اقداماتی که برای استفاده بهینه از حافظه رم در دستگاه‌های اندرویدی باید انجام دهید

به‌طورکلی، سیستم‌عامل اندروید برای مدیریت حافظه رم دستگاه عملکرد خوبی دارد و اسمارت‌فون‌های جدید از حافظه کافی برای اجرای برنامه‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین امروزه نگرانی از بابت رم بر روی دستگاه‌های اندروید چندان موضوعیتی ندارد. با این‌حال، اگر شما جز افرادی هستید که از یک دستگاه قدیمی بهره می‌برید و یا به دنبال دلایل کندی موبایل خود هستید، می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به چگونگی استفاده موثر و مطلوب از حافظه رم بیندازیم.

رم (Random Access Memory) چیست؟

رم همان حافظه‌ای است که دستگاه شما هنگام انجام هر کاری از آن استفاده می‌کند. برای مثال، زمانی که شما در حال ادیت تصویری هستید، هم آن عکس و هم اپلیکیشن به‌کار رفته، در داخل حافظه رم قرار می‌گیرند؛ بنابراین هنگامی که کار ویرایش به اتمام رسید، عکس در داخل حافظه گوشی ذخیره می‌شود. هر چقدر حافظه رم بالاتری در اختیار داشته باشید، می‌توانید کارهای متعددی انجام دهید؛ تب‌های بیشتری در مرورگرتان باز کنید و اپلیکیشن‌های زیادی را اجرا نمایید.

مشکل اغلب کاربران با رم این است که این حافظه هیچ‌وقت به‌طور مناسب آزاد نیست. تعدادی از اپلیکیشن‌ها و پردازند‌های سیستم در واقع زمانی که اصلا نیازی به آن‌ها ندارید، در حال اجرا شدن هستند و بعضی از آن‌ها حتی هنگامی که به کار خود پایان می‌دهند، فایل‌های اضافی را پاک نمی‌کنند. بعد از مدتی، این موارد ممکن است نتایج قابل‌توجهی را به بار بیاورند که از آن جمله می‌توان به عملکرد کند دستگاه، هنگ کردن و حتی کرش کردن ناگهانی اشاره کرد.

مانند حافظه‌های داخلی، رم نیز یکی از اجزا فیزیکی گوشی محسوب می‌شود و نمی‌توان حافظه جدیدی به آن افزود. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به نحوه موثرتری از آن استفاده کنید.

چگونه حافظه رم دستگاه را ذخیره کنیم

حالا که کمی درباره رم دانستید، به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان از این حافظه نهایت استفاده را کرد. در این قسمت، درباره دستگاه‌هایی صحبت می‌کنیم که روت نشده باشند. برای این دستگاه‌ها شما نمی‌توانید حافظه بیشتری بیفزایید، اما می‌توانید با توجه به دانسته‌های خود به‌نحو مطلوب از آن بهره ببرید. به‌عنوان یک اصل، هر اندازه که از گوشی کار زیادتری بکشید، فضای رم اشغال شده هم به همان اندازه بالا می‌رود؛ بنابراین با کم کردن تعداد برنامه‌هایی که در حال اجرا هستند، می‌توانید حافظه بیشتری را برای انجام کارهایی که واقعا مهم هستند، ذخیره نمایید.

والپیپر‌های زنده و ویجت‌ها را محدود کنید

والپیپر‌های زنده و ویجت‌ها هر دو، حافظه رم بیشتری را مصرف می‌کنند؛ این بدین‌خاطر است که اغلب خیلی رفرش شده و فضای زیاد را برای این کار اشغال می‌نمایند. این موضوع همچنین ممکن است باعث خالی شدن سریع باتری نیز بشود. پس به‌خاطر داشته باشید که تعداد این برنامه‌ها را برای بهینه کردن میزان حافظه رم قابل دسترس کاهش دهید.

androidpit best widgets hero 7

به‌طور دستی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را پاک نمایید

اگر بستن عادی یک برنامه کمک چندانی نمی‌کند، مجبور هستید از روش‌های موثرتری برای این کار بهره ببرید و آن را به‌طور دستی متوقف سازید. برای انجام این کار به مسیر Settings>Apps بروید، سپس روی اپلیکیشن موردنظر بزنید. در قسمت Memory، می‌توانید مشاهده کنید که این برنامه چه میزان از رم شما را در سه ساعت اخیر استفاده کرده است.

در آن‌جا می‌توانید با انتخاب گزینه Force Stop، حافظه رم دستگاه را برای مدت کوتاهی آزاد نمایید، یا اگر فکر می‌کنید که آن برنامه ارزش استفاده کردن را ندارد، پاک کردن برنامه را در دستور کار خود قرار دهید.

settingsapps

اگر قادر به پیدا کردن Uninstall نیستید، لازم است که ‘advanced rights’ اپلیکیشن را غیرفعال سازید. شما معمولا در موقع نصب هر برنامه‌ای این مورد را تایید می‌کنید.

به بخش Settings (general)>Security>Device Admin apps بروید و تیک کنار برنامه موردنظر را بردارید. حال می‌توانید اپلیکیشن را به‌طور کامل حذف نمایید.

انیمیشن‌ها را غیرفعال سازید

انیمیشن‌ها اغلب فضای بیشتری از رم گوشی را اشغال می‌کنند و کاملا غیر ضروری هستند. شما می‌توانید این موضوع را در بخش توسعه‌دهندگان دستگاه مدیریت کنید. برای فعال‌سازی Developer Options، به قسمت Settings و سپس About Phone مراجعه کرده و در آن‌جا بر روی شماره ساخت دستگاه هفت بار ضربه بزنید تا به‌عنوان یک توسعه‌دهنده شناخته شوید (البته این کار هیچ تاثیر منفی بر روی هندست ندارد و تنها انتخاب‌های بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد).

razerphonedevoptions

بعد از انجام این کار، به قسمت تنظیمات رفته و Developer Options را پیدا کنید؛ سپس در بخش Drawing گزینه‌های زیر را غیرفعال نمایید:

  • Window animation scale
  •  Transition animation scale
  •  Animator duration scale

androidpit developer options animations

این‌ها چند راهکار ساده برای استفاده بهینه از حافظه رم گوشی بودند و اگر فکر می‌کنید که این پیشنهادات برای شما موثر بوده‌اند و یا روش‌های بهتر دیگری را برای استفاده مطلوب از حافظه رم می‌شناسید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH