نگاهی به رابط کاربری هواوی Y7 پرایم مدل 2018: تجربه‌ای مدرن بر روی دستگاهی ارزان

رابط کاربری را می‌توان یکی از المان‌های بسیار مهم در عادت کردن به کاربری یک تلفن همراه دانست. به‌صورت صادقانه باید گفت که 99 درصد از استفاده ما از دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه هوشمند به نحوی انجام می‌شود که عملا از طراحی ظاهری بدنه و امکانات گوشی فارغ هستیم.

در بیشتر مواقع نگاه ما به نمایشگر دوخته شده و بر روی نمایشگر نیز محتوایی نمایش داده می‌شود که باید با آن کار کنیم و نحوه نمایش داده شدن این محتوا، به‌واسطه رابط کاربری هر دستگاهی از محصولات دیگر متفاوت است.

پیشرفته‌ترین نسخه اندروید جایی که انتظارش را نداشتیم

وقتی که یک تلفن همراه اندرویدی خریداری می‌کنید، باید بدانید که به‌روزرسانی سیستم عامل آن ربطی به شرکت گوگل ندارد. در حقیقت خود شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه هستند که به‌روزرسانی را از گوگل دریافت کرده و پس از شخصی‌سازی تصمیم می‌گیرند که کدام دستگاه‌ها باید از این به‌روزرسانی بهره‌مند باشند.

هواوی در طول چند سال اخیر اثبات کرده که در این زمینه یکی از بهترین‌های بازار است و تمامی محصولات این شرکت در سال 2018 که من با آن‌ها سر و کار داشتم، به یکی از آخرین نسخه‌های اندروید یعنی اندروید 8 مجهز بوده است که این امر به معنای بهره‌مند بودن از بالاترین سطح امنیت و بهترین امکانات کاربری برای کاربران هواوی Y7 پرایم مدل 2018 است.

EMUI 8 رابطی کامل برای همه رده‌ها

دستگاه‌های زیادی از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند ولی هر یک از شرکت‌های تولید کننده تلفن‌های همراه هوشمند اقدام به طراحی و عرضه رابط کاربری مخصوص به خود کرده‌اند تا بتوانند کیفیت ارایه خود را شخصی‌سازی کرده و بهبود بخشند. در این میان باید گفت که عملکرد شرکت هواوی و پوسته کاربری EMUI این شرکت در کنار عملکرد رابط کاربری Cyanogen برای من در میان برترین‌ها قرار دارد.

رابط کاربری شرکت‌هایی مانند سامسونگ، شباهت زیادی به رابط کاربری اپل دارد ولی شرکت‌هایی مانند هواوی به دنبال تفکیک عملکرد کاری از سایرین رفته‌اند و به همین دلیل نیز EMUI حال و هوای خاص خود را دارد. معمولا شرکت‌ها برای عرضه رابط کاربری به محصولات پرچم‌دار و بالا رده اکتفا می‌کنند ولی هواوی با عرضه EMUI 8 بر روی هواوی Y7 پرایم مدل 2018 نشان داده است که برای کاربران تمامی محصولات خود احترام یکسانی قائل است. این رابط کاربری در نوع خود قابلیت‌های اندروید 8 را به بهترین وجه عرضه کرده که پیش از این تجربه کار با آن را در بسیاری از محصولات دیگر هواوی داشته‌ایم.

عملکرد رابط کاربری

حال نگاهی به تعدادی از برجسته‌ترین عملکردهای رابط کاربری این دستگاه می‌اندازیم تا ببینیم که هواوی Y7 پرایم مدل 2018 و اندروید 8 و EMUI 8 آن چه ترکیبی را به وجود آورده‌اند.

صفحه اصلی این دستگاه به نحوی طراحی شده که تمامی اطلاعات و نرم‌افزارهای نصب شده بر روی آن قرار دارند و با ورق زدن صفحه می‌توانید به گزینه‌ها دسترسی داشته باشید. دیگر خبری از یک منو برای تمامی نرم‌افزارها نیست و باید نرم‌افزارهای خود را از طریق مدیریت پوشه، نظم بدهید.

البته اگر دوست دارید تا گزینه‌های نرم‌افزاری خود را در یک منوی مجزا در اختیار داشته باشید، می‌توانید با وارد شدن به تنظیمات دستگاه، این وضعیت را برای آن فعال‌سازی کنید. این امر به این معنی است که کاربر دستگاه آزادی کامل خواهد داشت که هواوی Y7 پرایم مدل 2018 را به هر شکلی که می‌خواهد آراسته و از آن استفاده کند.

یکی از مزیت‌های ویژه این نسخه از اندروید و رابط کاربری این است که با نگاه داشتن انگشت بر روی هر یک از نرم‌افزارها، گزینه‌های دسترسی سریع مربوط به آن برنامه در اختیار شما قرار خواهند گرفت. برای مثال وقتی روی دوربین این کار را اعمال می‌کنید، گزینه‌های تصویربرداری پانوراما، تصویربرداری عریض، ویدیو و سلفی برای شما فعال خواهند شد و این گزینه‌ها برای نرم‌افزار تلفن شامل تماس‌های مکرر و افزودن مخاطب است.

رابط کاربری هواوی Y7 پرایم مدل 2018

تماس و پیام‌رسانی این تلفن همراه همان چیزی است که دقیقا بر روی چندین و چند گوشی دیگر هواوی شاهد آن بوده‌ایم. این تلفن همراه یک منوی تماس سه گزینه‌ای استاندارد را ارایه می‌کند که شامل تماس، لیست مخاطبان و گزینه‌های محبوب کاربر است. وقتی که شماره‌ای را بر روی آن وارد می‌کنید، منو تغییر شکل داده و به شما امکان ذخیره مخاطب جدید، افزودن به اطلاعات یک مخاطب فعلی یا ارسال پیام متنی را می‌دهد.

ازجمله نکاتی که به‌شخصه در اندروید 8 از آن لذت بردم، گزینه ضبط حرکات دست روی نمایشگر بود. به‌این‌ترتیب دیگر تنها به گرفتن اسکرین شات محدود نخواهید بود، بلکه می‌توانید یک فیلم از کارهایی که روی نمایشگر خود انجام می‌دهید، برداشته و آن را به اشتراک بگذارید.

یکی از گزینه‌هایی که بر روی این دستگاه جلب‌توجه می‌کرد، موردی به نام Eye comfort بود. با فعال کردن این گزینه می‌توانید یک فیلتر نوری بر روی نمایشگر اعمال کنید که انگار پرده‌ای از رنگ زرد یا نارنجی را بر روی همه‌چیز اعمال می‌کند و در خسته نشدن چشم در کارکرد بلندمدت و به‌خصوص محیط‌های کم‌نور به‌واسطه حذف نور آبی، بسیار مفید است.

هواوی Y7 پرایم مدل 2018 به شما این اجازه را می‌دهد که برای نرم‌افزارهای مختلف امکان استفاده از کل نمایشگر را فراهم سازید. برای دسترسی به این ویژگی باید وارد تنظیمات شده و با فعال کردن دکمه مقابل نام هر نرم‌افزار به آن امکان با استفاده بهینه از تمامی نمایشگر را بدهید. همچنین یک ویژگی کاربری برای بهبود کیفیت تصویر و کارکرد بهتر باتری در هواوی Y7 پرایم مدل 2018 قرار داده شده است که با نام Smart Resolution شناخته می‌شود. با فعال‌سازی این قابلیت، نرم‌افزارها بر اساس رزولوشن مورد نیازشان فعال می‌شوند و دیگر نیازی نیست تا همیشه از حداکثر توان نمایشگر استفاده شود.

به‌صورت کلی قالب رنگ‌بندی رابط کاربری هواوی Y7 پرایم مدل 2018، سفید است. اگر بخواهید می‌توانید رنگ کلی سیستم و پس‌زمینه کاری را بر اساس سلیقه خود تنظیم کنید. البته اگر رنگ قرمز را انتخاب کنید، بیشتر هاله‌ای از صورتی را دریافت خواهید کرد و رنگ‌هایی که با این وضعیت فعال می‌شوند، همگی کمرنگ هستند تا به استفاده از دستگاه خللی وارد نسازند.

کاربری انعطاف‌پذیر نرم‌افزارها

دیگر ویژگی این دستگاه در بخش رابط کاربری به‌واسطه استفاده از اندروید 8 مهیا شده است. این ویژگی استفاده از قابلیت باز کردن دو پنجره همزمان است. برای این کار وقتی که یک نرم‌افزار بر روی نمایشگر شما باز است، می‌توانید با فشردن و نگاه داشتن دست‌تان بر روی دکمه Overview (دکمه‌ای که با کمک آن می‌توانید نرم‌افزارهای باز و فعال را مشاهده کنید)، وضعیت دو پنجره هم‌زمان را فعال کنید.

البته همه نرم‌افزارها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و برای اینکه بدانید کدام اپلیکیشن‌ها این قابلیت را دارند، کافی است تا دکمه Overview را یک بار فشار بدهید و مواردی که گزینه‌ای به شکل دو مستطیل در بالا و پایین یکدیگر را در نوار خود دارند، از قابلیت یاد شده پشتیبانی می‌کنند.

رابط کاربری هواوی Y7 پرایم مدل 2018

دیگر قابلیت ویژه این دستگاه را نیز باید امکان برداشت اسکرین شات با استفاده از سه انگشت دانست. این قابلیت انحصاری موجب می‌شود که وقتی سه انگشت خود را همزمان روی نمایشگر قرار می‌دهید و به سمت پایین می‌کشید، اسکرین شات از نمایشگر شما گرفته شود. البته باید بگویم که عادت کردن به این نوع حرکت بسیار دشوار است و به‌شخصه بارها به‌جای اسکرین شات، به‌اشتباه گزینه‌های مختلف موجود روی نمایشگر را فعال کردم.

یک گزینه بسیار کاربری در رابط کاربری هواوی Y7 پرایم مدل 2018 وجود دارد که با نام وضعیت ساده یا Simple Mode شناخته می‌شود. این وضعیت موجب می‌شود که منوی دستگاه به‌شدت ساده شده و بیشتر شبیه به یک Featured phone شود. این امر برای کسانی که با یادگیری عملکرد دستگاه مشکل دارند، بسیار مفید است و می‌توان به‌راحتی از آن برای آموزش کار به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها استفاده کرد. البته افرادی که طراحی مینیمالیستی دوست دارند هم می‌توانند به‌راحتی از این قابلیت لذت ببرند.

رابط کاربری هواوی Y7 پرایم مدل 2018

یکی از موارد منحصر به فرد هواوی Y7 پرایم مدل 2018 را باید سیستم تشخیص چهره آن دانست. رابط کاربری تنظیمات این کار بسیار ساده از کار درآمده است و تنها با باز کردن یک باره دوربین و اسکن کردن صورت شما، می‌توان این قابلیت را فعال ساخت. در سایر مراجعه‌ها دیگر خبری از رابط کاربری مجزا نیست و به‌سادگی می‌توانید بدون نیاز به وارد شدن به منویی خاص یا انجام کاری متفاوت به سراغ استفاده از این دستگاه بروید.

بدون شک موارد بسیار زیاد دیگری هستند که می‌توان درباره این رابط کاربری به آن‌ها اشاره کرد ولی این موارد تقریبا بر روی بیشتر تلفن‌های همراه دیگر در بازار موجود هستند و به همین دلیل نیز از پرداختن به آن‌ها خودداری می‌کنیم. در مجموع باید گفت که رابط کاربری این دستگاه به نسبت رده بازار هدفش بسیار مناسب است و شاید بتوان بدون اغراق گفت که هواوی Y7 پرایم مدل 2018 توانسته در این زمینه فراتر از انتظارات ما از یک همراه ارزان‌قیمت عمل کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH