کدامیک برنده واقعی امسال E3 2018 بود: مایکروسافت، سونی یا نینتندو؟

نمایشگاه E3 2018 و کنفرانس‌های آن رو به پایان است. در حالی که همه شرکت‌های بازی‌سازی با دست پر به این نمایشگاه آمده بودند اما آن‌چه که هر کدام در ویترین امسال خود به نمایش گذاشتند، کاملا متفاوت از هم‌دیگر بود. این موضوع علی‌الخصوص در مورد سه کمپانی بزرگ سونی، مایکروسافت و نینتندو بسیار بارز بود.

رویکرد امسال این شرکت‌ها نشان‌دهنده جهت‌گیری متفاوت هر یک از آن‌ها در عرصه بازی‌سازی بود. با این حال، آیا می‌توان با قطعیت گفت که کدامیک برنده واقعی نمایشگاه امسال بود؟ اینجا جزئیات و یا عنوان بازی‌های معرفی‌شده، مورد بحث نیست بلکه سعی خواهیم کرد بیشتر به رویکرد هر کدام از این شرکت‌ها در کنفرانس امسال بپردازیم تا تصویر روشنی از آن‌چه که امسال اتفاق افتاد، داشته باشیم.

مایکروسافت

کلمه‌ای که برای توصیف کنفرانس امسال مایکروسافت می‌توان استفاد کرد، شاید عبارت «روبه‌جلو» باشد، چراکه آنها در عرصه بازی‌سازی دقیقا می‌دانند که کجا ایستاده‌اند و مسیر پیش‌روی آن‌ها به کدام سمت‌وسو خواهد بود. هرچند مایکروسافت با تعداد معدودی عنوان دهن‌پرکن حضور داشت ولی در زمینه گرافیک بازی‌ها بسیار قدرتمندتر از همیشه ظاهر شد.

مایکروسافت به دنبال انگشت‌ به‌ دهان گذاشتن همه نبود، ولی با این‌حال، درباره تکنولوژی‌های بازی‌سازی خود نیز رجزخوانی‌های زیادی کرد. تعداد عناوین ریز و درشتی که معرفی کردند، زیاد بود، ولی باید اعتراف کنیم که بعضی از آن‌ها واقعا کنجاوی ما را برانگیختند.

سونی

سونی ولی مسیر دیگری را در پیش گرفت. بیشتر بازی‌هایی که مایکروسافت یک روز پیش از کنفرانس سونی معرفی کرده بود، روز بعد از آن برای پلی‌استیشن۴ نیز معرفی شدند. مایکروسافت در معرفی بازی‌های جدید دست بالا را داشت. سونی جایگاه خودش را می‌دانست و استراتژی آن‌ها همان استراتژی همیشگی‌شان بود: «ما خود را متعهد به برآورده کردن علایق و خواسته‌های بازی‌کنند‌گان می‌دانیم.» به‌همین خاطر هم بود که آن‌ها تلاش کردند بیشتر بر روی همان عنوان‌های مخصوص به خودشان مانور بدهند.

نینتندو

نیتندو همیشه خود را متفاوت‌تر از سونی و مایکروسافت نشان داده است. در حالی‌که سونی و مایکروسافت در رقابت با هم به سر و کله یکدیگر می‌زنند، نینتندو همیشه از آن‌چه که در حال انجام آن است و عناوینی که معرفی می‌کند، راضی و خرسند است.

اگر سونی و مایکروسافت دوست دارند که از کلمات و عبارت‌های عامه‌پسندی مانند «علایق بازی‌کنندگان»، «رضایت مشتریان» و از این قبیل واژه‌های کلیشه‌ای استفاده کنند، اما این موضوع در مورد نینتندو اصلا صادق نیست. همه ما دیدیم که جو کنفرانس نینتندو چقدر صمیمی بود و حتی شیوه‌ای که رگی فلس-امه، رییس شرکت، با حاضران در کنفرانس حرف می‌زد نه تنها کلیشه‌ای نبود بلکه بسیار خودمانی و به‌دور از هر نوع کلی‌گویی بود. نینتندو، امسال تعداد اندکی عنوان معرفی کرد و آخر سر هم، با معرفی بازی فوق‌العاده Smash Bros Ultimate به کار خود پایان داد.

چه کسی برنده است؟

برخلاف سونی و مایکروسافت که به غیر از چند عنوان مطرح، چیز زیادی برای عرضه‌کردن نداشتند، اما به باور خیلی‌ها نینتندو با توجه به جوی که در جریان کنفرانس خود به وجود آورد و به‌دور از کلی‌گویی‌هایی خاص سونی و مایکروسافت، به خوبی توانست نظرها را به خودش جلب کند. اگر همه سعی و تلاش سونی و مایکروسافت در نمایشگاه امسال این بود که هر آن‌چه در چنته دارند رو کنند تا مبادا از رقبایشان عقب بمانند، اما نینتندو دقیقا می‌دانست که چه می‌خواهد و این کار را نیز به‌ نحو احسنت انجام داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH