میکرو ال‌ای‌دی

مقایسه تکنولوژی OLED با MicroLED: نبرد بهترین‌ها!

در واقع کمپانی‌های بزرگ و کوچک زندگی را برای انسان‌ها با معرفی تکنولوژی‌های مختلف آسان می‌کنند و با کمک آن‌ها به کیفیت زندگی هم افزوده می‌شود. میکرو ال‌ای‌دی یکی از فن‌آوری‌های جدید است که با رونمایی، سامسونگ از The Wall به دنیا معرفی شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه دو تکنولوژی برتر در این زمینه بپردازیم.

رقابت خوب و خوب‌تر

میکرو ال‌ای‌دی

میکرو ال‌ای‌دی یک تکنولوژی ساخت صفحه‌نمایش است و نسبت به اجداد اولد خود قابلیت‌های فراوانی دارد. برای این‌که آن را بهتر بشناسیم، طبیعتا باید به عقب برگردیم و به ویژگی‌های صفحات اولد بپردازیم. با وجود این نمایشگرها روشنایی در سطح بسیار بالایی قرار می‌گیرد. ۱۰۰۰ نیت عدد مناسبی است که بیش‌تر در چنین پنل‌هایی دیده می‌شود. به‌عنوان مثال برای موبایل‌ها امری ضروری است که در زیر نور خورشید قابل استفاده باشند. پس بهتر است برای تولید آن‌ها از فن‌آوری اولد استفاده شود. جدای از درخشندگی، کنتراست هم قابل توجه است. این مشخصه در سطح بالایی قرار دارد و در فیلم‌هایی که رنگ مشکی غالب است، محیط و شخصیت‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند. در اولدها موضوع رنگ‌های اشباع نیز مطرح است. رنگ‌های اشباع هم به جذابیت تصاویر دامن زده‌اند. برخلاف نمونه‌های ال‌سی‌دی، اولدها رنگ‌ها را غیرطبیعی نشان می‌دهند و بیش از حد آن‌ها را اشباع می‌‌کنند. اما با این وجود، ما از دیدن رنگ‌ها لذت می‌بریم و چشم‌های‌مان خیره‌ به چنین نمایشگرهایی خواهد شد. عمر باتری برای دستگاه‌های قابل حمل بسیار مهم است و اگر مورد توجه قرار نگیرد، محصول نهایی با تمام ویژگی‌های ریز و درشت به چشم نمی‌آید. با اولدها این اتفاق نخواهد افتاد و عمر باتری افزایش قابل توجهی می‌یابد. این مهم به دلیل خاموش کردن یک به یک پیکسل‌ها ممکن شده است. به زبان ساده‌تر، دستگاه می‌تواند تک‌تک پیکسل را فعال یا غیرفعال کند که در نهایت مصرف کم‌تر انرژی را در پی دارد. این قابلیت عمق رنگ مشکی را واقعی می‌کند. با توجه با خاموش شدن کامل پیکسل، رنگ مشکی به زیبایی در تصاویر دیده می‌شود. حتما برای‌تان سوال پیش آمده، میکرو ال‌ای‌دی چیست؟ آیا یک روز جای اولد را می‌گیرد؟

میکرو ال‌ای‌دی (MicroLED) چیست؟

میکرو ال‌ای‌دی

به زبان ساده، میکرو ال‌ای‌دی همان ال‌ای‌دی است که فقط در اندازه بسیار کوچک‌تری ساخته شده است. علاوه بر این، هریک از پیکسل‌ها قادر به تولید تصویری روشن هستند که بدون استفاده از هیچ ماده ارگانیکی (برخلاف مدل‌های اولد) صورت می‌گیرد. با همین ویژگی‌ها میکرو ال‌ای‌دی‌ها عمر خود را افزایش داده و در عصر زمان از کیفیت‌شان کاسته نمی‌شود. یکی از مشکلاتی که اولدها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خصیصه Burn-in است. این ضعف کیفیت کلی را پایین می‌آورد و برای پیکسل‌هایی رخ می‌دهد که رنگ ثابتی را برای مدت زمان طولانی نشان می‌دهند. اما این مشکلات در میکرو ال‌ای‌دی‌ها حضور ندارند و تا سال‌ها می‌توان از کیفیت بالای نمایشگر استفاده کرد. اما با تمام این فواید، تکنولوژی جدید بدون دردسر هم نیست. تولیدکنندگان باید چالش‌ها و موانع زیادی را پشت سر بگذارند تا یک صفحه میکرو ال‌ای‌دی ساخته شود. از آن‌جایی که شرکت به میلیون‌ها ال‌ای‌دی‌ نیاز دارد و حتی انجام این کار برای یک ربات پیشرفته هم سخت است. کوچک‌ترین اشتباه کیفیت پنل را پایین می‌آورد و یک ناهماهنگی تاثیر مستقیمی روی روشنایی و المان‌های دیگر می‌گذارد.

میکرو ال‌ای‌دی در برابر اولد

میکرو ال‌ای‌دیقیمت، مهم‌ترین عاملی است که بر روی پرفروش بودن یک کالا تاثیر می‌گذارد. تکنولوژی میکرو ال‌ای‌دی جدیدا معرفی شده و به همین دلیل قیمت بسیار زیادی دارد. اما اولدها با این‌که از نمونه‌های ال‌سی‌دی گران‌تر هستند، ولی ارزش به مراتب کم‌تری از فن‌آوری میکرو ال‌ای‌دی دارند. پس در این قسمت اولد برنده می‌شود. صفحه‌ای که به سادگی قابل دسترسی است و قیمت چندان زیادی ندارد. اما طرف‌داران اولد زیاد امیدوار نشوند. عمر این نمایشگرها پاشنه آشیل آن‌هاست. فرض کنید که میلیون‌ها تومان برای یک تلویزیون اولد پرداخته‌اید و امیدوارید دیوایس چندین سال عمر کند. اما تجربه‌ها نشان می‌دهند که این طور نیست و این تکنولوژی سریعا دچار افت کیفیت می‌شود. مشکل Burn-in هم چند سال است که قیمت اولدها را پایین‌تر آورده است.

جدای از این مسائل، در دنیای تکنولوژی و بین بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه قراردادهایی بسته شده که نسل آینده عینک گوگل با تکنولوژی میکرو ال‌ای‌دی ساخته شود. در این صورت گلس به مرور زمان تخریب نخواهد شد و کیفیتش را حفظ می‌کند. اپل هم به فکر ساختن نسل بعدی اسمارت واچ‌های خود با این فن‌آوری است. اما همان‌طور که واضح است، نباید انتظار قیمت ارزانی از این گجت‌های پوشیدنی داشته باشیم.

میکرو ال‌ای‌دی جای اولد را می‌گیرد؟

میکرو ال‌ای‌دی

همه‌چیز به سمت بهتر شدن پیش می‌رود. از موبایلی که با آن کار می‌کنید تا تلویزیون روبه‌روی‌تان. پس اولدها هم باید بهینه‌تر و بهتر شوند و میکرو ال‌ای‌دی همان ورژن بهبود یافته صفحات ارگانیک است. با این حال، نباید امیدوار باشیم که سال آینده تلویزیونی مجهز به میکرو ال‌ای‌دی در خانه داشته باشیم. فعلا هزینه‌های ساخت چنین صفحاتی بسیار زیاد است و فقط میلیاردرها از پس خرید دیوایس‌های میکرو ال‌ای‌دی برمی‌آیند. در نتیجه بدیهی است که تا ۵ سال آینده نیز اولدها در صنعت تلویزیون‌ بی‌رقیب باشند. در اصل تا زمانی که کالایی به‌دست اغلب مردم نرسد، بی‌فایده و فاقد محبوبیت است. این موضوع هم فقط با پایین آوردن قیمت حل خواهد شد. با استناد بر تاریخ، کاملا معلوم است که اولد در همان مسیر پلاسما قرار دارد. زمانی که ال‌ای‌دی به بازار عرضه شد، توفانی به پا کرد و صفحات پلاسمایی به حاشیه بازار رانده شدند. این اتفاق دقیقا برای اولد خواهد افتاد و میکرو ال‌ای‌دی تمام مارکت را در دست خود می‌گیرد. اما ممکن است در اوایل برای اسمارت فون‌ها تعبیه شود و بعدا به صنعت تلویزیون‌ها بیاید.

همین حالا هم اپل قصد ساختن آی‌فون‌های بعدی خود با تکنولوژی میکرو ال‌ای‌دی را دارد. سامسونگ هم به‌عنوان غول دنیای نمایشگرها گلکسی‌های آینده خود را با این فن‌آوری خواهد ساخت تا در عین داشتن عمر بیش‌تر، جذاب‌تر نیز باشند. برای مثال، اولین بار از فن‌آوری اولد در یک تلفن همراه در سال ۲۰۰۵ بهره گرفته شده و انتظار داریم همین روند برای میکرو ال‌ای‌دی تکرار شود. پس شاید ۱۰ سال آینده میکرو ال‌ای‌دی را به‌صورت گسترده در تلویزیون‌ها ببینیم و مدت‌ها قبل از آن در موبایل‌ها شاهدش باشیم.

کدام تکنولوژی برنده است؟

ما نمی‌توانیم بگوییم که از خرید صفحات اولد صرف‌نظر کنید. چراکه در حال حاضر بهترین تلویزیون‌های بازار با این فن‌آوری تولید و عرضه می‌شوند. ولی خوب است با فن‌آوری‌های آینده‌‌ آشنا شویم و با اطلاعات کامل اقدام به خرید و استفاده از آن‌ها در چند سال بعد کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH