هواوی

نظارت بیشتر بر روی هواوی به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران

به ادعای وال استریت ژورنال، وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تحقیقات گسترده‌ای در مورد هواوی است. شرکتی که سازنده گوشی‌های هوشمند بوده و اپراتور چینی ارایه دهنده اینترنت هم هست. این شرکت از سال 2012 که شایعاتی مبنی بر رابطه نزدیک آنها با دولت چین منتشر شد، زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفته است.

هواوی

در اوایل سال جاری نیز دولت آمریکا به شهروندان آمریکایی در مورد استفاده از گوشی‌های ساخت هواوی به بهانه جاسوسی احتمالی از شرکت‌ها و کاربران آمریکایی‌اش، هشدار داده بود. حتی در ماه گذشته فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ در آمریکا از جمله Best Buy اعلام کرده بودند، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی را متوقف خواهند کرد.

در گزارش وال استریت ژورنال حتی ادعا شده که طبق تحقیقات اخیر وزارت دادگستری آمریکا، شرکت هواوی متهم به نقض کردن تحریم‌های ایالات متحده بر علیه ایران است. حتی سال گذشته در مورد مشابهی شرکت ZTE به جرم داشتن رابطه با دولت چین و احتمال انتشار اطلاعات و بهانه مسائل مرتبط با جاسوسی گناهکار تشخیص داده شد و به جرم ارسال کالا و فروش خدمات به ایران و کره‌شمالی محکوم به پرداخت جریمه‌ای بالغ بر 1.19 میلیارد دلار شد.

به علاوه این شرکت موفق به جلب نظر وزرات بازرگانی ایالات متحده برای شکستن یا کاهش این مجازات نشد و اکنون تا ماه مارس سال 2025 از دریافت اوراق مشارکت خارجی و صادرات ایالات متحده آمریکا محروم شده است. در حقیقت این یک ضربه فلج کننده برای کسب و کار گوشی‌های ZTE محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند موجب عدم دسترسی شرکت به منبع تامین پردازنده‌های اسنپ‌دراگون کوالکام و سیستم عامل اندروید گوگل شود. طبق نظر وال استریت ژورنال این احتمال می‌رود که محکومیتی با مجازاتی حتی سنگین‌تر در مورد ممنوعیت صادراتی مشابه از طرف آمریکا گریبان‌گیر شرکت هواوی شود.

البته هر دو شرکت ZTE و هواوی به عنوان سومین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در دنیا، با رد این اتهامات اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان تهدیدی بر علیه امنیت ملی ایالات متحده محسوب نمی‌شوند. حتی سخنگوی هواوی با گوشزد کردن این نکته که اکثر تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند دنیا با شرکت‌های تامین کننده قطعات مشابهی همکاری دارند، از آن به عنوان یک دلیل آشکار و منطقی برای خطرناک نبودن گوشی‌های هواوی نسبت به سایر هندست‌های مشابه یاد کرد. در مقابل نیز آمریکا ادعا می‌کند که دلیل مشکوک بودن گوشی‌های هوشمند هواوی استفاده از پردازنده‌های کایرین ساخت خود شرکت و پوسته اندرویدی EMUI است!

هواوی

اما علی‌رغم تمام این هیاهو‌ها، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که کاربران ترجیح می‌دهند تا این فرصت را داشته باشند تا بدون مشکل به پرچم‌داران جدید شرکت هواوی به خصوص مدل‌ P20 Pro دسترسی داشته باشند. زیرا از طرف دیگر شرکت هواوی این مدل را در ایالات متحده عرضه نمی‌کند (که با توجه به ترس آمریکا از گوشی‌های هواوی باید از این اقدام شرکت خوشحال هم باشند). در این نظرسنجی که توسط سایت فون‌آرنا انجام گرفت بیش از 50 درصد شرکت کنندگان به صراحت ابراز داشتند که اگر این فرصت در اختیار آنها قرار بگیرد، حتما هندست‌های جدید هواوی را خریداری خواهند کرد. در مقابل تنها حدود 16 درصد افراد گفته‌اند به دلیل ترس از تهدیدات امنیتی از خرید گوشی خودداری خواهند کرد.

2 در مورد “نظارت بیشتر بر روی هواوی به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH