هدستهای واقعیت ترکیبی ویندوزی فعلی از ترکیب محدودی از پورتهای HDMI و USB-C استفاده میکنند. اما یک کنسرسیوم صنعتی جدید با رهبری شرکتهای انویدیا، اکیلیس، والو، AMD و امروز مایکروسافت، اقدام به معرفی مشخصه اتصال مجازی موسوم به VirtualLink نموده است. این استاندارد جهانی به هدستهای واقعیتمجازی نسل بعدی امکان میدهد تا در عوض بهکارگیری طیفی از سیمها و اتصالات از طریق یک کانکتور منفرد USB Type-C با پهنای باند بالا به کامپیوترهای شخصی یا سایر دستگاهها متصل شوند.
این اتصال جدید، حالتی متناوب از USB-C است که با اجتناب از موانع تطبیق واقعیتمجازی، فرآیند تنظیم آن را تسهیل و به لحاظ زمانی تسریع مینماید. بعلاوه تجربهای همهجانبه از واقعیتمجازی را به دستگاههایی کوچکتر با تعداد پورتهای کمتر نظیر نوتبوکهای باریک و سبک امروزی اعطا خواهد کرد.
جیسون پل، مدیرکل واحد گیمینگ و واقعیتمجازی کمپانی انویدیا میگوید: “شبیهسازی واقعیت نیازمند جلوههای بصری باورنکردنی و قدرت پردازشی خواهد بود. فناوری VirtualLink به لطف وجود یک کابل منفرد با پهنای باند بالا، امکان بهرهبرداری کامل از پتانسیل کامپیوترهای شخصی جهت خلق تجارب واقعیتمجازی خارقالعاده را فراهم میکند.”
VirtualLink با هدف ارایه همزمان 4 مسیر DisplayPort نوع HBR3 با سرعت بالا به هدستهای واقعیتمجازی متصل میشود که برای نیازمندیهای آینده مقیاسپذیر هستند. یک کانال دادهای USB 3.1 نیز برای پشتیبانی از دوربینها و حسگرهایی با رزولوشن بالا و سقف توان 27 وات پیشبینی شده است. با مراجعه به آدرس اینترنتی www.VirtualLink.org میتوانید از جزئیات بیشتری در این زمینه آگاه شوید.
اسکوت ایوانز، مدیرکل بخش واقعیت ترکیبی مایکروسافت میگوید: “ما از ابتدا مشغول کار بر روی VirtualLink بودهایم و از رویکردهای صنعتی استاندارد برای تجارب ویندوزی نوظهور شامل واقعیت ترکیبی حمایت میکنیم.”
این استاندارد تنها در نسل بعدی هدستهای ویندوزی واقعیت ترکیبی ارایه خواهد شد؛ در حالیکه دستگاههای کنونی همچنان نیازمند اتصالات HDMI 2.0، DisplayPort 1.2، HDMI 1.4 یا DisplayPort 1.2 و اتصال USB 3.0 Type-A یا USB 3.0 Type-C خواهند بود.