هواوی از تحریم‌های ایالات‌متحده و قوانین ممنوعیت صادرات تبعیت می‌‌کند

شرکت چینی ZTE که در زمینه تولید اسمارت‌فون و تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند، به دلیل تحریم‌های صادراتی وضع شده بر این کمپانی نتوانست سهمی از بازار ایالات‌متحده را به خود اختصاص دهد. با توجه به این‌که یک‌سوم سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و قطعات موردنیاز کمپانی جهت ساخت گوشی از ایالات‌متحده وارد می‌شود، هیچ چیزی به اندازه بقا شرکت ZTE در معرض خطر قرار ندارد؛ چرا که پیکان کشمکش سرسختانه میان کنگره و کاخ سفید به سوی این کمپانی نشانه رفته است.

شرکت هواوی نیز همانند ZTE به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده به‌شمار می‌آید؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها فعالیت این کمپانی از سوی زنجیره تامین ایالات‌متحده مسدود نخواهد شد. کن هو که یکی از 3 مدیر اجرایی چرخشی در هواوی محسوب می‌شود در گفتگو با روزنامه فرانسوی Le Journal du Dimanche اعلام کرده است که برای وی قابل تصور نیست که ایالات متحده، شرکت هواوی را همانند ZTE تنبیه نماید. ZTE در نقض تحریم‌های آمریکا انواع کالا و خدمات را به ایران و کره‌شمالی فروخت؛ اما به گفته کن هو، هواوی برخلاف ZTE از کلیه قوانین و مقررات وضع شده توسط اروپا، سازمان ملل متحد و ایالات‌متحده آمریکا تبعیت خواهد کرد. علی‌رغم این بیانیه، نشریه وال‌استریت ژورنال در ماه آوریل اعلام کرد که ظاهرا این کمپانی به دلیل نقض احتمالی تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران توسط سازمان دادگستری آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته است.

مدیر اجرایی هواوی خاطرنشان کرد که کمپانی به دلیل هدف خود جهت استفاده از بهترین فناوری‌ها به خریداری تراشه‌های آمریکایی طی سال جاری ادامه خواهد داد. بر اساس گزارشات، هواوی کار بر روی سیستم‌عامل تحت مالکیت خود را آغاز نموده است تا در صورت عدم دسترسی به سیستم‌عامل اندروید گوگل از آن بهره‌برداری نماید. با وجود این‌که هواوی از تراشه‌های بومی کایرین برای اسمارت‌فون‌های خود استفاده می‌کند؛ اما از تراشه‌های طراحی شده آمریکایی برای رم، مودم LTE و کنترلر شارژر باتری بهره می‌گیرد.

هواوی سومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان به‌شمار می‌رود و در کنار آن به تولید تجهیزات شبکه نیز می‌پردازد. ریچارد یو، رئیس واحد محصولات هواوی گفته است که این کمپانی تا سال 2021، شرکت‌های سامسونگ و اپل را پشت سر گذاشته و به بزرگترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان بدل خواهد شد. اما در اوایل سال جاری این هدف‌گذاری، عقب‌گردی بزرگ را تجربه کرد؛ زمانی که طرح واگذاری هواوی میت 10 پرو به سرویس‌دهنده‌های مخابراتی ورایزن و AT&T در واپسین لحظات منتفی شد. در این موقعیت گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر توصیه دولت آمریکا به هر 2 شرکت مخابراتی و درخواست از آن‌ها مبنی بر عدم فروش این هندست مطرح شد. فروشگاه‌های مستقر در پایگاه‌های ارتش آمریکا نیز دیگر مجاز به فروش گوشی‌های ZTE و هواوی نیستند.

دولت ایالات‌متحده در خصوص ارتباط ZTE و هواوی با دولت چین و سرقت اطلاعات مشتریان و شرکت‌های آمریکایی از سوی این 2 کمپانی نگرانی‌هایی دارد. هواوی این موضوع را رد کرده و آن‌را تنها یک گمانه‌زنی بی‌اساس می‌داند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH