گوگل آلفابت در گزارش سود سه ماهه دوم فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد!

آلفابت، پدر گوگل، سود سه ماهه دوم خود را ۱۰.۵۸ دلار به ازای هر سهم اعلام کرد و پیش‌بینی‌های وال‌استریت مبنی بر ۹.۵۲ دلار برای هر سهم را در هم شکست. البته سود شرکت قبل از جریمه ۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا در هفته گذشته حدود ۱۱.۷۵ دلار برای هر سهم بود.

اتحادیه اروپا می‌گوید که گوگل با الزام سازندگان گوشی‌های اندرویدی برای نصب اپلیکیشن‌های خاص این شرکت بر روی دستگاه‌ها، قوانین آنتی‌تراست را نقض کرده است. گوگل همچنین درآمد سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیاردی هم داشته که در این سودها لحاظ نشده است. حاشیه سود عملکردی آلفابت رقم ۲۴ درصد را به ثبت رسانده که از حاشیه سود ۲۲.۵ درصدی این شرکت در سه ماهه گذشته فراتر رفته است.

آلفابت در سه ماهه دوم، سود ۳۲.۶۶ میلیارد دلاری کسب کرده که از بیش از رقم ۳۲.۱۷ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده توسط تحلیگران بوده است. حدود ۲۸.۱ میلیارد دلار یعنی ۸۶ درصد از این مقدار از تبلیغات آنلاین گوگل حاصل شده است. نکته مهم آن‌که، گوگل در طول این سه ماهه پول کمتری را برای کسب ترافیک (TAC) صرف کرده و بنابراین این اولین بار در سه سال گذشته است که گوگل به این موفقیت دست یافته و این موضوع در کاهش هزینه‌ها و افزایش سود شرکت بسیار کلیدی و مهم بوده است. اما از طرفی بخشی از کاهش سودها به این خاطر بوده که گوگل در حال حاضر در دومین سال قرارداد چندساله خود با اپل برای ارایه موتور جستجو بر روی گوشی‌های آیفون قرار دارد. بخش عمده‌ای از هزینه‌های این قرارداد در ابتدای پروژه توسط گوگل پرداخت شده و باید انتظار کاهش هزینه و افزایش سود ناشی از آن را در سال‌های آتی داشته باشیم.

آلفابت با ارزش بازار ۵۰ میلیارد دلار در کنار رقبایی مانند آمازون با ارزش ۵ میلیارد دلار و اپل با ارزش بازار ۶۶ میلیارد دلار همچنان در حال تاختن است و هیچ بعید نیست که به‌زودی تبدیل به اولین شرکت تریلیون دلاری سهامداران شود.

در جریان کنفرانس مطبوعاتیِ بعد از اعلان گزارش، ساندرا پیچای، مدیر اجرایی گوگل، اشاره کرد که شرکت، گوگل مپس را به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع سودآوری آینده خود مد نظر دارد. وی همچنین بیان کرد که اپلیکیشن گوکل ترنسلیت حدود ۱۴۳ میلیارد کلمه در روز ترجمه می‌کند و در آینده نزدیک شاهد استفاده از آن در گفتگوها و محاوره‌ها نیز خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH