مسن‌ترین عنکبوت جهان در سن 43 سالگی بر اثر حمله یک زنبور وحشی جان سپرد!

دانشمندان از شهر بندری پرت استرالیا اعلام کردند که مسن‌ترین عنکبوت دنیا در سن 43 سالگی به علت حمله یک زنبور وحشی مرد. محققان دانشکده علوم زیستی و مولکولی دانشگاه کورتین نتیجه تحقیقات خود را بر روی این عنکبوت دریچه‌ساز با نام علمی Giaus villosus که به شماره 16 مشهور شده بود، در مجله Pacific Conservation Biology Journal شماره ماه آوریل منتشر کرده بودند.

عنکبوت

انجام تحقیقات بر روی جمعیت‌های عنکبوت موجود در منطقه Central Wheatbelt واقع در استرالیای غربی از سال 1974 آغاز شده است. باربارا یورک مین از اولین محققانی که بر روی این پروژه مشغول فعالیت بود، اکنون او 88 سال سن دارد و در آن زمان عنکبوت شماره 16 را که تازه متولد شده بود، کشف کرد.

لیندا مایسون دانشجوی دوره دکترای دانشگاه کورتین به عنوان نویسنده اصلی مقاله و سرپرست کنونی تیم تحقیق در این رابطه گفت طبق اطلاعات ما این عنکبوت مسن‌ترین نمونه‌ای است که تاکنون در دنیا به طور مشخص شناسایی شده و عمر طولانی و شگفت‌انگیز او به ما این امکان را داد تا بتوانیم مطالعات بسیاری را بر روی نحوه زندگی، فعالیت و جمعیت‌های پویای عنکبوت‌های دریچه‌ساز انجام دهیم. امیدوار بودیم که او تا سن پنجاه سالگی در بین ما زندگی کند اما متاسفانه این امر محقق نشد.

او همچنین اشاره داشت که تحقیقاتی که باربارا یورک مین پیش از ما در رابطه با این عنکبوت انجام داده بود، سبب شد تا ما بتوانیم راز طول عمر زیاد این عنکبوت دریچه‌ساز را کشف نماییم. چندین علت را می‌توان در این رابطه دخیل دانست که همگی به سبک زندگی آن‌ها برمی‌گردد.

پیش‌تر نحوه زندگی آنها نامشخص بود تا اینکه اکنون می‌دانیم آنها در میان بوته‌زار‌هایی که از لحاظ استتار و مخفی شدن از شکارچیان احتمالی از امنیت بالایی برخوردار است، سکنی می‌گزینند و اصولا زندگی آرام و کم تحرکی را دنبال می‌کنند و به واسطه همین روش زندگی، از متابولیسم بدنی پایینی نیز برخوردارند که در مجموع سبب افزایش میانگین سن آنها نسب به دیگر گونه‌های عنکبوت شده است.

لازم به ذکر است که رکورد قبلی طول عمر ثبت شده در بین عنکبوت‌ها، متعلق به یک رطیل مکزیکی بود که حدود 28 سال عمر کرد اما عنکبوت دریچه‌ساز شماره 16 توانست با شکستن این رکورد، 15 سال بیشتر در نقب کوچک خود در زیر زمین به شکار و گذران زندگی بگذراند.

2 در مورد “مسن‌ترین عنکبوت جهان در سن 43 سالگی بر اثر حمله یک زنبور وحشی جان سپرد!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH