دانشمندان راز مومیایی 4 هزار ساله مصری را بعد از یک قرن کشف کردند

گروهی از دانشمندان جسد‌شناسی موفق به استخراج DNA از یک مومیایی 4000 ساله شدند و با کمک نتایج به‌دست آمده، توانستند راز مقبره غارت شده را بعد از یک قرن حل کنند. ماجرای اسرارآمیز این مومیایی مرموز از آن‌جایی آغاز شد که سال 1915 در حین حفاری‌های اکتشافی در یک آرامگاه مصری، باستان‌شناسان با یک جسد مومیایی روبرو شدند که سر جدا شده‌اش در حالی که هنوز باند‌پیچی آن تکمیل نبود در بالای تابوت رها شده بود.

طبق توضیحات محققان، این مومیایی متعلق به یکی از فرمانروایان دوران میانی مصر به نام تحوتی‌ نخت (Djehutynakht) است که قبل از کشف توسط محققان، دزدان مقبره به آرامگاهش دستبرد زده و تقریبا همه چیز را به غارت برده بودند. در طی این صد سال دانشمندان حتی نمی‌دانستند این مومیایی متعلق به اوست یا همسرش و سرانجام با استفاده از بقایایی از استخوان‌های فک و آرواره جنسیت آن تعیین شد.

در حقیقت تلاش‌های قبلی برای این کار به شکست انجامیده بود. استخراج DNA از مومیایی‌های باستانی به دلیل از بین رفتن و تجزیه شدن DNA کاری بسیار دشوار است که پیش از این هرگز موفق به انجامش نشده بودند و این اولین بار است که محققان موفق به استخراج و بررسی DNA از یک مومیایی باستانی شده‌اند.

دانشمندان در سال 2009 برای دستیابی به DNA این مومیایی توانستند مجوز انتقال و آزمایش 105 میلی‌گرم از گَرد دندان را کسب کنند. امروزه هر‌ گونه انتقال آثار تاریخی و باستانی از موزه‌های کشور مصر مطابق قانون ممنوع است. محققان پس از انتقال این اجزا با افزودن مایعی مخصوص جهت رونویسی و افزایش غلظت DNA، توانستند دریابند که این مومیایی متعلق به یک مرد و به احتمال زیاد متعلق به خود تحوتی‌ نخت است.

با این حال هنوز هم مشخص نیست این سر و مقبره‌ای که در آن به تحقیق پرداخته شد، هر دو متعلق به تحوتی نخت باشند، زیرا دو فرماندار با این اسم در این ناحیه زندگی می‌کرده‌اند. تحوت (Thoth) در زبان محلی به معنای قدرتمند است و هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط بین آن‌ها وجود ندارد.

4 در مورد “دانشمندان راز مومیایی 4 هزار ساله مصری را بعد از یک قرن کشف کردند”

    1. چهار هزار سال پیش و انسان اولیه ؟ اونا پنجاه شصت هزار سال پیش زندگی می کرده اند نه چهار هزار سال پیش !!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH