اپل واچ

مقایسه سری‌های مختلف اپل واچ: تفاوت‌ها و شباهت‌ها

ساعت‌های هوشمند یکی از گجت‌های جذاب و دوست داشتنی بازار به حساب می‌آیند که حتی فروش‌ آن‌ها بیش‌تر از ساعت‌های معمولی شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به تفاوت‌ها و شباهت‌های سری ۱، ۲ و ۳ اپل واچ بپردازیم.


شباهت‌ها

اپل واچ

با این‌که سری اپل واچ‌ها در سال‌های مختلفی عرضه شده‌اند، اما شباهت‌های زیادی باهم دارند. اصلی‌ترین شباهت را می‌توان در قسمت صفحه‌نمایش مشاهده کرد. در سری ۱، ۲ و ۳ سازنده از فن‌آوری رتینا استفاده کرده که قابلیت‌های فراوانی را به همراه خود دارد. به‌عنوان مثال روشنایی تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد و می‌توانید حتی زیر نور خورشید با اسمارت واچ کار کنید. رنگ‌های جذاب هم دیگر ویژگی رتینا است. اندازه نمایشگر هم در مدل‌های اپل واچ یکسان بوده و همیشه (تا حالا) یک پنل ۱.۶۵ اینچی را دیده‌ایم که با نسبت صفحه به بدنه بیش از ۵۵ درصد به بازار ارایه می‌شود. رزولوشن هم در طی سری ۱، ۲ و ۳ تغییری نکرده و اپل به همان کیفیت اکتفا کرده است. البته این رزولوشن کاملا برای یک ساعت هوشمند مناسب است و پیکسل‌ها را به راحتی تشخیص نمی‌دهید. قابلیت فرمان‌های چندلمسی نیز در هر ۳ سری تعبیه گشته تا کارهای‌‌تان سریع‌تر انجام شوند. اگر با محصولات اپل مخصوصا آی‌فون‌ها آشنا باشید، پس تا حالا نام لمس سه‌بعدی را شنیده‌اید. با کمک این قابلیت دیسپلی به جز درک حرکاتی مثل سوایپ و نگه داشتن می‌تواند فشار را حس کرده و به آن واکنش نشان دهد. در نتیجه با فشردن یک المان پنجره‌ای باز شده و اطلاعات مختصری در مورد آن عنصر درج می‌شود.

فن‌آوری وای-فای و تکنولوژی بلوتوث یکی از ویژگی‌های جدانشدنی سری‌های اپل واچ شمرده می‌شوند که بخش ارتباطات ساعت هوشمند را کامل می‌کنند. پس به راحتی می‌توان به اینترنت دسترسی داشت و با گوشی‌ها سینک شد. ولی نباید قابلیت ان‌اف‌سی (ارتباط حوزه نزدیک) را به سادگی فراموش کرد. در سری ۱، ۲ و ۳ شاهد این تکنولوژی کاربردی هستیم که پروسه پرداخت را تسریع می‌بخشد. برای مثال برای خریدن کالا لزومی ندارد از کارت اعتباری خود استفاده کنید. کافی است اپل واچ را نزدیک کارت‌خوان برده تا مبلغ به‌طور خودکار از حساب شما کسر شود. علاوه بر این، خرید بلیت‌های مترو و اتوبوس هم با ان‌اف‌سی و بدون استفاده از کارت ممکن شده است. نرم‌افزار در کنار سخت‌افزار عالی، مجموعه‌ای جذاب را به ارمغان می‌آورد که نظر هر کاربری را جلب می‌کند. خوش‌بختانه فرقی نمی‌کند که کدام سری اپل واچ را خریده باشید. در هر صورت نرم‌افزار مخصوص ساعت‌های اپل را به‌نام WatchOS تجربه خواهید کرد. هم‌چنین تمام سری‌ها به نگارش چهارم این پلت‌فرم مجهز هستند و به نظر می‌رسد همه مدل‌ها تا نسخه پنجم WatchOS را نیز دریافت کنند. یکی از شباهت‌های دیگری که شاید به مذاق خیلی از کاربران خوش نیاید، نبود درگاه کارت حافظه هست. این یعنی شما به فضایی که سازنده برای‌تان در نظر گرفته محدود خواهید شد و نمی‌توانید بیش از حد عکس‌ها را ذخیره کنید یا اپلیکیشن‌های مختلف را نصب نمایید.

سری‌های مختلف اپل واچ در وهله اول مناسب ورزشکاران و همین‌طور افرادی با فعالیت کم هستند. ساعت‌های هوشمند اپل برای ورزشکاران اعمال زیادی را انجام می‌دهد. قدم‌های آن‌ها و مسافت طی شده را حساب می‌کنند، ضربان قلب یوزر را تحت نظر دارند و در صورت لزوم هشدار می‌دهند و ضمنا کالری سوزانده شده را نیز به نمایش می‌گذارند. برای افراد تنبل هم گزینه‌ای مناسب هستند. اگر فعالیتی در روز نداشته باشید، ساعت هوشمند اپل مدام گوشزد می‌کند که بهتر است به بیرون بروید و چند دقیقه‌ای به ورزش کردن بپردازید. از این رو، می‌توان به سری‌های اپل واچ عنوان دکتر شخصی را اطلاق نمود! برای سری‌های مختلف ساعت هوشمند مذکور مقدار رم مشخصی در نظر گرفته شده است. همیشه شاهد ۵۱۲ گیگابایت حافظه اجرایی بودیم که عمل مالتی‌تسکینگ را تسریع می‌بخشد. در زمینه دیزاین هم شباهت‌های زیادی به چشم می‌خورند. دکمه بزرگی در لبه سمت راست نمایشگر تعبیه شده است و شاهد مدل‌های متنوعی از سری‌های مختلف اپل واچ هستیم. رزگلد، اسپرت و… در کل، اپل واچ سری ۱، ۲ و ۴ شباهت‌های زیادی باهم دارند که دسته‌ای از آن‌ها خوشایند و بعضا ناخوشایند هستند. اما با وجود شباهت‌های زیاد، تفاوت‌های بسیاری هم دیده می‌شود.

تفاوت‌ها

اپل واچ

با نگاه سرسری به مشخصات اپل واچ‌ها می‌توان دریافت که جدیدترین سری ساعت‌های هوشمند اپل در مدل‌های بیش‌تری تولید می‌شود و آزادی بیش‌تری هنگام خرید دارید. در بخش نمایشگر هم با این‌که شباهت‌های زیادی می‌بینیم، ولی تفاوت‌ها انکارناشدنی هستند. برای مثال محافظ Ion-X فقط در سری‌های ۲ و ۳ تعبیه شده و متاسفانه شاهد حضور آن در سری ۱ نیستیم. این گلس امنیت صفحه‌نمایش گران‌قیمت اپل واچ را تضمین می‌کند. در زمینه روشنایی هم تفاوت‌های محسوسی وجود دارد. در سری ۱ آزمایشگاه‌ها میزان روشنایی را ۴۵۰ نیت ثبت کرده بودند که این عدد در سری ۲ و ۳ بیش از ۲ برابر است. پس انتظار خوانایی بیش‌تری در محیط بیرون از سری ۲ و ۳ داریم. در اصل تکنولوژی اولد رتینا باعث شده تا روشنایی بیشتر شود و کنتراست کم‌نظیر باشد. در حقیقت فضای داخلی به گجت معنا می‌بخشد و تعیین می‌کند که تا چه حد می‌توان از اپلیکیشن‌ها بهره برد. همان‌طور که گفتیم اپل واچ‌ها به درگاه مخصوص میکرو اس‌دی مجهز نیستند. به همین دلیل مقدار حافظه داخلی پیش‌فرض بسیار مهم است. تفاوت‌های اصلی سری‌ ۱، ۲ و ۳ اپل واچ در این بخش اهمیت پیدا می‌کنند. در صورت خرید سری سوم اسمارت واچ‌های اپل ۱۶ گیگابایت رام در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای اکثر کاربران بسیار مناسب و کافی است. ولی وضعیت در سری ۱ و ۲ فرق می‌کند. در این ساعت‌های هوشمند فقط ۸ گیگابایت (دقیقا نصف مقدار موجود در سری سوم) حافظه داخلی دریافت می‌کنید که شما را تا حد زیادی محدود می‌کند.

اپل واچ

در قسمت شباهت‌ها گفتیم که وای-فای، بلوتوث و ان‌اف‌سی عضو جدانشدنی اپل واچ‌ها هستند. ولی امری طبیعی است که به مرور زمان تکنولوژ‌ی‌های بیش‌تری در اسمارت واچ گنجانده شود. بر همین اساس، شاهد فن‌آوری‌های متعددی در سری سوم اپل واچ‌ها هستیم. با خرید جدیدترین ساعت هوشمند اپل می‌توانید به اینترنت LTE دسترسی داشته باشید که برای بسیاری از کاربران خبر خوبی است. در نتیجه صفحه‌ها سریع‌تر لود شده و اپلیکیشن‌های آنلاین با سرعت بیش‌تری اجرا می‌شوند. در کنار این ویژگی، شاهد رادیو سلولار هستیم که برای دوست‌داران رادیو ویژگی جذابی به حساب می‌آید. اسمارت واچ‌ها با این‌که کار یک گوشی هوشمند را انجام نمی‌دهند، ولی به تازگی قابلیت‌های زیادی به آن‌ها افزوده شده و از پس انجام‌ کارهای روزمره برمی‌آیند. جدای از نرم‌افزار، باید سخت‌افزار قدرت‌مند و بهینه باشد تا کاربر تجربه خوبی داشته باشد. برای همین، اپل هر سال و با معرفی سری جدید اپل واچ‌ها، از مدل قدرت‌مندتر چیپست‌های اختصاصی ساعت‌های هوشمند هم پرده برمی‌دارد. پردازنده‌های S2، S1 و S3 به ترتیب برای سری ۱، ۲ و ۳ اپل واچ بوده‌اند. این چیپست‌ها هرسال قدرت‌مند‌تر شده‌اند و قابلیت‌های اسمارت واچ‌های اپل را توسعه داده‌اند. در زمینه سنسورها تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در سری ۲ و ۳ قابلیت جی‌پی‌اس حضور دارد تا مسافت طی شده توسط شما دقیق‌تر حساب شود. ولی در سری ۱ این متغیر به درستی حساب نمی‌شود و شاهد خطاهای زیادی هستیم. فشارسنج هم فقط در سری سوم اپل واچ به چشم می‌خورد که در موقعیت‌های مخصوصی به کار می‌آید. نحوه شارژ سری ۱، ۲ و ۳ هم باهم فرق دارد. در سری اول و دوم باید از طریق شارژر القایی اسمارت واچ را شارژ کنید. ولی در جدیدترین سری این کار لازم نیست و می‌توانید از تکنولوژی وایرلس برای انجام این کار استفاده کنید. برای ورزشکاران بسیار مهم است که گجت پوشیدنی ضدآب هست یا خیر. خوش‌بختانه تمام سری‌ها در مقابل آب شیرین مقاوم هستند. با این همه، تفاوت‌های بزرگی در حوزه مقاومت به چشم می‌خورد. سری ۲ و ۳ می‌توانند تا عمق ۵۰ متری در آب شیرین غوطه‌ور شوند و هیچ مشکلی هم برای‌شان پیش نیاید. ولی سری اول فقط سی دقیقه آن‌ هم در عمق ۱ متری دوام می‌آورد. اپل هیچ وقت در زمینه باتری آی‌فون‌ها عملکرد خوبی ندارد. ولی این موضوع در اپل واچ‌ها فرق می‌کند. ساعت‌های هوشمند این شرکت از عمر مطلوبی برخوردار هستند. اما بازهم تفاوت‌هایی در نظر گرفته شده. تست‌ها و آزمایشات نشان می‌دهند که در سری دوم و سوم عمر باتری بیش از ۱۸ ساعت است. این در حالیست که سری اول عمری در حدود ۱۸ ساعت دارد.

برخلاف سری ۱، سری دوم و سوم به قابلیت‌های متعددی در زمینه دویدن مجهز هستند. در سری دوم و سوم وقتی شروع به راه رفتن می‌کنید، نمایشگر می‌تواند تا ۵ المان را نشان دهد. این عناصر عبارت‌اند از: زمان دویدن، سرعت فعلی و سرعت میانگین، ضربان قلب و کالری سوخته شده. اما ویژگی‌های جذاب به دویدن ختم نمی‌شوند. در زمان شنا هم سری ۲ و ۳ سوپرایز‌هایی برای شما دارند. وقتی شنای‌ کاربر تمام شود، ساعت هوشمند اپل فعالیت‌های شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و نتایج را در اسمارت فون و روی صفحه‌نمایش خودش نشان می‌دهد. برای مثال نمودار ضربان قلب شما در طی شنا به نمایش گذاشته می‌شود تا اطلاعات دقیقی از فعالیت خود داشته باشید.

در آخر می‌توانید مشخصات سری ۱، ۲ و ۳ را در جدول زیر مشاهده نمایید.

مشخصات / نام سری اپل واچ سری ۱ اپل واچ سری ۲ اپل واچ سری ۳
سایز 42.5 در 36.4 در 11.4 میلی‌متر 42.5 در 36.4 در 11.4 میلی‌متر 42.5 در 36.4 در 11.4 میلی‌متر
وزن در بازه 29 تا 69 گرم (متغیر بر اساس مدل) در بازه 29 تا 69 گرم (متغیر بر اساس مدل) 53 گرم
نوع و عمر باتری لیتیوم یون / 18 ساعت لیتیوم یون / بیش از 18 ساعت لیتیوم یون / بیش از 18 ساعت
سنسورها ضربان قلب، نور محیط، گام‌شمار و ژیروسکوپ ضربان قلب، نور محیط، گام‌شمار، ژیروسکوپ و جی‌پی‌اس ضربان قلب، نور محیط، گام‌شمار، جی‌پی‌اس و فشارسنج
صفحه‌نمایش نمایشگر رتینا با لمس فشاری نمایشگر اولد رتینا با لمس فشاری و محافظ Ion-X نمایشگر اولد رتینا با لمس فشاری و محافظ Ion-X
نرم‌افزار WatchOS نگارش سوم قابل ارتقا به نسخه چهارم WatchOS نگارش سوم قابل ارتقا به نسخه چهارم WatchOS نگارش چهارم
سخت‌افزار اپل S1P اپل S2 اپل S3
رام و رم 512 مگابایت رم / 8 گیگابایت رام 512 مگابایت رم / 8 گیگابایت رام 512 مگابایت رم / 16 گیگابایت رام
ارتباطات وای-فای، بلوتوث و ان‌اف‌سی وای-فای، بلوتوث و ان‌اف‌سی وای-فای، بلوتوث، ان‌اف‌سی، LTE و رادیو سلولار

1 در مورد “مقایسه سری‌های مختلف اپل واچ: تفاوت‌ها و شباهت‌ها”

  1. مقایسه ی خوبی بقود خیلی راحت و ساده و خوب بود مرسی.. اکثر سایتها نوشته ی طولانی دارند که وقت آدمو کامل میگیره/ خیلی خوب سه تا رو مقایسه کردید /موفق باشید

    33

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH