سامسونگ اخیرا دو رقابت هوش‌مصنوعی را برنده شده است: آیا با این اتفاقات می‌توان امیدوار بود که بیکسبی هوشمندتر شود؟

با قدرتمند شدن سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند و رسیدن آن به وضعیتی نسبتا پایدار در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند محصولات خود را همواره توسعه دهند و این صنعت را سرپا نگه دارند به انواع مختلفی از امکان‌ها و روش‌های جدید متوسل شده‌اند. بخش نرم‌افزار بخش بزرگی است و هوش مصنوعی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. امروزه همه گوشی‌ها از دستیارهای هوشمند استفاده می‌کنند و همه در تلاش‌اند تا آن‌ را برای مصرف‌کنندگان هوشمندتر، سریع‌تر و کاربردی‌تر کنند.

دستیار هوشمند بیکسبی سامسونگ به‌همراه گوشی گلکسی اس ۸ معرفی گردید. آن موقع کاربران از ویژگی‌های پایه‌ دستیار هوشمند چندان راضی نبودند، اما سامسونگ خود را متعهد به توسعه مستمر این دستیار هوشمند می‌دانست و در تمام اسمارت‌فون‌های بالارده خود، آن را با دکمه‌ سخت‌افزاری واقعی به مشتریان ارایه می‌نمود.

در اوایل سال ۲۰۱۸، سامسونگ اعلام کرد که با توجه به این‌که بیکسبی به اندازه کافی در بین کاربران مقبولیت پیدا کرده است؛ این شرکت می‌خواهد بر روی توسعه و تبدیل آن به یک دستیار هوشمند استثنایی تمرکز کند.

MARCO مایکروسافت و TriviaQA دانشگاه واشینگتن، رقیب‌های درک مطلب ماشینی هستند که در آن‌ها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خواسته می‌شود تا با تجزیه و تحلیل پرسش‌های واقعی کاربر که از نمونه‌های پرسش‌وپاسخ متنوعی انتخاب شده‌اند، پاسخی برای آن‌ پرسش‌ها ارایه کنند. همچنین در هر دو رقابت، هوش‌های مصنوعی شرکت کننده باید اسناد پژوهش‌محور مانند مقالات خبری یا پست‌های وبلاگی بنویسند.

در رقابت MS MARCO، هوش مصنوعی باید به یک سوال تصادفی کاربر پاسخ دهد. تعداد ۱۰ سند از فضای وب در اختیار هوش مصنوعی قرار داده شده و سپس از او خواسته می‌شود تا پاسخی مرتبط با پرسش تصادفی کاربر ارایه نماید و ضمنا نحوه خواندن و صدای او نیز باید به‌گونه‌ای باشد که گویی توسط یک انسان‌ نوشته شده است.

اما رقابت TriviaQA متشکل از یک مجموعه‌ درک مطلب با بیش از ۶۵۰ هزار گروه پرسش-پاسخ-مدرک است. این مجموعه شامل سوالات پیچیده و ترکیبی با کیفیت‌های لغوی متغیر است و نیاز به استفاده از منطق cross-sentence برای یافتن پاسخ‌ها دارد. سامسونگ باید پرسش موردنظر را درک کند، پاسخی کوتاه و مرتبط بدهد و سپس مدرکی برای پاسخ داده شده ارایه نماید. در  TriviaQA از دو الگوریتم اصلی شامل یک الگوریتم ابتدایی و یک شبکه‌ عصبی پیشرفته استفاده می‌شود. این دو الگوریتم به‌ترتیب دارای امتیاز عملکرد ۲۳ و ۴۰ درصد هستند، در حالی‌که امتیاز عملکرد انسان حدود ۸۰ درصد است. بنابراین هوش مصنوعی هنوز جای کار زیادی دارد.

ConZNet سامسونگ در هر دو رقابت مقام نخست را به‌دست آورد. اما لازم به ذکر است که الگوریتم سامسونگ تنها بین تاریخ‌های ۱۴ ژوئن تا ۴ جولای رتبه‌ اول رقابت MARCO را در اختیار داشت و پس آن، توسط VNET Baidu NLP شکست خورد.

اما این موضوع چه معنایی برای کاربران دارد؟ جیهی کیم (Jihie Kim)، رییس آزمایشگاه ادراک زبان واحد پژوهش‌های سامسونگ می‌گوید واحد زیرنظر او، تاکنون رویدادهای مختلفی را برگزار کرده‌ است که در همه آن‌ها درباره کاربرد هوش مصنوعی با مهندسانی از دپارتمان‌های لوازم خانگی و گوشی‌های هوشمند مباحثاتی را داشته‌اند. از آنجایی که سامسونگ در توسعه‌ اکوسیستم اینترنت اشیا و در دل همه آن‌ها بیکسبی، به‌اندازه کافی قدرتمند است، می‌توان تصور کرد که این گفتگوها چقدر موثر و مفید بوده‌اند.

به غیر از این، دپارتمان‌های خدمات‌ مشتری نیز درباره این‌که ConZNet چگونه می‌تواند در بهبود کاربری چت‌بات‌ها (Chatbot) مورد استفاده قرار گیرد، بسیار علاقمند بودند.

اما با همه این اوصاف هنوز معلوم نیست که چه مدت طول خواهد کشید تا شاهد ارتقا محصولات مشتریان با این تکنولوژی باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH