ایموجی‌های استفاده شده در دنیای مجازی، شخصیت شما در دنیای واقعی است!

شاید بیشتر ما فکر می‌کنیم که گذاشتن یک شکلک خندان، درواقع بیان یک حالت فکری نسبت به جملات قبلی در مکالمه با دوستان بوده، اما این ایموجی ممکن است چیز بیشتری را از درون ما نشان دهد.

نمادگذاری‌های نقطه‌ای برای بیان احساسات، مانند 🙂 یا فرم‌های دیگر آن که به‌صورت تصویری قرار می‌گیرند، مانند ? اکنون جز جدایی‌ناپذیر از مکالمات ما در فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی شده است و تقریبا تمامی ما از آنها به‌عنوان بیان احساس و حالت درونی خود در یک چت استفاده می‌کنیم.

با این شکلک‌ها می‌توان یک پیام مبهم را برای گیرنده آن واضح‌تر کرد، به‌راحتی احساس خود را در یک نوشته نشان داد و گاهی تنها خود این ایموجی حس شما را به مخاطب نشان داده و نیازی به استفاده از یک متن وجود نخواهد داشت.

اما تفسیر افراد مختلف از یک ایموجی ممکن است، یکسان نباشد.

یک گروه تحقیقاتی موارد مختلف را بررسی کرده‌اند و دریافتند که این ایموجی‌ها چه برداشتی در ذهن مخاطبین ما خواهند داشت. افراد مختلفی از یک ایموجی برای نشان دادن یک هدف یکسان استفاده می‌کنند، مثلا برای نشان دادن حالت خوشحالی خود؛ حال سوال اینجاست که چه فاکتورهای روان‌شناسانه‌ای از فرد در این موارد تأثیرگذار خواهد بود؟

این گروه تحقیقاتی برای این منظور، پرسشنامه‌هایی در اختیار چند دانشجو قرار دادند که سوالاتی از موارد شخصیتی آنها را مشخص می‌کند و سپس رفتار این دانشجویان در یک مکالمه را مورد بررسی قرار دادند.

سوالات این پرسشنامه عموما مواردی مانند: نگاه فرد نسبت به شخصیت، اعتمادبه‌نفس، اضطراب جمعی و استرس نمایش رفتاری در شخص را شامل می‌شود (عموما بدین‌صورت که چه اندازه این افراد نسبت به بازخورد موارد ذکرشده، از مخاطبین خود نگران هستند).

البته در این مطالعه، از دانشجویان خواسته شد که از یک چت (حدود 10 دقیقه‌ای) خود در فیس‌بوک عکس بگیرند و ایموجی‌های استفاده‌شده در آن چت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از این دانشجویان، سوالاتی مانند آنکه چه ایموجی‌هایی را در چت‌های خود در فیس‌بوک و موارد دیگر بیشتر استفاده می‌کنند و دلیل استفاده آنها از این شکلک‌های چیست نیز پرسیده شده است.

پس از این مطالعه این گروه متوجه شدند که افرادی که در پرسشنامه خود را فردی سازگار با جمع (دوست‌داشتنی یا خوش‌برخورد) معرفی کرده‌اند، بسیار بیشتر از دیگران از شکلک‌ها در چت‌های‌شان استفاده می‌کنند.

همچنین این گروه دریافتند که آن دسته از افراد که اهمیت کمتری برای بازخورد شخصیت خود در اجتماع قایل می‌شوند، در چت‌هایشان بیشتر از ایموجی‌های غمگین استفاده کرده‌اند.

ایموجی‌ها، آیینه‌ای به جهان واقعی هستند!

به نظر می‌رسد که افراد مختلف از شکلک‌های متفاوت براساس تفاوت شخصیت‌شان استفاده می‌کنند. آن دسته از افرادی که خوش‌برخورد هستند و عموما در دنیای واقعی خنده‌رو به نظر می‌رسند، تمایل دارند که در دنیای مجازی نیز از شکلک‌های مشابه زیاد استفاده کنند.

این مطالعه عموما روی شبکه‌های اجتماعی مشابه فیس‌بوک صورت گرفته است که پیام‌های آن بسیار زیاد و گسترده‌اند و همچنین مخاطبین زیادی در این شبکه‌ها حضور دارند. چت‌های این شبکه‌های اجتماعی عموما از چت‌های دو نفر کمی طولانی‌تر به نظر می‌رسد.

ابتدا نیز این حدس زده شد که افرادی که خوش‌برخوردتر به نظر می‌رسند، تمایل زیادی دارند که در دنیای مجازی نیز برای انتقال حس و شخصیت‌شان از شکلک‌های گوناگون استفاده کنند.

درعین‌حال، اگر برای فردی نظر دیگران نسبت به شخصیتش به نسبت، اهمیت چندانی نداشته باشد، بیشتر از شکلک‌های مختلف استفاده می‌کند و به‌راحتی از شکلک غمگین و ناراحت نیز در برخوردهایش استفاده خواهد کرد.

استفاده از ایموجی غمگین نشان می‌دهد که فرد بیشتر از آنکه نگران قضاوت افراد مختلف نسبت به حالت درونی‌اش باشد، نگران بیان کردن این حالت درونی خودش است.

برخی دیگر از یافته‌های این گروه نیز نشان می‌دهد که چرا فردی تمایل بیشتری به استفاده از شکلک‌ها در مکالمات مجازی خود بیشتر از دیگر افراد دارد.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این مطالعه، استفاده از ایموجی برای متن‌های رسمی را نامناسب تلقی کردند و ازاین‌رو بسیار کمتر از آنها در ایمیل استفاده می‌کنند تا در یک چت دوستانه در شبکه‌ای مانند فیس‌بوک.

صرف‌نظر از این مورد، بیشتر شرکت‌کنندگان در این تحقیق، استفاده از ایموجی برای بیان احساس در یک متن را مناسب دانسته و بیان کردند که استفاده از یک شکلک ابهام یک پیام را بسیار کم می‌کند.

این امر نشان می‌دهد که آن دسته از کاربرانی که برایشان بیان احساسات از طریق نوشته سخت و دشوار به نظر می‌رسد، تمایل بیشتری خواهند داشت تا از ایموجی در چت‌های خود استفاده کنند.

این مسئله گروه تحقیقاتی را ترغیب کرد که تحقیقی جدید انجام دهند که آیا شکلک‌ها می‌توانند در بیان احساسات به بیماران اوتیسمی کمک کنند؟

استفاده از یک ایموجی می‌تواند برای بیان احساس و بیان حالت درونی فرد در یک مکالمه مفید باشد، پس شاید بتواند برای یک بیمار اوتیسمی نیز در بیان حسش مفید و کمک‌رسان واقع شود.

نگاه دیگران به شکلک‌های ما چیست؟

به‌عنوان آخرین بخش از این مطالعه، این گروه تحقیقاتی از افراد دیگری خواستند که به مکالمات ضبط‌شده افراد در این مطالعه نگاه کرده و نظر خودشان را بیان کنند.

این افراد هر چه بیشتر شکلک‌های خندان را در مکالمه یک فرد دیدند، بیشتر آن فرد را فردی خوش‌رو و خوش‌برخورد ارزیابی کردند.

البته این نگاه دقیقا همان دیدی نیست که هر شخص ممکن است از خودش داشته باشد. هرچند که هر دو این افراد (کسی که از ایموجی استفاده کرده و آنکه این ایموجی را دیده) استفاده از ایموجی خندان را یک امر مهم برای برخورد مناسب با افراد قلمداد کردند.

هرچند که گاهی استفاده از ایموجی خندان یک فرد را خنده‌رو و خوش‌برخورد نشان می‌دهد، اما ممکن است در دنیای واقعی به نسبت مکالمات و نمود مجازی این‌گونه نباشد.

این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از ایموجی به ‌نوبه‌ای نشان از شخصیت درونی ما در دنیای واقعی دارد و بنابراین مشاهده آنها در مکالمات به افراد کمک می‌کند از شخصیت یکدیگر آگاه شوند.

به‌طورکلی این تحقیق نشان داده است که قضاوت یک فرد در هنگام دیدن ایموجی‌های خندان بسیار خوش‌آیند و مطلوب است. بنابراین فردی که از ایموجی خندان استفاده می‌کند، جلوه خوبی از خود در افراد دیگر به نمایش می‌گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH