روش صحیح شارژ کردن باتری برای عمر طولانی‌تر و کارایی بیشتر

عموما باتری گوشی‌های ما بیشتر از یک روز نمی‌توانند برق ذخیره کنند و این برای همه ما نامناسب و آزاردهنده است، اما تا حدودی این مشکل را خودمان، درنتیجه درست شارژ نکردن آنها به وجود آورده‌ایم. در این مقاله نحوه درست، شارژ باتری را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر ما این باور را ترویج کرده‌ایم که شارژ کردن گوشی درزمانی که هنوز کاملا باتری آن تمام نشده است باعث ضعیف شدن و خراب شدن و آسیب رساندن به آن در طولانی‌مدت می‌شود و بهتر است که تا هنگامی‌که کامل گوشی ما باتری‌اش تمام نشده آن را شارژ نکنیم. اکنون با دانستن اینکه این باور نادرست است، نباید بیشتر آن را گسترش دهیم.

در واقع سایت کمپانی باتری کادکس (Cadex)، که مرکز تحقیقات در مورد باتری است، در بیان جزئیات باتری‌های یون لیتیومی چنین تشبیه کرده است که باتری‌ها نیز مانند انسان‌ها دچار استرس و نگرانی‌اند و این برای عمر و سلامتی آنها مضر است. همان‌گونه که در انسان‌ها استرس و اضطراب باعث آسیب‌های جدی می‌شود، در باتری‌ها نیز استرس موجب کاهش میزان کارایی و عمر آن می‌گردد. بنابراین باتری نباید احساس کند که در حال تمام شدن است و اصطلاحا استرس و اضطراب داشته باشد.

اگر می‌خواهید با آسودگی از مصرف و مقدار برق باتری خود تمام‌روز را به‌راحتی از گوشی‌تان استفاده کنید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید. شما اکثرا بر اساس باورهای نادرست خلاف موارد زیر عمل می‌کنید.

  • در هنگامی‌که شارژ باتری گوشی‌تان پر شده است، آن را از برق جدا کنید

بر طبق گفته مرکز تحقیقات باتری، اگر باتری شارژ شده باشد و شما همچنان آن را از برق جدا نکرده باشید (مثلا هنگامی‌که در آخر شب، باتری را به برق وصل کرده و به خواب‌ رفته‌اید و فراموش کرده که آن را از برق بکشید)، در طولانی‌ مدت آسیبی جدی به باتری وارد می‌شود.

وقتی گوشی شما 100 درصد شارژ شده ولی همچنان از برق جدا نشده باشد، به‌صورت خودکار “بار اضافی” از گوشیان خارج می‌شود تا شارژ آن همچنان 100 درصد بماند. این عمل بیشتر میزان استرس و تنش درونی را برای باتری شما به همراه دارد که موجب تغییرات شیمیایی در داخل آن می‌شود و به سمت خرابی پیش می‌رود.

این کمپانی چندین دلیل علمی برای این امر ارایه کرده است که به‌صورت خلاصه می‌توان این دلایل را این‌گونه بیان کرد: «وقتی شارژ باتری شما 100 درصد شد، آن را از برق بکشید. این عمل مانند استراحت ماهیچه‌ها و بدن پس از یک ورزش سنگین و هوازی است. طبیعتا شما بسیار ضعیف می‌شوید اگر ساعت‌ها پشت سر هم بدون استراحت ورزش سنگین بکنید.»

  • سعی کنید گوشی را تا 100 درصد شارژ نکنید!

حداقل اگر مجبور نیستید تا 100 درصد گوشی را شارژ نکنید و نزدیک به صد آن را از برق جدا کنید.

بر اساس تحقیقات شرکت کادکس، برای باتری‌های یون لیتیومی کامل شارژ شدن مطلوب نیست و این نوع باتری‌ها نیازی به شارژ 100 درصد ندارند. در واقع بهتر است که کامل شارژ نشوند، زیرا ولتاژ بالا باتری‌ها را تحت‌فشار و استرس قرار می‌دهد و در طولانی‌مدت آسیب می‌رساند.

شاید این امر خلاف این باشد که شما بخواهید شارژ گوشی خود را تمام ‌روز نگه دارید، اما در حقیقت این نوع استفاده و شارژ مجدد به عمر و میزان ذخیره برق باتری کمک دوچندانی می‌کند. این عمل می‌تواند کارایی گوشی شما را نیز بهبود بخشد.

  • هر زمان که توانستید گوشی خود را شارژ کنید

این‌گونه به نتیجه و برداشت رسیده است که برای باتری‌های گوشی، بهتر است در طول روز هنگامی‌که کامل خالی نشده‌اند شارژ شوند تا آنکه در یک بازه بلندمدت و هنگامی‌که شارژ باتری کاملا تمام‌شده آن را شارژ کرد.

براساس تحقیق شرکت مذکور، وقتی گوشی شما حدود 10 درصد از شارژ خود را از دست‌داده بهترین زمان دوباره شارژ کردن آن است. به‌وضوح این عمل برای تمامی مردم ممکن نیست، بنابراین هر زمان که توانستید گوشی خود را شارژ کنید. شارژ کردن چند بار در طول روز برای همه مقدور و امکان‌پذیر است. اکنون می‌دانیم که این عمل نه‌تنها برای گوشی و باتری مضر نیست، بلکه کاملا مناسب و مفید است.

نه‌تنها این عمل، عملکرد گوشی و باتری شما را بهبود می‌بخشید، بلکه شما همیشه نگران تمام شدن شارژ خود نخواهید بود. این مشکلی است که اکثرا با آن مواجه شده‌ایم.

به‌علاوه این عمل به شما اجازه می‌دهد از ویژگی‌هایی که عموما سریع شارژ گوشی شما را مصرف می‌کنند، نیز استفاده کنید. مانند ویژگی‌های منطقه‌ای که از آنتن GPS گوشی شما استفاده می‌کنند.

  • همواره باتری را در جای سرد نگه دارید

گرما و دمای بالا برای باتری‌ گوشی شما به‌شدت مضر است. شرکت اپل نیز بیان می‌کند که محافظ‌ها و گاردهای گوشی خود را در هنگامی‌که آن را شارژ می‌کنید، بردارید. اگر متوجه شده باشید، دستگاه و گوشی شما وقتی‌که آن را شارژ می‌کنید، گرم می‌شود؛ پس فراموش نکنید که حتما قاب و محافظ آن را در هنگام شارژ بردارید. اگر در بیرون از خانه و در آفتاب هستید گوشی خود از نور محافظت کنید، این عمل عمر باتری شما را افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH