لپ‌تاپ ارزان فوجیتسو SH531 را بیشتر بشناسید!

Fujitsu4

لپ‌تاپ‌های عمومی معمولا در اندازه‌ ۱۵.۶ اینچ تولید می‌شوند و در میان مدل‌های ارزان قیمت بازار کمتر می‌توان مدلی با سایز ۱۳.۳ اینچ را پیدا کرد. در این مطلب یک مدل ارزان را بررسی می‌کنیم که دارای پردازنده پنتیوم و کارت گرافیکی جیفورس GT610 است  و در سایز ۱۳.۳ تولید می‌شود. فوجیتسو SH531 دارای رنگ‌بندی متنوعی است و امکانات قابل قبولی دارد. این لپ‌تاپ یکی از گزینه‌های مناسب برای کاربردهای روزمره مانند مرور اینترنت، ویرایش اسناد متنی و حتی کاربردهای مالتی‌مدیا مانند صوت و تصویر است.

طراحی

بدنه در لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود که از میان آنها می‌توان به سرخ آلبالویی، سورمه‌ای، خاکستری و مشکی اشاره کرد. مدل مورد بررسی ما در بخش بیرونی دارای رنگ قرمز متالیک و در قسمت کیبورد دارای رنگ مشکی بود. پوشش بیرونی از نوع براق است و در نتیجه می‌تواند اثر انگشت را نمایش دهد. رنگ سرخ با نمای متالیک این دستگاه جلوه شیکی دارد اما در نهایت با یک دستگاه ارزان قیمت روبرو هستیم که اگرچه بالاتر از استانداردهای رایج در مدل‌های مشابه قرار دارد اما بدیهی است که نمی‌توان آن را با مدل‌های گران قیمت مقایسه کرد. حاشیه دستگاه و لبه‌ها به صورت منحنی طراحی شده‌اند و در این قسمت‌ها، فوجیتسو از الگوی مخصوص خود استفاده می‌کند.

یک فضای خالی در بالای کیبورد قرار داد که اسپیکرها در آن قرار گرفته‌اند و علاوه بر این کلید پاور و چراغ‌های نمایشگر وضعیت کیبورد نیز در همین بخش دیده می‌شوند. این قسمت بر خلاف سایر قسمت‌های بدنه به رنگ مشکی طراحی شده است. دکمه‌های کیبورد دارای اندازه کامل هستند که این موضوع در لپ‌تاپ‌های ۱۳ اینچی کمتر دیده می‌شود با این حال فوجیتسو برای رسیدن به این هدف در لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 برخی از کلیدهای عملکردی در سمت چپ را در اندازه کوچک طراحی کرده است. کلیدها در اندازه استاندارد با فرم مربعی شکل هستند بطوریکه طول هر ضلع ۱۴ میلی‌متر است. بطور کلی کار با این کیبورد آسان است و محدویتی برای تایپ ندارد البته ارتفاع دستگاه و فضای اندک اطراف تاچ پد موضوع دیگری است که تایپ متون بلند و طولانی را خسته‌کننده می‌کند. فضای اطراف کلیدها خالی است و مانند صفحه کلیدهای جزیره‌ای با بدنه پوشیده نمی‌شود در مقابل، فوجیتسو مدعی است این کیبوردها در برابر ریزش مایعات استقامت کافی دارند و اگر به سرعت برای نجات آنها اقدام کنید می‌توانید از عدم نفوذ مایعات به درون بخش اصلی دستگاه مطمئن شوید.

لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 در اندازه ۳۲۳×۲۳۴×۳۲ میلی‌متر با وزن ۱.۹ کیلوگرم تولید شده است و در مقایسه با مدل‌های باریک و سبک دیگر اگرچه به دلیل استفاده از نمایشگر ۱۳.۳ اینچی چندان بزرگ و حجیم نیست اما ارتفاع ۳۲ میلی‌متری آن تفاوت زیادی با مدل‌های عادی ندارد.

لولاها در این مدل درون بدنه قرار می‌گیرند و از محیط داخلی دستگاه فضایی اشغال نمی‌کنند. استقامت بخش لولا‌ها برای ثابت نگاه داشتن پنل کافی است و با توجه به وزن کم و اندازه ۱۳ اینچی دستگاه هنگام باز کردن آن باید از هر دو دست کمک بگیرید.

Fujitsu3

تاچ‌پد در ابعاد ۷۴×۳۵ میلی‌متر طراحی شده که اگرچه سطح بزرگی برای حرکت آزادانه پوینتر روی نمایشگر نیست اما متناسب با اندازه ۱۳.۳ اینچی دستگاه است. در پایین تاچ‌پد دو کلیک چپ و راست قرار گرفته است و پوشش سطح آن نیز دارای اصطکاک قابل توجهی برای تشخیص حرکت لمس است.

امکانات

در این مدل از یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی استفاده می‌شود که بدیهی است کاربرد آن در حد گفتگوهای اینترنتی و چت تصویری است. شبکه SH531 در این مدل شامل دو بخش وایرلس و کابلی است و علاوه بر این دو از رابط بلوتوث نیز پشتیبانی می‌شود.

در حاشیه سمت راست بیشترین فضا به درایو نوری اختصاص پیدا کرده و در کنار آن یک پورت دوگانه eSATA دیده می‌شود. از این پورت می‌توان برای اتصال درگاه USB‌ هم استفاده کرد و علاوه بر این یک پورت دیگر USB‌ نیز در همین بخش قرار گرفته است. در سمت چپ دستگاه محل نصب آداپتور مشاهده می‌شود که کنار یک USB‌ جای گرفته است. در این بخش دو درگاه تصویری نیز وجود دارد که برای نمایشگر آنالوگ و دیجیتال بکار می‌روند و از طریق پورت‌های HDMI و VGA می‌توانید خروجی لپ‌تاپ را به انواع مانیتورها و تلویزیون‌ها وصل کنید. در این قسمت یک درگاه دیگر نیز دیده می‌شود که امروز کمتر در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درگاه PCIE برای توسعه امکانات دستگاه است و از طریق آن می‌توان کارت‌های مخصوص ۳۴ میلی‌متری را در لپ‌تاپ نصب کرد. این کارت‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند به عنوان مثال برای دریافت تصاویر تلویزیون در لپ‌تاپ استفاده می‌شوند یا می‌توانند تعداد پورت‌های usb را افزایش دهند.

Fujitsu1

صفحه نمایش

نمایشگر این مدل ۱۳.۳ اینچی است و در واقع می‌توان این ویژگی را مهمترین مزیت لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 عنوان کرد. زیرا اغلب لپ‌تاپ‌های کوچک دارای قیمت بالایی هستند و جذابیت زیادی برای کاربران عمومی با کاربردهای ساده ندارند. نمایشگر این دستگاه توسط LG تولید شده و دارای وضوح ۱۳۶۶*۷۶۸ پیکسل است. روشنایی این مدل با ۲۲۰ لوکس در سطح متوسط قرار دارد و برای استفاده در محیط‌های داخلی کیفیت قابل قبولی دارد. برخی از سازندگان پنل ترجیح می‌دهند با پایین نگاه داشتن میزان روشنایی، کنتراست نمایشگر را کنترل کنند و در این مدل با توجه به اینکه مقدار متوسط روشنایی در محصولات مشابه حدود ۱۹۵ لوکس است چندان دور از انتظار نیست که سطح کنتراست به رقم پایین ۱۴۶:۱ برسد.

مشخصات فنی

در این مدل از یک پردازنده دوهسته‌ای پنتیوم استفاده می‌شود. این پردازنده‌ها قدرت پردازش بالایی ندارند و برای اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای مناسب نیستند اما در مقابل یکی از گزینه‌های مطلوب برای فعالیت‌های روزمره محسوب می‌شوند زیرا قیمت آنها پایین است و در اغلب مدل‌های ارزان قیمت قابل استفاده هستند. پردازنده پنتیوم B950 دارای ۲ مگابایت حافظه نهان است و در فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز اجرا می‌شود. این پردازنده بر اساس معماری مدل‌های سندی‌بریج ساخته می‌شود و در نتیجه می‌توان انتظار داشت بخش گرافیکی این پردازنده نیز دارای هسته اینتل HD Graphics  است که برای کاربردهای رایج مانند مرور وب و کار با نرم‌افزارهای اداری قدرت کافی دارد و می‌تواند انواع فایل‌های تصویری را رمزگشایی کند اما در زمینه اجرای محتوای سه‌بعدی مثل بازی‌ها کارایی قابل توجهی ندارد. از دیگر مشخصات این مدل می‌توان به چهار گیگابایت رم DDR3 و ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اشاره کرد.

در لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 برای پردازش‌های گرافیکی از یک تراشه جیفورس GT610 با یک گیگابایت حافظه گرافیکی نیز استفاده شده است. این تراشه قدرت زیادی برای اجرای بازی‌ها و محتوای سه‌بعدی ندارد اما در مقابل در پردازش‌های ساده و دوبعدی کارکرد قابل قبولی دارد و از توان رمزگشایی انواع کدک‌های تصویری برخوردار است. از دیگر مزیت‌های این تراشه، کمک به پردازش‌های سیستمی است زیرا اغلب نرم‌افزار جدید از توان پردازش موازی در کارت گرافیکی پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه علاوه بر افزایش سرعت اجرای، میزان بار پردازنده نیز کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 یک مدل ۱۳.۳ اینچی برای کاربردهای روزانه است. این لپ‌تاپ اندازه بزرگی ندارد و وزن آن تنها ۱.۹ کیلوگرم است. یک پردازنده پنتیوم دوهسته‌ای، چهار گیگابایت رم و یک هارددیسک ۵۰۰ گیگابایتی از دیگر مشخصات این مدل هستند ضمن اینکه یک کارت گرافیکی با تراشه جیفورس GT610 و یک گیگابایت حافظه گرافیکی نیز در این دستگاه استفاده شده است. با این توضیحات می‌توان گفت لپ تاپ ارزان فوجیتسو SH531 مشخصات قدرتمندی ندارد اما در مقابل یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای افرادی است که به دنبال یک دستگاه ارزان برای کاربردهای روزمره خود هستند. این مدل از نظر طراحی نیز مشخصات قابل قبولی دارد و به عنوان یک همراه روزانه می‌توان روی آن حساب کرد.

Fujitsu2

3 در مورد “لپ‌تاپ ارزان فوجیتسو SH531 را بیشتر بشناسید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH