هر آن‌چه که بایستی درباره فناوری GPU Turbo هواوی بدانیم

تراشه‌های تولید شده توسط واحد تولید نیمه‌هادی شرکت هواوی، معادل با چیپست‌های اسنپ‌دراگون 845 یا اگزینوس 9810 در نظر گرفته نمی‌شوند. در حال حاضر قدرت‌مندترین تراشه ساخت های‌سیلیکون، کایرین 970 نام دارد و کارایی آن هم‌تراز با یک اسمارت‌فون پرچم‌دار در نظر گرفته می‌شود. هواوی روشی برای عملکرد بسیار سریع‌تر واحد پردازش گرافیکی موجود روی تراشه پیدا کرده است. کمپانی چینی با استفاده از فناوری موسوم به GPU Turbo می‌تواند به این هدف دست یابد. در ادامه به بررسی دقیق فناوری GPU Turbo و مزایای آن در اسمارت‌فون‌های کنونی و آینده هواوی می‌پردازیم.

تکنولوژی GPU Turbo هواوی به منظور افزایش کارایی در عوض استفاده از سخت‌افزار ارتقایافته بر شتاب‌دهی نرم‌افزاری-سخت‌افزاری GPU تکیه دارد.

به گفته هواوی، رابط کاربری EMUI 8.0 که بر روی سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شود، مجهز به یک سیستم مدیریت فایل جدید است که به گفته کمپانی هدف آن حفظ سرعت و پاسخ‌دهی گوشی‌های ساخت این تولیدکننده خواهد بود. به‌طور خلاصه، آسیب‌های ریز و درشتی که در کلیه اسمارت‌فون‌های اندرویدی رخ می‌دهند، صرف‌نظر از مشخصات قدرتمند گجت‌ها موجب کند شدن آن‌ها می‌شود و تاخیر در اجرای امور و تجربه کاربری ناخوشایند و آزاردهنده‌ای را به دنبال خواهند داشت.

این مسئله نشان می‌دهد که هواوی به منظور حفظ سرعت دستگاه‌های خود مشغول فعالیت در سطح نرم‌افزاری است. اما فناوری GPU Turbo محصولات این کمپانی را در سطحی کاملا جدید قرار می‌دهد. با توجه به عدم امکان جابه‌جایی تراشه موجود در اسمارت‌فون، عملا شاهد هیچ‌گونه ارتقا سخت‌افزاری نخواهیم بود و پیشرفت‌های مشاهده شده جنبه نرم‌افزاری خواهند داشت. هواوی دارای دسترسی محدود به سخت‌افزارهایی است که امکان ارایه فناوری GPU Turbo، ارتقا کارایی گرافیکی و بهره‌وری دستگاه را در اختیار غول چینی قرار می‌دهند.

حدودا 4 الی 5 سال تحقیق، توسعه و پیاده‌سازی به هواوی امکان داد تا فناوری GPU Turbo خود را به ثمر برساند. زمانی‌که شما سومین برند بزرگ اسمارت‌فون در جهان هستید، به منظور بارور ساختن تفکرات خود مایل خواهید بود تا به منابع متعددی دسترسی پیدا کنید. به گفته وبسایت Huawei Central و براساس گزارشات رسانه‌ای، ارزش تجاری این فناوری به 10 میلیارد دلار آمریکا می‌رسد.

فناوری GPU Turbo هواوی بدان معناست که اسمارت‌فون‌ها دیگر به سخت‌افزار متکی نخواهند بود!

استفاده از پردازنده گرافیکی قدرتمند امکان تجربه گیم‌پلی روان‌تر و پردازش جزئیات بیش‌تر بافت‌ها در یک اسمارت‌فون را فراهم می‌کند. اکثر اوقات نه‌تنها به میزان دقیق توان GPU اشاره می‌شود؛ بلکه از چگونگی بهره‌وری واحد پردازش گرافیکی نیز صحبت به میان می‌آید؛ چرا که حفظ تعادل میان توان پردازشی و ارایه طول عمر مناسب باتری به کاربران در حین انجام بازی‌ها امری ضروری است. به گفته هواوی این توازن بسته به چگونگی نگرش شما می‌تواند بهبود یافته یا خدشه‌دار شود.

فناوری GPU Turbo میزان بهره‌وری پردازش گرافیکی اسمار‌ت‌فون‌ها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و در نتیجه به دستگاه‌ها امکان خواهد داد تا اپلیکیشن‌های سنگین و قدرتمند گرافیکی را بدون تاثیر قابل‌توجه بر طول عمر باتری اجرا نمایند. در صورتی‌که به دنبال اطلاعات آماری هستید، جالب است بدانید که به ادعای کمپانی، فناوری GPU Turbo می‌تواند بهره‌وری پردازش گرافیکی را 60 درصد افزایش داده و میزان مصرف انرژی توسط تراشه را 30 درصد کاهش دهد.

یقینا این ارقام، چشمگیر هستند؛ اما به منظور تعیین میزان صحت وسقم ادعای کمپانی در زمینه کارایی تکنولوژی مذکور ناچارا بایستی منتظر ماند و نتایج عملکرد آن‌را در دنیای واقعی بررسی کرد. ریچارد یو حتی اشاره کرده که به لطف GPU Turbo، اسمارت‌فون‌های میان‌رده برند آنر با یک رشته پردازشی نیز می‌توانند بر پردازنده گرافیکی چند رشته‌ای در برخی گوشی‌های پرچم‌دار فعلی بازار غلبه نمایند. این فناوری با افزایش قدرت اسمارت‌فون‌ها امکان اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر را فراهم می‌کند. بعلاوه GPU Turbo قابلیت‌هایی شامل کیفیت تصویر HDR و جلوه‌های بصری ویژه در بازی‌ها را به ارمغان آورده و تجربه کلی کاربران را غنی‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

هواوی چگونه توانست به فناوری GPU Turbo دست پیدا کند؟

کمپانی با بازسازی چارچوب گرافیکی سنتی در یک سیستم سطح پایین‌تر به این موفقیت نائل شده است. کیفیت یک بازی با تعداد فریم‌های نمایش داده شده در یک ثانیه سنجیده می‌شود و هر فریم جدید نیز نیازمند میزان بالایی از منابع CPU و GPU خواهد بود. با این‌حال اکثر اوقات فریم جدید، همان تصویر فریم قبلی خود اعم از بافت، اشیا و سایر سطوح جزئیات را نمایش می‌دهد و هواوی نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

این کمپانی موفق به توسعه یک الگوریتم هوشمند در برنامه درایور واحد پردازش گرافیکی شده است تا به پردازنده گرافیکی و CPU اعلام کند که در هر فریم جدید، دقیقا چه مواردی نیازمند پردازش خواهند بود. در نتیجه منابع CPU و GPU بیش‌تری به فریم جدید تخصیص خواهد یافت. در واقع پردازش تنها بر روی موارد موردنیاز تصاویر اجرا شده و جزئیات غیرضروری را شامل نمی‌شود و این موضوع منجر به افزایش کارایی دستگاه خواهد شد.

در این قسمت از مقوله بهره‌وری صحبت می‌کنیم. برای پردازش جزئیات گرافیکی فریم بعدی، نیازی به کلیه هسته‌های پردازشی CPU و GPU نخواهیم داشت؛ بدین معنا که همواره منابع سیستمی کم‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند و این امر، بهره‌وری مناسب‌تر دستگاه را به دنبال خواهد داشت.

کدام‌یک از دستگاه‌های هواوی می‌توانند فناوری جدید GPU Turbo را تجربه کنند؟

گجت‌های مجهز به تراشه‌های کایرین 960 و کایرین 970 این به‌روزرسانی را دریافت خواهند کرد. تست آزمایشی این ویژگی از روز 15 جولای آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها در روز 30 جولای عرضه خواهد شد. با این‌حال انتظار می‌رود که هواوی از تراشه کایرین 980 رونمایی کند و به همین دلیل به‌روزرسانی مذکور می‌تواند برای این تراشه نیز ارایه شود. بنابراین در اسمارت‌فون‌های آینده میت 20 و میت 20 پرو، فناوری GPU Turbo حتی می‌تواند کارایی بالاتری از خود نشان دهد. بعلاوه فناوری جدید بایستی در تراشه شایعه شده کایرین 1020 نیز به‌کار گرفته شود. براساس گزارشات، کارایی این تراشه 2 برابر چیپست کایرین 970 خواهد بود.

اکنون بایستی یادآوری کرد که این افزایش کارایی به معنای عدم ارایه سخت‌افزارهای جدید نظیر GPUها نیست و در صورتی‌که بخواهیم صادق باشیم، استفاده از پردازنده‌های گرافیکی جدید موجب ارتقا چشمگیر کارایی دستگاه خواهد شد. با این‌حال هواوی صرفا به دلیل کشف چگونگی گذر از موانع کارایی و بهره‌وری، قادر نخواهد بود تا به عرضه پی‌درپی تراشه‌ها ادامه دهد. بنابراین GPU Turbo ایده بسیار ایمن‌تری بوده و از جنبه مالی نیز آسان‌تر خواهد بود.

بعلاوه با دریافت به‌روزرسانی GPU Turbo توسط تراشه‌های آینده نظیر کایرین 980، دستگاه‌های مجهز به این نیمه‌هادی نیز بایستی کارایی مناسب‌تری از خود نشان دهند. اما همچنان یک پرسش به قوت خود باقی می‌ماند. آیا این فناوری برای رقابت با پردازنده‌های گرافیکی آدرنو ساخت شرکت کوالکام کفایت خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد که پاسخ این سوال در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH