بر طبق تحقیقات جدید، انسان عامل اصلی تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین است!

با بررسی و مشاهده چهار دهه اطلاعات ماهواره‌ای، برای اولین بار دانشمندان هواشناسی نتیجه گرفته‌اند که انسان نقش بسیار مؤثری در تغییر دمای فصل‌ها دارد. تغییرات آب و هوایی و دمای زمین، اخیرا روند افزایشی داشته است و تقریبا با سرعت زیادی از حالت تعادل خود فاصله می‌گیرد.

این تیم تحقیقاتی خاطرنشان کردند، کسانی که تغییرات آب و هوایی را قبول نمی‌کنند و محاسبات این‌چنینی را دقیق نمی‌دانند، بهتر است توجه کنند که اگر نقش انسان از تغییرات کنونی فصل‌ها حذف شود، به‌احتمال 5 در یک میلیون همچنان به‌طور طبیعی این تغییرات رخ خواهند داد. دانشمندان هواشناسی، مانند کارآگاهان جنایی، مدت زیادی در شواهد به دنبال اثری گشته‌اند که نشان دهد، این تغییرات از کجا ناشی می‌شوند.

در طی چندین سال این گروه دانشمندان هواشناس، اثرات فعالیت‌های بشر را در بازه‌های ده‌ساله روی تغییرات دما، محیط‌زیست اقیانوس‌ها، ذوب شدن یخچال‌ها در قطب و موارد بسیار دیگری مطالعه و بررسی کرده‌اند.

پس از بررسی طولانی و دقیق، آنچه مشاهده شد این است که در اتمسفر نیمکره شمالی و جنوبی زمین، تغییرات دمای فصول به‌صورت نابرابری اتفاق افتاده است. می‌دانیم که افزایش گرمای جهانی وجود دارد و اتمسفر زمین در حال گرم شدن است، اما در تابستان‌ها تروپوسفر (نزدیک‌ترین لایه اتمسفر به زمین که عمده تغییرات هوایی در این قسمت وجود دارد) سریع از زمستان‌ها گرم می‌شود. تنها حالت ممکن فیزیکی این اتفاق، این است که گازهای گلخانه‌ای را مقصر و عامل آن بدانیم.

مدل‌های کامپیوتری و داده‌های ماهواره‌ای تغییرات دمای فصول در این مطالعه، با یکدیگر کاملا مطابق هستند. این تطابق از میانگین سالانه دما نیز به‌وضوح دیده می‌شود.

بن سانتر (Ben Santer)، دانشمند اقلیم‌شناس آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (Lawrence Livermore) و سرگروه این تیم تحقیقاتی، تغییرات دمای زمین را به یک “موج بلند در ساحل دریا” تشبیه کرد.

این گروه تحقیقاتی، به‌صورت ماهیانه نقاط کمترین دما (گودال‌ها) و نقاط بیشترین دما (قله‌ها) را برای 38 سال داده ماهواره‌ای رسم کردند. در سال‌های اولیه این مشاهدات، نمودارهای داده‌ها فراز و نشیب کمی داشتند، اما با نزدیک شدن به سال 2016 (داده‌ها تا این سال مطالعه شده) تغییرات نقاط بیشینه و کمینه دما، بسیار زیاد است.

مقاله این تحقیق در روز پنجشنبه در نشریه Science منتشر و همچنین وجود یک رابطه پایدار بین تغییرات گرمایشی زمین و عملکرد انسان‌ها در این مقاله مشخص شد. نتایج این تحقیقات نیز به کنگره ایالات‌متحده آمریکا ارسال شده است.

سانتر و این تیم تحقیقاتی قبلا گزارش‌های کنگره را در مقالات نشریات بررسی‌شده، مطالعه کردند و سانتر نتایج خود را به مقاله اسکات پرویت (Scott Pruitt)، مدافع حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده آمریکا تقدیم کرد که این مقاله در ماه مه سال 2017 در نشریه Nature Scientific Reports، درباره بررسی ادعاهایی درباره تغییرات آب و هوایی چاپ شده بود.

سانتر درباره صحبت‌های نادرست در مورد محیط‌زیست چنین گفت که:

زمانی که یک ادعای نادرست تا سطح رسمی کنگره آمریکا بالا می‌رود و حتی جزیی از موارد بررسی‌شده این کنگره می‌شود، لازم است که از آنها یاد شود و بررسی شوند.

مقاله اخیر سانتر زمانی منتشر شد که هفته داغ رسیدگی به مسائل سیاسی محیط زیستی بود. بسیاری از جمهوری خواهان کنگره بر سر افزایش مالیات در جهت عدم استفاده از مواد کربنی بحث کردند و یک سناتور جمهوری‌خواه طرح جدید مالیاتی برای مواد کربنی را به کنگره ارایه کرد. همچنین چندین گروه تحقیقاتی از دانشگاه کلمبیا مطالعات جدیدی برای انرژی‌های پاک انجام دادند و طرح‌های تازه‌ای برای افزایش تعرفه استفاده از موادی که منجر به تولید دی‌اکسید کربن شود، ارایه کردند.

تاکنون مدل‌های تغییرات آب و هوایی بسیار ناکامل مشاهده شده بودند. این محققان هواشناس نشان دادند که مدل شبیه‌سازی‌شده آنها بسیار بسیار نزدیک به نتایج و داده‌های واقعی دمایی است و بنابراین می‌تواند کاملا درست تلقی شود. برخی از مدل‌های شبیه‌سازی‌شده قبلی در جهت نشان دادن تغییرات گرمایی زمین و برخی دیگر در جهت رد مشکل گرمای جهانی است. در این راستا این گروه تحقیقاتی نوشتند که:

این ادعا که روند افزایش بیش‌ازحد دما در آینده زمین، تنها یک اشتباه در مدل‌های شبیه‌سازی‌شده است، در چندین نقطه مختلف تست شده و به‌طور کامل رد شده است.

در  این مطالعه، 6 مجموعه داده‌های ماهواره‌ای بررسی شد که 5 عدد از آنها نشان می‌دهد که افزایش دمای زمین بیشتر از مقدار طبیعی آن است. تغییرات آب و هوایی و روند افزایش گرمای زمین یک افسانه نیست و شما هم‌اکنون آن را مشاهده می‌کنید.

چندین شواهد مختلف وجود دارد که چرخه طبیعی فصل‌ها در حال تغییر است، این امر  کاملا واضح است و شما از روند شکوفه دادن درخت‌های میوه متوجه آن هستید.

فریدریکو اتو (Friederike Otto)، دانشیار دانشگاه آکسفورد و عضو تیم تحقیقاتی علوم هواشناسی

با این حال به مدت طولانی، افزایش گرمای جهانی زمین، تنها به‌صورت یک اشتباه آماری در روند محاسبات آب و هوایی به شمار می‌رفت. سانتر این تحقیق را یک یادآوری ناراحت‌کننده می‌شمارد. متاسفانه زمین به‌سرعت در حال گرم شدن است. او در این‌ باره چنین می‌گوید که:

نتایج این داده‌ها واقعا برای من نگران‌کننده است، ای‌کاش که هیچ‌کدام از این‌ها واقعی نبودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH