ستاره‌شناسان 72 پدیده نورانی از یک منبع ناشناس مشاهده کردند

ستاره‌شناسان اخیرا موفق به رویت 72 رویداد فوق‌العاده درخشان و چشمک زدن در حین بررسی آسمان شدند و اکنون در پی یافتن منبع این نور‌ها هستند. این انفجار‌های اسرارآمیز با درخشش ابر نو‌اختر‌ شباهت‌ دارد با این تفاوت که نور حاصل از ابر‌ نو‌اختر‌ها به مدت طولانی از چند ماه و بیشتر ادامه خواهند داشت اما این نورهای مرموز بین یک هفته تا حداکثر یک ماه قابل مشاهده بودند که در مقیاس نجومی بسیار کوتاه محسوب می‌شود.

در نمودار بالا شما می‌توانید میزان زمان درخشش آن‌ها (خطوط زرد رنگ) با مدت زمان نورافشانی دو ابر نواختر معمولی (خطوط قرمز و بنفش) را مقایسه کنید. این رویداد‌های سریع نجومی با نام گذرنده‌ها (Transients) شناخته می‌شوند و اطلاعات مرتبط به آن‌ها در برنامه‌ای به عنوان بررسی انرژی تاریک ابر نواختر یا DES-SN مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

این برنامه یک مطالعه بین‌المللی برای تحقیق و مشاهده ابر نواختر‌ها به منظور کمک به درک بهتر انرژی تاریک است. محققان این انرژی را منبع نیروی فرضی حرکت و گسترش کائنات می‌دانند. دانشمندان با ردیابی و بررسی این نور‌های درخشان امیدوارند تا به درک بهتری از میزان سرعت گسترش عالم دست یابند.

در حین این بررسی بود که محققان متوجه وجود این انفجار‌های سریع نورانی شدند ولی هنوز نمی‌دانند منشا این نور‌های درخشان چیست. در تصویر زیر می‌توان یک دوره 26 روزه، قبل از مشاهده یکی از لکه‌های نورانی تا بعد از خاموش شدن آن را مشاهده کنید. فاصله این رویداد گذرا تا زمین چیزی بیش از 4 میلیارد سال نوری است. ستاره‌شناسان حاضر در این برنامه اعلام کرده‌اند تاکنون پدیده‌های گذار دیگری نیز در طی این سالیان دیده شده ولی تاکنون علت و منشا آنها ناشناخته مانده است.

تنها نکته‌ای که مورد این رویداد‌ها مشخص شده، فاصله و دمای بسیار بالای آن‌هاست که بین 10000 تا 30000 درجه سانتیگراد و فاصله نیز بین چند صد میلیون تا چند میلیارد سال نوری اندازه‌گیری شده است. نکته عجیب‌تر، حاکی از آن است که این پدیده ها در حال گسترش و خنک‌تر شدن هستند. البته تازه روز‌های ابتدایی مشاهده این پدیده‌هاست ولی چند ایده در مورد منشا این انفجار‌های اسرار‌آمیز مطرح شده است.

یکی از این ایده‌ها احتمال وجود یک نوع جدید از ابر نواختر ناشناخته را می‌دهد که پیش از انفجار حجم عظیمی از مواد را از خود خارج می‌کند. طبق این ایده سطح ستاره با این مواد به طور کامل پوشیده می‌شود که باعث داغ شدن بسیار زیاد آن می‌گردد و ستاره‌شناسان این ابر و مواد داغ را به عنوان خود ستاره مشاهده می‌کنند.

به علاوه این احتمال نیز می‌رود که ستاره‌شناسان موفق به کشف یک نوع ابر نواختر جدید شده‌اند. اخیرا نیز محققان موفق به کشف یک نوع جدید از انفجار مرگ ستاره‌ای شده بودند که طی آن ابر نواختر تازه کشف شده KSN 2015K، به حداکثر درخشش خود رسید و در عرض یک ماه یعنی ده برابر سریع‌تر از شرایط معمول، به طور کامل خاموش شد و از بین رفت. محققان علت این رخداد را پوشانده شدن آن با لایه‌ای غلیظ از گرد و غبار می‌دانند که تنها با از بین رفتن این ابر پوشاننده توسط یک شوک ابر نواختری موجب دیده شدن درخشش ستاره گردیده است.

تیم تحقیقاتی قصد دارد برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از تلسکوپ واقع در شیلی برای رصد بهتر آسمان و این انفجار‌های اسرارآمیز استفاده کند. با این حال معلوم نیست که آیا این نور‌های درخشان گذار نیز حاکی از مرگ ستاره‌های دیگری هستند یا با یک پدیده نجومی جدید روبرو هستیم؟

3 در مورد “ستاره‌شناسان 72 پدیده نورانی از یک منبع ناشناس مشاهده کردند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH