جنس‌های کره‌ای در چنگال نفت!

با توجه به گسترش تحریم‌ها علیه ایران، بازار کالاهای کره‌ای تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

قریب به شش ماهی است که از نخستین شوک به بازار ایران مخصوصا بازار لوازم الکترونیکی می‌گذرد؛ طی این مدت در چند وقت اخیر تقریبا شرایط به یک حدی از ثبات رسیده بود و به قول بسیاری کم کم به این قیمت‌های موجود عادت کرده بودیم. این امر دیری نپایید که تا همین چند روز پیش خبر عبور قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد کشور از مرز 2000 تومان را شنیدیم. در معاملاتی که همین پریروز یعنی پنجشنبه هشتم تیر ماه انجام شد، قیمت ارزهای خارجی تا حدی بود که واکنش رسمی رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را به همراه داشت.

اما شاید تا به اینجای این نوشته تعجب کنید که این مساله چه دخلی به آی تی رسان داشت؟!

همانطور که شما به طور حتم بهتر از ما می‌دانید قیمت ارز رابطه پایاپای و تنگاتنگی با حوزه لوازم الکترونیکی مصرفی و همچنین دیگر بخش‌ها دارد. با این حال این پایان ماجرا نبود، زیرا هنوز از موج دوباره این شوک تکراری ارزی عبور نکرده بودیم که امروز خبری از سرزمین چشم بادامی‌ها لرزه بر انداممان انداخت. اما قضیه از چه قرار است؟

اتحادیه اروپا ده روز پیش اعلام کرد که در تاریخ اول ماه ژوئن (یعنی همین فردا) تحریم نفتی ایران را آغاز خواهد کرد. به این ترتیب کره‌جنوبی  نیز تحت تاثیر تحریم‌های اروپایی علیه ایران، متحمل تحریم‌های بیمه‌ای اتحادیه اروپا می‌شود که از این رو این کشور ترجیح داده تا عطای نفت ایران را به لقای آن ببخشد. این در حالی است که این کشور چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران بوده و از بازار نسبتا ایده‌آلی هم با محصولات‌اش در داخل کشورمان برخوردار است.

اما خبری که تکان دهنده جلوه می‌نمود، سخنان سفیر ایران در کره‌جنوبی  بود که گفت: در صورت تعلیق خرید نفت ایران از سوی دولت کره‌جنوبی،  ایران در اعتراض به این تصمیم تمامی واردات خود را از این کشور متوقف خواهد کرد. از سویی وزیر نفت نیز طی سخنانی اظهار داشته که اگر کره‌جنوبی  واردات نفت خود را به طور کامل از ایران قطع کند، در قبال این اقدام در روابط با این کشور تجدیدنطر خواهد شد.

به این ترتیب اگر تصمیم دولت کره‌جنوبی و به دنبال آن واکنش ایران عملی شود شاهد رکود شدیدی در بخش لوازم الکترونیکی و همچنین لوازم خانگی و صوتی تصویری خواهیم بود که طبعات ناگواری را برای بخش‌های بسیاری از جامعه‌مان در بر خواهد داشت. از سویی این افزایش قیمت دلار هم باعث شوری زیاد این قضیه شده و هرچه بیشتر نمک بر زخم‌ها پاشیده است که در صورت ادامه به طور حتم بازار را با چالشی بحرانی روبرو خواهد کرد. با در نظر گرفتن این موضوع نباید این نکته را فراموش کرد که برندهای کره‌ای از حوزه وسایل رایانه‌ای و ارتباطی گرفته تا لوازم خانگی و در نهایت خودرو، از فروش و محبوبیت بالایی در نزد مردم ما برخوردارند و در حقیقت خلا عدم حضور یا حضور کم‌رنگ سازنده‌های رقیب‌شان را به خوبی در بازار ایران پر کرده‌اند. از سویی این سوال از ذهنمان رد شد که با توجه به فصل گرما و تعطیلات که مخصوصا بازار کالاهای الکترونیکی معمولا تحت تاثیر تحقق آرزوهای بسیاری از نوجوانان و جوانان به رونقی نسبی در این دوران می‌رسد، پس تکلیف این علاقه‌مندان چه می‌شود که با حسرت برای این روزها لحظه‌شماری کرده‌اند؟

3 در مورد “جنس‌های کره‌ای در چنگال نفت!”

  1. سپاس ایرانی جان. اینکه صنعت داخلی پیشرفت کنه قضیه ای است که خیلی خوبه و به نفع کشورمونه و کسی هم نمیتونه منکرش بشه، ولی به چه قیمت؟ رقابت همیشه باعث بهبود کیفیت میشه وگرنه بازار تک بعدی چه سودی برای مصرف کننده داخلی خواهد داشت؟؟ تولید کننده داخلی همین الان هم اگر در حد و اندازه های رقبای خارجی اش باشه میتونه نفس دو چندان راحت بکشه و نیازی به حذف دیگران برای پیشرفت نیست

  2. اول اینکه نگفتند واردات از کره را به طور کامل قطع میکنیم گفته شده بود تو واردات از کره تجدید نظر میکنیم.بعدشم چینی ها و تایوانی ها مثل گرگ منتظر بازار پر سود ایرانند.از طرفی بهتر که قطع بشه تولید کننده داخلی حداقل تو بخش لوازم خانگی می تونه یه نفسی بکشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH