بررسی اپلیکیشن ویسپی (wispi)؛ پیام رسان خارجی‌نما با امکانات خوب!

پیام رسان ویسپی (wispi) یکی از اپلیکیشن‌های مسنجر پرحاشیه است که با ورودش جنجال زیادی نیز به پا کرد و با توجه به ابهاماتی که در مالکیت آن وجود داشت، علی‌رغم پیشرفت خوب ابتدایی، مورد توجه کاربران ایرانی قرار نگرفته و بسیاری از کاربرانی که از این مسنجر برای خود استفاده می‌کردند نیز عطای استفاده از آن را به لقایش بخشیدند!

اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi)

ویسپی روزگاری به عنوان جایگزین اصلی تلگرام شناخته می‌شد و با توجه به اینکه جزو معدود پیام رسان‌های با ظاهر شبیه به تلگرام بود، بسیاری از رسانه‌ها کوچ خود را به ویسپی آغاز کردند که گزارشاتی که از این پیام رسان منتشر شد، نقشه مسئولین آن را نقش بر آب کرد.

اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi)

در این مقاله قصد داریم به بررسی این پیام رسان بپردازیم و به امکانات و ویژگی‌های آن اشاره کنیم که جزو کامل‌ترین پیام رسان‌های “نسبتا ایرانی” است که ردای خارجی‌ها را برتن کرده و معلوم نیست ما باید این مسنجر را در زمره خارجی‌ها دسته بندی کنیم و یا آن را ایرانی بدانیم!

رابط کاربری پیام رسان ویسپی (wispi) جذاب ولی کمی پیچیده!

رابط کاربری این پیام رسان کمی زیباتر از تلگرام بوده و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. استفاده از لوگوی با رنگ آبی که کاربر را به یاد تلگرام محبوبش می‌اندازد و تبلیغاتی که از سوی یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای برای آن انجام شد، همگی نشان می‌دهد که مسئولین ویسپی شدیدا روی حس و تمایلات کاربران در مورد تلگرام حساب باز کرده‌اند تا بتوانند مقصد بعدی کوچ ایرانی‌ها باشند.

نحوه قرار گیری چت‌های شخصی و کانال‌ها نیز در دو دسته بندی و تب مجزا بوده که تقسیم بندی اصلی پیام رسان است و چیزی که در پایین صفحه مشاهده می‌شود، تقسیم بندی‌های اصلی این مسنجر است که به همین بخش اصلی چت‌ها و کانال‌ها، تماس‌ها، مخاطبین و شبکه اجتماعی ویسپی اختصاص یافته است.

در مورد فونت استفاده شده در این پیام رسان نیز باید بگوییم که سادگی بیش از حد آن کمی زننده بوده و بهتر بود با فونت‌های جذاب‌تری، فضای دسترسی به این پیام رسان را برای کاربران تلطیف می‌کردند.

دسترسی به این پیام رسان در زبان‌های عربی، اندونزیایی، انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، کره‌ای، فارسی، پرتغالی، اسپانیایی، تایلندی، چینی و ویتنامی مقدور است.

در اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi) کانال و گروه بسازید

بدیهی است که امکاناتی همچون کانال و گروه از جمله ویژگی‌های پایه‌ای این پیام رسان باشد اما تفاوت‌هایی در امکانات مدیریت و کاربری این بخش‌ها وجود دارد که بعضا نسبت به تلگرام و سایر پیام رسان‌ها قوی‌تر و گاهی ضعیف‌تر عمل کرده است.

اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi)

یکی از مشکلاتی که در بخش کانال این پیام رسان وجود دارد، تفاوت نمایش پست‌های آن است که قطعا کاربران را سردرگم خواهد کرد. با توجه به بررسی‌هایی که در مورد سایر پیام رسان‌های داخلی و خارجی انجام داده‌ایم، نحوه نمایش پیام‌های کانال در ویسپی مشابهی نداشته و ترتیب پیام‌ها برعکس ظاهر سایر مسنجرها نمایش داده می‌شود. این اتفاق با توجه به عادتی که در بین کاربران ایرانی وجود دارد، باعث می‌شود که دسترسی به پیام‌های جدید سخت شده و کاربر هربار با مشکل دسترسی به اخبار و پیام‌های جدید روبرو باشد.

از دیگر اشکالات موجود در بخش کانال‌ها، عدم نمایش تعداد ویوهای هر پیام است که قطعا جزو اساسی‌ترین امکانات برای مدیران کانال‌هاست. در حال حاضر حتی بسیاری از پیام رسان‌های داخلی نیز از این امکان پشتیبانی می‌کنند و عدم پشتیبانی اپلیکیشن کهنه کاری مثل ویسپی از این قابلیت عجیب به نظر می‌رسد. البته اشکال زیادتری در بخش مدیریت کانال‌ها و گروه‌های این پیام رسان وجود دارد که آن‌ها را به مقاله دیگری می‌سپاریم.

تماس‌های صوتی و تصویری ویسپی با کیفیت و قابل قبول

از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای اپلیکیشن ویسپی (wispi) امکان تماس صوتی و تصویری است که برخلاف تلگرام فیلتر نشده و از همان ابتدا در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت. این اتفاق با توجه به اینکه گفته می‌شد این پیام رسان خارجی بوده و رقیب اصلی تلگرام محسوب می‌شود، عجیب بود ولی به هر حال طبق تست‌های انجام شده به نظر می‌رسد مسئولین این مسنجر به خوبی روی این قابلیت کار کرده‌اند و پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از تماس صوتی (نه تصویری!) روی ویسپی حساب کنید!

اما در تماس تصویری علی‌رغم کیفیت خوب آن، برخلاف پیام رسان تم تم و بعضی دیگر از پیام رسان‌ها، نیازمند کیفیت اینترنت بسیار بالا هستید تا بتوانید یک تماس تصویری خوب را تجربه نمایید.

البته تاخیر اندکی در صحبت با این پیام رسان وجود داشت که بخشی از آن طبیعی است ولی تجربه ما از سایر پیام رسان‌های خارجی مانند تم تم نشان می‌دهد بخشی از تاخیر قابل بهبود است.

استیکرها و انیمیشن‌های متنوع و قابل توجه برای کاربران

یکی دیگر از قابلیت‌های خوب که مسئولین ویسپی با توجه به علاقه کاربران (ایرانی‌شان) به آن توجه ویژه داشتند، تنوع بسیار خوبی است که در بخش استیکرها داده‌اند و همانند پیام رسان تلگرام، کاربران می‌توانند از انبوه استیکرهای جذاب موجود در این مسنجر استفاده کنند و برای دیگران بفرستند.

در شبکه اجتماعی ویسپی گشت و گذار کنید

از دیگر موارد موجود در این یپام رسان، شبکه اجتماعی آن است که تقریبا در اغلب پیام رسان‌های خارجی وجود نداشته و به نوعی این پیام رسان ایرانی-خارجی با اضافه کردن آن به نوعی خواسته قابلیت اضافه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi)

در بخش شبکه اجتماعی این اپلیکیشن می‌توانید به پست‌های محبوب و پرطرفدار کانال‌های مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین در این بخش کانال‌های متنوع و نزدیک به سلیقه کاربران که البته متوجه نشدیم دقیقا بر اساس چه معیاری سنجیده می‌شود، به کاربر پیشنهاد می‌گردد که در عضو شدن کاربران و استفاده آن‌ها از کانال‌های مختلف کمک خوبی می‌کند.

در بخش شبکه اجتماعی ویسپی به انبوهی از موسیقی‌ها، فیلم‌ها و… دسترسی دارید که می‌توانید بدون نیاز به عضو شدن در کانال‌های گوناگون، به مطالب و محتوای جذاب برسید.

در ویسپی (wispi) می‌توانید به دوستان احتمالی‌تان برسید!

حتما اگر عضو اینستاگرام یا فیس‌بوک باشید، می‌دانید که یکی از جذاب‌ترین امکانات آن‌ها پیشنهاد کاربرانی است که شاید شما آن‌ها را بشناسید!

به نظر می‌رسد با توجه به کمبود این موضوع در سایر پیام رسان‌های داخلی و خارجی، ویسپی از این قابلیت به خوبی می‌تواند برای جذب کاربر استفاده کند ولی منتقدین این موضوع شاید بتوانند این انتقاد به جا را داشته باشند که آیا وظیفه پیام رسان، همانند یک شبکه اجتماعی است؟

دسترسی به پیام رسان ویسپی در اندروید و آی‌فون

از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر در مورد ویسپی دسترسی به این پیام رسان در سیستم عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس است که با توجه به نبود نسخه‌های آی‌او‌اس در بعضی از پیام رسان‌های داخلی و خارجی، نقطه قوتی برای این پیام رسان محسوب می‌شود.

همچنین ویسپی (wispi) دارای نسخه وب بوده و یکی از نکات مثبت در مورد این پیام رسان، نمایش محتوای کانال‌ها حتی بدون داشتن اکانت در این مسنجر است که به کانال‌ها امکان می‌دهد همانند یک وبلاگ از آن استفاده کنند.

کانال تست ایجاد شده در حین بررسی: https://wispi.me/channel/itresancom

از نکات منفی موجود در این بخش از پیام رسان ویسپی عدم وجود نسخه ویندوز است که عملا دسترسی بسیاری از کاربران و یا حداقل جذابیت استفاده از آن را کاهش داده و با توجه به محبوبیت نسخه ویندوز تلگرام و سایر پیام رسان‌ها، نبود این نسخه در ویسپی یک نقطه ضعف بسیار بزرگ است.

سرعت قابل قبول دانلود و آپلود فایل در ویسپی

از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای این پیام رسان سرعت خوب دانلود و آپلود فایل‌های تصویری، ویدیویی و… است که با توجه به تجربه کاربری ما از پیام رسان‌هایی مانند سروش، تله پادو و… که وضعیت خوبی نداشتند و ندارند، کیفیت سرورها و پایداری آن بسیار خوب بوده و به نظر می‌رسد شایعاتی که پیرامون ایرانی بودن این پیام رسان شنیده می‌شود، بی‌راه نبوده و سرورهای آن همین  بیخ گوشمان است که به راحتی همه چیز رد و بدل می‌شود!

پیام رسان ویسپی (wispi) ایرانی است؟

شاید مهم‌ترین بخش از بررسی پیرامون این پیام رسان در این بخش نهفته است که گفته می‌شود ویسپی ایرانی است! طبق بررسی‌های مختلف، فایل‌های رد و بدل شده، از سرورهای شاتل منتقل می‌شود و مقصد اصلی و نهایی بسیاری از داده‌ها در دیتاسنتر این PAP ایرانی است!

البته مالکیت ویسپی برای یک شرکت هنگ‌کنگی است که تقریبا وجود خارجی نداشته و گفته می‌شود در خوشبینانه‌ترین حالت یک شرکت ایرانی پس از روی کار آمدن این مسنجر اقدام به خرید آن کرده و حالا مدیریت آن در اختیار ایرانی‌هاست!

یک نکته جالب‌تر اینکه در این پیام رسان چیزی به نام اعتبار پولی وجود دارد که به صورت پیش فرض به دلار قید شده ولی قصه وقتی جالب‌تر می‌شود که معادل ریالی آن 4206 تومان عنوان شده است که همان نرخ اعلامی بانک مرکزی برای دلار است! به نظرتان طبیعی است؟ ما دیگر حرفی نداریم…

اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi)

دانلود اپلیکیشن پیام رسان ویسپی (wispi)

4 در مورد “بررسی اپلیکیشن ویسپی (wispi)؛ پیام رسان خارجی‌نما با امکانات خوب!”

  1. همان نرخ اعلامی بانک مرکزی برای دلار است! به نظرتان طبیعی است؟ ما دیگر حرفی نداریم…
    یه مقدار وقتی حرفی می زنید بیشتر تحقیق کنید. من با مقالتون اوکیم ولی این جمله جای تعجب داره. کل جهان بر اساس همین نرخ بانک مرکزی نرخ دلار به ریال رو حساب می کند. الان شما تو وایبر هم نگاه کنید نرخ همینه. یعنی عجیبه براتون اینم

    1
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH