشگر نیز فقط چنین چیزی دیده می‌شد و ساعت از زبان فارسی (و البته عربی) پشتیبانی نمی‌کرد، موردی که بعید است در نسخه‌های عرضه شده توسط سونی در بازار خاورمیانه وجود داشته باشد.

باتری ساعت عملکرد قابل قبولی دارد (در مقایسه با قبل) و در یک حالت استفاده متوسط تا ۳ روز بر روی شارژ آن می‌توان حساب کرد، ضمن اینکه نمایشگر این بار کاملا خاموش نشده و همیشه نقش زمان بر روی آن دیده می‌شود.

آیا بخرم؟

واقعیت این است که ارزش خرید این ساعت ارتباط مستقیم با نیاز شما دارد. قیمت این دستگاه ۲۰۰  دلار تخمین زده شده که سبب می‌شود مبلغی در حدود 600 هزار تومان را در جلوی خود ببیند، عددی که با آن می‌توان یک گوشی اندرویدی متوسط نیز خرید. اما نباید این نکته را فراموش کرد که اسمارت واچ ۲ سونی، یک مکمل خوب برای گوشی اندرویدی شماست و برخلاف رقیب سامسونگی خود که خیلی سخت با سایر گوشی‌های بازار هماهنگ می‌شود، با هر مدلی که اندروید ۴ و بالاتر داشته باشد، آهنگ وصال را سر خواهد داد.

ساعت هوشمند سونی را نمی‌توان یک نمونه کامل و بدون نقص دانست و وابستگی بیش از اندازه آن به گوشی اندرویدی نقطه ضعف اصلی‌اش محسوب می‌شود. شاید اگر سونی برای این ساعت، شخصیت مستقل‌تری در نظر می‌گرفت، تبدیل به یک پادشاه هوشمند می‌شد اما هم اکنون شما را با یک دستیار رو به رو کرده است، دستیاری که می‌تواند هوشمندی گوشی اسمارت شما را دو چندان جلوه بدهد.

smartwatch-2-and-z1

20 در مورد “دستیار هوشمند! بررسی اسمارت واچ ۲ سونی”

  1. داداش به سوال چه حوری می شه برنامه ها رو دانلود کرد من تازه ساعت اسمارت واچ 2 رو خریداری کردم چی کار کنم برنامه ها رو دانلود کنم

  2. من بیشتر نگران مصرف باتری گوشی هستم. آخه مدام باید روشن باشه تا با اسمارت واچ تماس برقرار کنه.

  3. سلام برنامه ای که از تو گوگل پلی باید بگیری دانلود نمیشه نوشته “این برنامه برای کشور شما قابل دست رسی نیست”
    چه کنم؟؟؟

  4. سلام من اسمارت واچ 2 خریدم ولی گوشی من Huawei Ascend G525 است و NFC ندارد من باید چکار کنم که اسمارت واچ من کار کند

    1. پیمان گل‌کار

      باید از برنامه‌های دیگر نظیر my sms استفاده بفرمایید. به صورت پیش فرض این ساعت از فارسی و عربی پشتیبانی نمیکند!

  5. اسمارت واچ سونی در مقایسه با سامسونگ از بسیاری جهات برتری داره. قابلت تعویض بند، بدنه آلمینومی، سازگاری با سیستمهای اندرویدی و … از برتری های اسمارت واچ سونی هستش. از لحاظ ظاهری هم به نظر بنده (سلیقه شخصی) سونی شیک تر عمل کرده.

  6. خوب بود !
    من Z1 دارم و اگر پول اضافی داشتم این ساعت رو میگیرم .
    البته فقط به دلیل هوشمند و شیک بودنش !
    کاش سونی یه کمی بیشتر روی این ساعت کار میکرد و امکانات بیشتری روش میزاشت !

    1. سلام شاید سوالم احمقانه باشه اما گوشی z1 رو چند خریدی؟تو یه سایت نوشته بود هم دوربین 20 مگا پیکسلی هم اسمارت واچ با هاشه

  7. ساعت قابلیت IP57 داره
    یعنی در برابر آب مقاوم هست
    نه اینکه باش بتونید برید غواصی
    🙂
    ولی در کل چیز زیادی برا گفتن نداره این ساعت و همچنین اصلا ارزش خرید نداره
    تکنولوژی سونی بالاتر از اینحرفا ست ک همچین امکانات پایینی بزاره
    ولی اینده خوبی داره

  8. مسعود جلالوندی

    نقل قول:
    همچنین ساعت کاری می‌کند که هیچ‌گاه گوشی خودتان را فراموش نکنید چرا که با دور شدن از موبایل، با ویبره به شما اطلاع می‌دهد که بیش از حد از آن دور شده‌اید و یا به کمک یک برنامه کاری می‌کند که گوشی به صدا در آمده و آن را به راحتی پیدا کنید.

    یکی از بهترین قابلیتاش همینه.

  9. محمد سعید بهمنی

    تبریک میگم . مثل همیشه عالی و بی نقص.
    پس روی قابلیت ضد آب بودنش نمیشه حساب کرد !
    ولی ظاهراً که زیبا بود ظاهرش.
    خسته نباشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH