شرکت IBM یک کامپیوتر با اندازه‌ای کوچک‌تر از دانه نمک ساخت!

شرکت IBM کامپیوتری کوچک‌تر از یک دانه نمک ساخته و در کنفرانس Think 2018 خود از این شاهکار مینیاتوری رونمایی کرد. به گزارش Mashable، این ریزکامپیوتر از مجموع چند صد هزار ترانزیستور تشکیل شده که در مساحتی کمتر از یک میلی‌متر قرار داده شده‌اند. این ریزکامپیوتر از نظر قدرت محاسباتی معادل نمونه x86 است که در سال 1990 تولید شده بود.

هزینه ساخت هر کدام از این ریزکامپیوتر‌ها تنها 10 سنت است اما کاملا واضح است که قدرت آن‌ها چندان زیاد نیست. برای مثال آن‌ها هنوز قادر نیستند برنامه مایکروسافت ورد را باز کنند. این دستگاه‌های کوچک بخشی از چشم‌انداز پیش روی IBM برای فناوری‌های آینده است. آن‌ها به عنوان اتصالات رمز‌نگاری شده برای قرار‌ گرفتن در تمامی اشیایی که به صورت روزمره با آن‌ها برخورد داریم، ساخته شده‌اند. برای حصول اطمینان از امنیت و سلامت عملکرد این کامپیوترها نیز از فناوری بلاک‌چین استفاده خواهد شد.

به عبارت دیگر، این اختراع را بابد یک اقدام ضد‌کلاه‌برداری دانست. در هر نقطه از زنجیره تامین احتمال وجود محصولات تقلبی وجود دارد اما اگر هر کدام از دستگاه‌های واقعی این ریز‌کامپیوتر‌ها را با خود داشته باشند، به راحتی می‌توان به صورت فیزیکی اصالت آن دستگاه را تشخیص داد. می‌توان دستگاه‌های گران‌قیمت را به این ریز‌کامپیوتر‌ها مجهز کرد و در هنگام خرید از اصل بودن محصولی مورد نظر اطمینان حاصل نمود.

حتی این ریز‌کامپیوتر‌ها را می‌توان با استفاده از ریزنقاط جوهری (خوراکی) در محصولاتی حیاتی مانند قرص‌های ضد مالاریا جاسازی کرد تا بیش از پیش مطمئن باشیم که بیماران، دارو‌های واقعی دریافت خواهند کرد. شرکت IBM فعلا در حال بررسی و آزمایش نسخه اولیه است و هنوز مشخص نیست که چه زمانی این کامپیوتر‌های نقطه‌ای (Dot Computers) به بازار خواهند آمد. هر چند که این شرکت اعلام کرده است به زودی آن‌ها را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

بر اساس نتایجی که شرکت IBM به‌دست آورده است، این فناوری جدید راه را برای پیدا‌ کردن راه‌حل‌های ساده و ارزان ولی مطمئن و کارا برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی، اصالت تجهیزات و قطعات تولید شده، کنترل محصولات کشاورزی تراژنی، شناسایی محصولات تقلبی و البته کالاهای لوکس هموار کرده است.

4 در مورد “شرکت IBM یک کامپیوتر با اندازه‌ای کوچک‌تر از دانه نمک ساخت!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH