چالش اپل در هندوستان: فروش کم‌تر از یک میلیون دستگاه آی‌فون طی 6 ماهه نخست سال 2018

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل قویا معتقد است که هندوستان برای اپل، کشور چین دیگری محسوب می‌شود. چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون در جهان، دومین بازار بزرگ محصولات اپل پس از ایالات‌متحده به‌شمار می‌آید. اما با آغاز کاهش میزان فروش در بازارهای چین، اپل به صورت جدی هندوستان را تحت نظر قرار داد. در حال حاضر بازار هند دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون در جهان است. از آن‌جا که وضعیت اقتصاد هندوستان برای اکثریت مردم این کشور رضایت بخش نیست؛ لذا اپل بر فروش مدل‌های قدیمی‌تر در این کشور تمرکز نموده است. گوشی‌های اپل آی‌فون SE و آی‌فون 6s در هند تولید می‌شوند تا از این طریق مشتریان وادار به پرداخت مالیات و هزینه‌های مرسوم واردات کالا بر روی این 2 مدل نباشند.

اما برخلاف تولیدکننده چینی اسمارت‌فون یعنی شیائومی که هندست‌های مقرون‌به‌صرفه خود را در فروشگاه‌های هندوستان عرضه کرده است، اپل دوران سختی را سپری می‌کند. بر اساس برآوردی از سوی موسسه Counterpoint Research، کمپانی اپل طی 6 ماه نخست سال جاری کم‌تر از یک میلیون دستگاه آی‌فون را به فروش رسانده است. این وضعیت کمپانی را در موقعیتی عقب‌تر نسبت به سال گذشته قرار می‌دهد. در آن زمان موسسه Counterpoint اعلام کرد که طی سال 2017، 3.2 میلیون دستگاه گوشی آی‌فون در هندوستان فروخته شده است. اپل تنها سهمی 2 درصدی از فروش اسمارت‌فون در این کشور را در اختیار دارد.

عاملی که مشکل را حادتر می‌کند این است که ظاهرا 3 مدیراجرایی رده‌بالای اپل در هندوستان، این شرکت را ترک کرده‌اند. بر اساس گزارشی از بلومبرگ به نقل از برخی منابع ناشناس داخلی در شرکت اپل، این سه نفر روسای قسمت‌های فروش و توزیع ملی، کانال‌های بازرگانی و کسب‌وکار میانی بازار و واحد فروش سرویس‌دهنده‌های مخابراتی هستند. بعلاوه این منبع مدعیست که اپل، روند بازسازی نیروی فروش خود در کشور را دنبال می‌کند.

نیل شاه، مدیر تحقیقاتی Counterpoint Research می‌گوید: بی‌توجهی اپل به بازار هند می‌تواند منجر به از دست دادن همین سهم کوچک کمپانی از بازار شود. وی می‌افزاید: ” اپل تمرکز یا سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را به هندوستان اختصاص نداده؛ زیرا بازار این کشور بسیار کوچک است. این موضوع اپل را در موقعیتی متناقض و دشوار در هند قرار داده است.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH