پنج الگوریتم هوش مصنوعی در مقابل انسان در یک بازی استراتژیک!

پنج الگوریتم هوش مصنوعی در کنار هم کار کرده تا بتوانند یک انسان را در بازی استراتژیک DOTA 2 شکست دهند. شرکت OpenAI در روز دوشنبه این طرح را پایه‌گذاری کرده است.

سرآغاز لیگ‌های بزرگ

شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی OpenAI خبری را منتشر کرد که پنج شبکه عصبی به‌عنوان یک تیم واحد طراحی‌شده که بتوانند یک بازی کامپیوتری استراتژیک به نام دوتا 2 را بازی کنند. بر اساس این گزارش، اکنون این تیم می‌تواند پنج انسان تازه‌کار را شکست دهد، هرچند که باید محدودیت‌هایی در بازی اعمال شود اما قرار است بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در ماه آگوست یک تیم حرفه‌ای دوتا 2 را در مراسم اینترنشنال شرکت والو (Valve)، رویداد سالانه بازی دوتا 2 که توسط گیمرها میزبانی می‌شود، شکست دهد.

الگوریتم تیمی

در بازی دوتا 2، دو تیم به رقابت برای شکست تیم سوم که مرکز این بازی قرار دارد (تیمی که باید شکست دهند نامش  Ancient است)، نبرد می‌کنند. هر بازیکن یک شخصیت را در بازی کنترل و هدایت می‌کند که به آن هیرو (hero) می‌گویند. هرکدام از این هیروها توانایی‌های خاص خود را ازجمله نقاط ضعف و قوت متفاوت دارند. توانایی و همکاری تیمی رمز موفقیت و عامل شکست حریف در این بازی است. طراحان و سازندگان به هر یک از پنج هوش مصنوعی OpenAI یکی از هیروها را اختصاص داده‌اند. محدودیت‌ها و شرایطی را برای هوش مصنوعی قرار داده‌اند که شخصیت‌هایشان در بازی یکجا جمع نشوند.

تمرین و تکرار و درنتیجه یادگیری

در ابتدا این پنج هوش مصنوعی به‌صورت انفرادی در نبردی تن‌به‌تن به رقابت پرداخته و سپس به‌عنوان یک تیم در برابر خودشان همین‌طور در برابر ورژن قبلی بازی خودشان نبرد کردند. به‌عنوان یک تیم در طی یک روز تجربه 180 سال بازی را به دست آوردند و سرانجام یک استراتژی در دوتا 2 را انتخاب کردند که معمولا یک بازیکن حرفه‌ای انجام می‌دهد. هیچ‌کدام از این الگوریتم‌ها نمی‌تواند با دیگری ارتباط برقرار کند. همکاری این تیم صرفا الگوریتم انگیزشی آنهاست. این همکاری نیز همچنان که یک انسان به‌جای یک هوش مصنوعی نشست، ادامه پیدا کرد.

هیروهای موردنیاز ما

این هوش‌های مصنوعی OpenAI یک نمونه‌ای از هوش مصنوعی در آینده است. هر الگوریتم هوش مصنوعی باید از بین تقریبا هزار گزینه سخت یکی را (8 انتخاب در یک ثانیه) انتخاب کند، درحالی‌که یک بازی مشابه GO انتخاب‌ها در حدود دویست و پنجاه است. الگوریتم هوش مصنوعی معمولا تیمی عمل نمی‌کند، اما این بازی دوتا 2 نشان داد که هوش مصنوعی توانایی همکاری با نمونه مشابه خود یا حتی یک انسان را نیز دارد. این می‌تواند آینده هوش مصنوعی را برای ما روشن‌تر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH