چرا در سال 2018 هنوز هم ظرفیت باتری گوشی‌های پرچم‌دار شرم‌آور است؟

شرکت سامسونگ قصد دارد به زودی گوشی جدید گلکسی نوت 9 را وارد بازار کند و دارا بودن یک باتری قدرتمند و بزرگ از ویژگی‌های مهم آن است که در تیزر‌های تبلیغاتی نیز مانور زیادی بر روی آن داده شده است، چرا که ضعیف بودن باتری پرچم‌داران سامسونگ نسبت به سخت‌افزار گوشی و حتی خطرناک‌بودن باتری‌های سامسونگ همواره یکی از نکات منفی محصولات‌اش بود که کاربران از آن شکایت داشتند. اما این باتری دقیقا چقدر بزرگ‌تر است؟

باتری

شاید تعجب کنید ولی این باتری بزرگ تنها 4000 میلی‌آمپر قدرت دارد که نسب به باتری‌ 3300 میلی‌آمپری گوشی گلکسی نوت 8 پیشرفت مناسبی داشته است ولی هنوز نمی‌توان گفت کاملا رضایت بخش است. در هر صورت همین پیشرفت 700 میلی‌آمپری نیز چشم‌انداز خوبی برای این دستگاه قدرتمند است. زیرا شاید بتوان گفت شایع‌ترین نگرانی در بین کاربران گوشی‌های هوشمند کم بودن میزان عمر باتری دستگاه‌هایشان است و بهبود آن یک گام مثبت تلقی می‌شود.

با وجود این تغییر مثبت، باز هم بحث کیفیت و عمر باتری مورد استفاده توسط سازندگان گوشی‌های هوشمند یک تابوی عجیب و غریب است که باید بیشتر به آن پرداخت. پس شاید بد نباشد تا نگاه سریعی به برخی مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند و باتری‌های بزرگ‌شان بیاندازیم و وضعیت کیفی و قدرت آنها را بررسی کنیم. پس مستقیما سر اصل مطلب می‌رویم. بگذارید خیلی واضح بگوییم که تا همین دو سه سال پیش تنها یکی دو مدل از گوشی‌های هوشمند 5.5 اینچی از پردازنده رده بالا و باتری‌های قدرتمند بیش از 5000 میلی‌آمپر برخوردار بودند که می‌توانستند تنها با یک بار شارژ تا سه روز به فعالیت خود ادامه دهند (شاید شما هم درست حدس زده باشید سردسته این مدل‌های اندک، گوشی لنوو P2 بود).

این روز‌ها نیز گوشی موتو E5 پلاس به عنوان یک گوشی هوشمند معاصر با باتری 5000 میلی‌آمپری خود، در میان رقبا فخر فروشی می‌کند. البته دارا بودن باتری‌های قدرتمند این گوشی‌های ارزان با وجود دوربین‌های ضعیف واقعا رویایی نیست و شاید حتی حس بی‌ارزش بودن این ویژگی را نیز به ما منتقل نماید ولی حقیقا باید اعتراف کرد تجربه داشتن دستگاهی با عمر باتری زیاد واقعا زندگی دیجیتالی‌مان را تغییر خواهد داد.

باتری

همان‌طور که هم آزمایشات اثبات کرده است و هم منطق حکم می‌کند، با افزایش ظرفیت باتری، عمر استفاده از آن نیز به طرز چشمگیری بهبود پیدا می‌کند. البته شاید تصور کنید با افزایش ظرفیت باتری اندازه باتری نیز هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود ولی این‌طور نیست و به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی در علوم مختلف، از متورم شده بیش از اندازه باتری‌های گوشی جلوگیری شده و همان‌طور که مشاهده می‌کنید گوشی لنوو P2 2016 با داشتن باتری 5100 میلی‌آمپری به باریکی دیگر گوشی‌های پرچم‌دار مدرن است.

در حقیقت حتی اگر آن را با گوشی گلکسی S9+ سامسونگ مقایسه کنید در می‌یابید که گوشی S9+ اندکی ضخیم‌تر نیز هست در حالی که دارای یک باتری معمولی با ظرفیت 3500 میلی آمپر بوده که بیش از 30 درصد ضعیف‌تر از باتری لنوو P2 است! در اینجا این سوال مطرح می‌شود پس چرا ما هنوز گوشی‌های پرچم‌داری با باتری 5000 میلی‌‌آمپری در بازار مشاهده نمی‌کنیم؟

باتری

در لیست زیر اسامی محبوب‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار دنیا به همراه میزان ظرفیت باتری‌هایشان را مشاهده می‌کنید:

آیفون 10 اپل، ظرفیت باتری 2716 میلی‌آمپر

گلکسی S9 و S9+ سامسونگ، به ترتیب با ظرفیت‌های 3000 و 3500 میلی‌آمپر

پیکسل 2 و 2XL گوگل، به ترتیب با ظرفیت‌های 2700 و 3520 میلی‌آمپر

ال‌جی G7، ظرفیت باتری 3000 میلی‌آمپر

و سرانجام گوشی وان‌پلاس 6 که مجهز به یک باتری با ظرفیت 3300 میلی‌آمپری است. در نمودار زیر نیز شما می‌توانید مقایسه بین غول‌های پرچم‌دار گران‌قیمت را با گوشی ارزان قیمت لنوو P2 از لحاظ میزان عمر باتری مشاهده نمایید و همان‌طور که به وضوح مشخص است لنوو P2 با اقتدار در جایگاه نخست ایستاده است و حریفان سرشناس حتی در نزدیکش هم مشاهده نمی‌شوند. در ضمن این نکته را هم به یاد داشته باشید که تمامی گوشی‌های حاضر در آزمایش به صورت یکسان تنظیم شده‌اند و تست‌های مشابهی برای نشان‌دادن میزان واقعی عمر باتری را گذرانده‌اند.

باتری

در نهایت باید اعتراف کرد امروزه می‌توان در دل گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار شاهد استفاده از باتری‌های قدرتمند‌تری باشیم، بدون آنکه تغییر محسوس در اندازه آنها دیده شود. البته با توجه به عرضه گوشی‌های هواوی P20 پرو و گلکسی نوت 8 سامسونگ، می‌توان امیدوار بود سازندگان اصلی گوشی‌های هوشمند سرانجام به این نتیجه رسیده باشند که باید در اولویت‌های کاری خود تجدید‌نظر نمایند و به موارد کاربر‌پسندتری بپردازند!

ما نیز امیدواریم این تغییرات به سوی افزایش ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند و کاهش نگرانی کاربران از بابت تمام شدن شارژ گوشی‌هایشان در مواقع ضروری، پیش برود. درحقیقت باید گفت بسیار خجالت آور است که به خاطر تمام شدن شارژ گوشی خود نتوانید بعد از فراغت از کار روزانه با دوستانتان بیرون بروید و روزتان خراب شود و از آن فاجعه‌تر اینکه به خاطر بی‌توجهی غول‌های گوشی‌ساز، در سال 2018 هنوز نیز باید به همراه یک پاوربانک غول‌پیکر و اعصاب خوردکن به این‌ طرف و آن طرف برویم! آیا شما اینطور فکر نمی‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH