هکرها

در طی سالیان اخیر اکثر حملات هکرها به ماهواره‌ها بوده‌ است!

در طی سال‌های اخیر ماهواره‌های اپراتور‌های تجاری و دولتی به طور فزاینده‌ای هدف حملات هکر‌ها قرار داشته‌اند و اکنون بر اساس گزارش بنیاد جهانی امنیت، به دنبال یافتن راه‌حلی کم‌هزینه، ارزان و البته موثر برای خنثی کردن این حملات و بازدارندگی از دسترسی به قابلیت‌های فضایی هستند.

در این گزارش آمده است که شمار بخش‌های غیر دولتی که به صورت فعالانه در حال کاوش در سیستم‌های ماهواره‌ای تجاری هستند، رشد بسیاری داشته است و در حال یافتن نقاط آسیب‌پذیر‌ سایبری هستند که مشابه با شرایط آن در سیستم‌های غیر فضایی یافت می‌شود. این نشان می‌دهد که سازندگان و توسعه دهندگان سیستم‌های فضایی هنوز در بخش سایبری به همان سطح از امنیت که در دیگر بخش‌ها دست‌یافته‌اند، نرسیده‌اند.

در این گزارش که روز 10 آوریل با تیتر : “قابلیت‌های جهانی برای جلوگیری از دسترسی به فضا: ارزیابی متن باز” منتشر گردید، اشاره شده است که علاوه بر دیگر آسیب‌پذیری‌ها، توانایی‌های الکترونیکی چین و بسته‌های نرم‌افزاری روسیه به منظور زنجیره تامین هوافضا مورد استفاده هستند. نویسندگان مقاله همچنین اعتقاد دارند که با وجود این مسائل کارشناسان این حوزه با آگاهی از تهدیدات بالقوه و مهمی که در این چند سال اخیر به اثبات رسیده، همچنان وضعیت زیرساخت امنیت شبکه ماهواره‌ها مبهم است.

در این گزارش ادعا شده است که حداقل از سال 2007 به این طرف، هکر‌های چینی به طور مستمر ماهواره‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را هدف عملیات‌های جاسوسی خود قرار داده‌اند. به طور شفاف‌تر، این حملات سایبری شامل: حمله به اهداف فرماندهی، کنترل و یا ایستگاه‌های مخابره داده‌ها بوده است.

نویسندگان در ادامه گزارش، ابراز داشتند که تکنیک‌های مورد استفاده برای انجام این حملات هکری با به کارگیری هواپیماهای عبوری، هواپیما‌های بدون سرنشین (UAS) و یا بالن‌های هوایی بوده است و شامل اختلال سیگنال، سرقت دادها با شناسایی تقریبی مکان تجهیزات پخش با استفاده از سیگنال‌های قوی‌تر، بهره‌گیری از ساختار کابل‌های اینترنت و اترنت و یا نفوذ به ایستگاه‌های مخابره داده‌ها و دسترسی فیزیکی به سیستم، از طریق نیرو‌های حاضر در پایگاه و تکنسین‌های نفوذی و همچنین مهندسی اجتماعی، حمله و نفوذ به شبکه با استفاده از تجهیزات سنتی است.

نکته جالب در این مورد افزایش اشتیاق هکر‌ها و مهاجمان برای نفوذ و تصرف شبکه با افزایش سطح وضع امنیتی و بهبود امکانات ماهواره‌ها و سخت‌تر شدن راه‌های نفوذ است. علاوه بر این، هکر‌ها در پی اشغال و بکارگیری ترمینال‌های مورد استفاده برای پردازش سیگنال‌های ماهواره‌ها هستند. آنها توانسته‌اند با استفاده از اطلاعات عمومی و بررسی گزارشات مکان‌ها، روزنه‌هایی بسیار کوچک در ترمینال‌ها یا همان VSAT‌ها را شناسایی کرده و برای این منظور مورد استفاده قرار دهند، زیرا در بسیاری از موارد پسورد‌های اولیه کارخانه بدون تغییر هستند و تیم امنیتی زحمت تعیین گذرواژه‌های جدید را به خود نمی‌دهند.

برای مثال، دانشجویان توانسته بودند به راحتی یک حمله بنیادی به منظور خارج از سرویس نمودن گیرنده‌های GPS را بازطراحی کنند. در پی اتفاقاتی از این دست ارتش آمریکا در تلاش است تا راه‌حلی برای کاهش وابستگی خود به شبکه ماهواره‌ها و سیستم موقعیت‌یاب جهانی پیدا کند.

3 در مورد “در طی سالیان اخیر اکثر حملات هکرها به ماهواره‌ها بوده‌ است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH