محققان برای نجات مقبره باستانی ملکه نفرتاری از فناوری واقعیت مجازی (VR) کمک گرفتند

یک تجربه جدید در دنیای واقعیت مجازی (VR) ممکن است بتواند به حفظ و نجات یکی از مقبره‌های باستانی مصر که برای ملکه نفرتاری ساخته شده بود، کمک نماید. دیوار‌های این مقبره به قدری زیبا نقاشی شده است که آن را با نقاشی‌های دیواری کلیسای سیستین ایتالیا مقایسه می‌کنند.

واقعیت مجازی

این آرامگاه باستانی حدودا 3250 سال قبل ساخته شده است و متعلق به همسر محبوب رامسس دوم از فرعون‌های مشهور مصر است که در سال‌های 1279 قبل از میلاد تا 1213 قبل از میلاد حکومت می‌کرد. او را نیرومند‌ترین فرعون تاریخ می‌دانند و به رامسس کبیر شهرت داشت. مقبره ملکه نفرتاری در دره شهبانو‌ها در نزدیکی شهر اقصر واقع شده است.

هزینه بازدید از این مقبره برای هر نفر 1000 پوند مصری حدودا معادل 56 دلار است. با این حال مقبره تنها به روی گروه‌های کوچک از بازدیدکنندگان باز می‌شود، زیرا تبادل رطوبتی به واسطه حضور افراد در محیط سبب آسیب دیدن نقاشی‌ها خواهد شد. در طی سال‌های 1986 تا 1992 مقبره مورد بازسازی قرار گرفت زیرا به دلیل وجود نمک، قارچ و باکتری در معرض آسیب‌های شدید قرار گرفته بود.

در طی انجام این پروژه محققان متوجه شدند رطوبت بالا سبب افزایش آلودگی‌های قارچی و باکتریایی در داخل مقبره شده است. به همین علت تصمیم بر آن شد بازدید از آن برای عموم متوقف شود و تنها کسانی که حاضر به پرداخت ورودیه نسبتا بالای آن شوند، اجازه بازدید از داخل مقبره را داشته باشند. به همین علت مسئولین مصری اکنون تصمیم جدیدی برای احیای این مقبره و افزایش بازدیدکنندگان گرفته‌اند.

واقعیت مجازی

آنها با کمک تیم Experius VR اقدام به ایجاد یک تجربه واقعیت مجازی از مقبره ملکه نفرتاری کرده‌اند. طبق گفته سرپرست تیم Experius VR اعضای تیم با اسکن سه بعدی تمام قسمت‌های مقبره و تهیه هزاران تصویر با کیفیت بسیار بالا و ایجاد یک ساختار هم‌پوشان از تصاویر گرفته شده و صرف بیش از دو ماه زمان، موفق شده‌اند مقبره را به صورت سه بعدی و در قالب یک برنامه واقعیت مجازی آماده کنند.

این تور مجازی اکنون تکمیل شده است و می‌توان آن را به صورت رایگان از طریق Steam، Viveport و Curiosity Stream VR دانلود نمود. البته شما برای تماشای آن نیاز به داشتن یک هدست واقعیت مجازی Vive دارید. با این حال تیم سازنده ابراز امیدواری کرده‌اند با اجرای تغییرات جدید در پیکربندی تصاویر سه بعدی بتوانند آن را برای نمایش در دیگر هدست‌های موجود در بازار نیز سازگار کنند.

در این تور سه بعدی، بعد از پوشیدن هدست، کاربر می‌تواند شروع به حرکت در مقبره کرده و تمام جزییات را به صورت کاملا واقعی و با کیفیت خارق‌العاده مشاهده نماید. حتی در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، بازدیدکننده می‌تواند با لمس کردن نقاشی به صورت مجازی، یک راوی و راهنمای مجازی تور را ظاهر نماید تا برایش در مورد آن نقاشی و آثار حک شده بر روی دیوار‌ها توضیحات کاملی را عرضه نماید.

واقعیت مجازی

مقبره ملکه نفرتاری اکنون به مجموعه آثار تاریخی پیوسته است که به صورت مجازی در اختیار کاربران علاقه‌مند به دنیای باستان قرار گرفته است. در ماه آوریل امسال نیز شرکت گوگل اعلام نمود با همکاری شرکت Cyark، کار پروژه اسکن آثار تاریخی را آغاز کرده است. به علاوه برخی تیم‌های مطالعاتی قصد دارند مکان‌های تاریخی که پیش از این وجود داشته‌اند و اکنون دیگر آثاری از آنها بر جای نمانده یا به صورت تخریب شده وجود دارند را به صورت تصاویر واقعیت مجازی بازسازی نمایند. برای نمونه شرکت Lithodomos VR در سال 2017 اقدام به بازسازی مجازی شهر باستانی بیت‌المقدس نمود.

با این وجود کارشناسان هنوز به دنبال راهکاری برای کاهش زمان انجام این پروژه‌ها هستند. به عنوان مثال کار آماده سازی مقبره ملکه نفرتاری در قالب یک تور واقعیت مجازی بیش از دو ماه زمان برد. انتظار می‌رود با پیشرفت فناوری‌های واقعیت مجازی و هولوگرافی، این روند تسریع شود و به این ترتیب کار پروژه تبدیل بناهای تاریخی به تور‌های مجازی با سرعت بیشتری انجام گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH