چگونه صدای آزاردهنده کلیدهای کیبورد را قطع کنیم؟

کار کردن با صفحه کلید مکانیکی همواره با صدای بلند و آزاردهنده همراه است. اخیرا پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه کاهش صدای این نوع از صفحه کلیدها صورت گرفته است. اگر اطرافیان در خانه یا دفتر کار از صدای تایپ کردن شما مانند صدای بلند تلویزیون خسته شده باشند، کافی است برخی از گزینه‌های زیر را برای خلاصی از این مشکل امتحان کنید.

آن‌چه صفحه کلیدهای مکانیکی را پرسر و صدا می‌کند، سوئیچ‌های تکی هستند. در واقع لغزنده پلاستیکی زیر هر کلید حالت جهشی دارد و همین امر باعث می‌شود که کار با آن همراه با سر و صدا باشد. اما با افزایش صفحه کلید‌های مکانیکی، تولیدکنندگان در مورد حل مشکل صدای زیاد آن‌ها راه‌حل‌هایی را در نظر گرفته‌اند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

سوئیچ‌های جدید بی‌صدا (Silent)، عملکرد قابل قبولی را ارایه می‌دهند

سوئیچ‌های ‌بی‌صدا، مجموعه‌ای جدید از طرح‌های سوئیچ است که از مواد مختلف برای خنثی کردن سر و صدای قطعات پلاستیکی در داخل یک سوییچ مکانیکی استفاده می‌کنند. منظور از سوئیچ‌های بی‌صدا این نیست که هیچ‌گونه صدایی تولید نمی‌کنند بلکه بدین معنی است که به‌عنوان کلیدهای مکانیکی استاندارد نویز کمتری ایجاد می‌کنند و مانند گذشته آزاردهنده نیستند.

سوئیچ‌ Cherry ادعا می‌کند که 30 درصد کم‌صداتر از سوئیچ‌های کلید MX استاندارد است. Cherry، تولید کننده آلمانی که سوئیچ مکانیکی استاندارد MX را برای سال‌های متمادی ساخته است، تغییرات چشم‌گیری را در زمینه کاهش صدای تولیدی برای هر دو طراحی سوئیچ‌های قرمز و سیاه خود ارایه می‌دهد.

در واقع این‌ها سوئیچ‌های خطی همراه با قطعات کوچک لاستیکی هستند که قابلیتی سریع‌تر و بدون نیاز به مکانیزم ضربه یا کلیک قابل شنیدن دارند و میزان حرکت جهشی آن‌ها بسیار کم‌تر است و بیشترین سر و صدای ناشی از سوئیچ در زمان تایپ را حذف می‌کند. همچنین Gateron، که عرضه‌کننده سوئیچ‌های سبک MX است، تغییراتی را در زمینه کاهش نویز سوئیچ‌های قرمز، قهوه‌ای و مشکی خود اعمال کرده است و شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه یا در قالب یک صفحه کلید از پیش ساخته شده خریداری کنید.

همچنین صفحه کلیدهای برند Topre که از مکانیزم‌های مشابه کلیدهای الکترواستاتیک استفاده می‌کنند و بسیار آرام‌تر از سایر صفحه کلیدهای مکانیکی بوده اما در مقایسه با سایر محصولات مشابه صفحه کلیدهای Topre نسبتا گران هستند و اغلب بدون سطح متقاطع که موجب سازگاری آن‌ها با استاندارد سوئیچ‌های MX می‌شود، ارایه شده‌اند.

اضافه کردن یک پد در صفحه کلید

اگر نمی‌توانید سوئیچ‌های معرفی شده را تهیه کنید اصلا جای نگرانی نیست چراکه هنوز هم راهکارهای ساده‌ای برای کاهش نویز کیبورد شما وجود داد. شما می‌توانید از حلقه‌های سیلیکونی به شکل O استفاده کنید. این حلقه‌ها در اطراف پایه یک کلید قرار می‌گیرند و از این طریق صدای آن را کاهش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که سر و صدای صفحه کلید در زمان تایپ به میزان قابل توجهی کاهش یابد، البته این حلقه‌ها کارایی سوئیچ‌ها در کاهش نویز را ندارند اما بسیار کاربردی هستند.

همچنین شما می‌توانید از برخی محصولات تجاری که به‌طور خاص برای رسیدن به همان اثر ساخته شده‌اند، استفاده کنید. پدهایی از جنس فوم و همچنین گیره‌های پلاستیکی از جمله این محصولات هستند که با وجود قیمت مناسب و به مراتب ارزان‌تر از گرفتن یک صفحه جدید، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را روی کیبورد نصب کرد. از آن‌جایی که تنوع این ابزار زیاد است اطمینان حاصل کنید که نوع مناسب آن را از مراکز فروش خریداری کنید.

اما به نظر شما صدای تند و تیزی که گاهی اوقات از کلیدهای بزرگ مانند اسپیس یا شیفت شنیده می‌شود از کجا نشات می‌گیرد؟ این صدا معمولا از یک قطعه اضافی در کلید‌های بزرگ به نام تثبیت‌کننده تولید می‌شود. این قطعه در هر دو طرف کلید قرار دارد و مانند یک سوئیچ همزمان به میله استیلی فشار وارد می‌کند و در واقع این صدای آزاردهنده‌ای که شما می‌شنوید نتیجه برخورد میله استیلی با غلاف پلاستیکی تثبیت‌کننده است.

شما می‌توانید این صدا را با یک روغن‌کاری مختصر تا حدودی کم کنید؛ فقط کافی است کمی از روغن را روی محل موردنظر پخش کنید و نتیجه آن را ببینید.

صفحه کلید بهینه شده خود را بسازید

اگر شما از تکنیک‌های صفحه کلیدهای مکانیکی مطلع هستید، خودتان می‌توانید صفحه کلید مورد علاقه‌تان را طراحی کنید. شما می‌توانید سوئیچ‌های مکانیکی سفارشی خود را انتخاب کرده و در این‌صورت به جای استفاده از صفحات فلزی در کیبورد، از سوئیچ‌های نصب شده PCB استفاده کنید که می‌تواند مفید باشد.

برخی از تولیدکنندگان، سوئیچ‌های با کیفیت بالا را به‌طور خاص برای افراد متخصص در زمینه صفحه کلید طراحی و ارایه کرده‌اند. سوئیچ‌های Zealios از جمله نمونه‌هایی است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که البته گران قیمت هستند و هر قطعه آن یک دلار هزینه دارد؛ به این معنی که یک صفحه کلید تکمیل شده در حدود 160 دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

این نوع سوئیچ‌ها به لطف دقت بالا در ساخت بسیار آرام‌تر از سوئیچ‌های Cherry هستند و در انواع مختلف برای کاربرانی که به آن‌ها نیاز دارند، ارایه می‌شوند. جالب است بدانید در همین زمینه شما می‌توانید از نوع مشابه این سوئیچ‌ها با نام Aliaz استفاده کنید که بسیار شبیه به سوئیچ‌های Zealios و توسط Gateron ساخته شده‌اند که البته به مراتب ارزان‌تر هستند و هنوز هم در وزن‌های گوناگون به کاربران عرضه می‌شوند.

هر دو سوئیچ‌های Zealios و Aliaz از استاندارد و استایل سوئیچ‌های Cherry استفاده می‌کنند و با روشنایی LED نیز سازگار هستند.

یک توصیه:

اگر قیمت سوئیچ‌ها شما را مضطرب کرده است، توصیه می‌کنیم که تعدادی از آن‌ها را از تولیدکننگان مختلف خریداری کرده و در یک تستر سوئیچ امتحان کنید.

توجه داشته باشید که برای انجام این کار شما نیاز به حداقل آگاهی در خصوص لحیم کاری و تجهیزات جانبی برای ساخت صفحه کلید خود دارید و این‌که شما باید خودتان این قطعات را تهیه کنید که البته این کار کمی وقت‌گیر است. بسته به اندازه و ویژگی‌های صفحه کلید که در حال ساخت آن هستید، لحیم‌کاری و مونتاژ آن می‌تواند بین 4 تا 10 ساعت از وقت شما را بگیرد. اما برای کسانی که دوست دارند خودشان این مشکل دست و پا گیر را حل کنند تجربه‌ای سرگرم‌کننده و دلپذیر است. بنابراین اگر قطعات خود را با دقت انتخاب کنید، به آرامی صفحه کلید دلخواه‌تان را طراحی خواهید کرد.

2 در مورد “چگونه صدای آزاردهنده کلیدهای کیبورد را قطع کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH