اندروید P چگونه مصرف باتری را کاهش می‌دهد؟!

همچنان که سازندگان صنعت گوشی در جهت باریک و کوچک کردن گوشی‌های تلفن همراه، گام‌های بزرگی برداشته‌اند، شرکت‌ها و کارخانه‌های مهم نیز برای افزایش عمر باتری و ظرفیت آنها تلاش‌های موفق بسیاری داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، هوآوی به‌عنوان یک شرکتی شناخته می‌شود که اقدامات صرفه‌جویی را برای باتری در EMUI (که سابقا با نام Emotion UI شناخته می‌شد و یک رابط کاربری است که هوآوی در بیشتر گوشی‌های خود و گوشی‌های آنر، از آن استفاده می‌کند) پیاده‌سازی کرده است. زمانی که هسته برنامه‌های اندروید دچار اختلال شده یا یک مدیاپلیر بیشتر پردازنده دستگاه را استفاده می‌کرد، این ویژگی به‌شدت مشکل داشت. هم‌زمان با آغاز کار سیستم‌عامل اندروید P شرکت گوگل در حال حل این مشکلات است.

این شرکت چندین ابزار متفاوت را ارایه کرده که با آنها می‌توان عمر باتری را افزایش داد و در مصرف آن صرفه‌جویی کرد. یک حالت جدید به نام Adaptive Battery (باتری سازگار) وجود دارد که در این حالت، دستگاه میزان استفاده برنامه‌های شما در طول روز را آنالیز می‌کند و پس از بررسی، تنها برنامه‌هایی اجازه روشن ماندن در پس‌زمینه گوشی را دارند که به‌طور مرتب از آنها استفاده می‌شود. همچنین در این سیستم‌عامل محدودیت‌هایی برای پس‌زمینه می‌توان به وجود آورد که به شما اجازه می‌دهد، برنامه‌هایی که باتری گوشی را کاهش می‌دهند، خاموش کنید. گوگل همچنین یک حالت تنظیم خودکار برای نور صفحه را عرضه کرده، با فعال‌سازی این حالت نور صفحه نمایشگر گوشی شما به‌صورت خودکار بر اساس میزان نور محیط بیرونی تنظیم می‌شود.

با توجه به آنکه نسخه جدید اندروید   Pعرضه شده و همچنین نسخه Stable آن به‌زودی منتشر می‌شود، در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان با استفاده از این ویژگی‌ها مصرف باتری خود را کاهش دهیم.

 برنامه‌های محدودکننده

اولین ویژگی مهم در این سیستم‌عامل قابلیت ایجاد محدودیت در پس‌زمینه فعال گوشی است. ویژگی مدیریت باتری، بخش مهمی از ابتکار عمل بزرگ گوگل برای بهبود ثبات و کارایی تمام دستگاه‌های اندرویدی است.

اندروید P این امکان را به شما می‌دهد که برنامه‌های پرمصرف در پس‌زمینه گوشی را محدود کنید. اگر یک برنامه برای یک نسخه قدیمی‌تری از اندروید (سطح API 26 یا کمتر) طراحی شده باشد، در حالتی که نمایشگر دستگاه خاموش باشد، همچنان فعال است یا به عبارتی بیش‌ازحد از باتری و برق دستگاه استفاده می‌کند. در این حالت سیستم‌عامل، این اتفاق را به شما هشدار می‌دهد و گزینه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید میزان مصرف این برنامه را محدود کنید. API یا رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی رابط بین یک کتابخانه یا سیستم‌عامل و برنامه‌هایی است که از آن تقاضای سرویس می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، رابط برنامه‌نویسی مجموعه توابعی است که یک برنامه می‌تواند از یک برنامه دیگر فرا بخواند.

در دستگاه‌هایی مانند پیکسل، این برنامه‌های محدودشده نمی‌توانند از شبکه اینترنت یا برنامه‌های دیگر استفاده کنند، مگر آنکه در صفحه اصلی دستگاه فعال باشند. به‌علاوه، گوگل در این سیستم‌عامل، دسترسی برنامه‌ها در پس‌زمینه گوشی به اینترنت را کاهش می‌دهد. این شرکت همچنین لیستی از شاخص‌های فعالیت‌هایی آماده کرده که ممکن است برای یک برنامه مشخص باعث ایجاد عملکرد نامناسب شوند.

باتری سازگار (Adaptive Battery(

این یک ویژگی بسیار عالی در سیستم‌عامل اندروید P است که به دستگاه شما اجازه می‌دهد برنامه‌هایی را که غالبا از آنها استفاده نمی‌کنید، خاموش و محدود کند. این بدان معناست که سیستم‌عامل گوشی در طی یک مدت‌زمان، میزان استفاده از برنامه‌ها را بررسی و تحلیل می‌کند. در نتیجه با خاموش کردن برنامه‌های کم کاربرد، فقط برنامه‌هایی که شما به‌طور غالب از آنها استفاده می‌کنید، بسیار سریع لود می‌شوند.

بنجامین پویس Benjamin Poiesz))، مدیر گروه محصولات اندروید، در مصاحبه‌ای بیان می‌کند که:

 Adaptive Battery یکی از آن ویژگی‌هایی است که ما تلاش کرده‌ایم بهتر و بهتر شود. با این ویژگی، سیستم‌عامل حدس میزند که شما از چه برنامه‌هایی بیشتر و از کدام‌یک کمتر استفاده می‌کنید. بنابراین آن دسته از برنامه‌های مهم شما بیشتر روشن خواهند بود. حتی اگر برنامه‌ای بعد از مدتی بسیار استفاده شود، لیست عوض شده و به فهرست پرکاربردی‌ها اضافه می‌شود.

این تنها آغاز کار است!

در کنار دستیار هوشمند حالت صرفه‌جویی برای باتری، شرکت گوگل تغییرات جدیدی نیز اضافه خواهد کرد. این تغییرات شامل مواردی است که چگونه برنامه‌های پس‌زمینه با یک پردازنده دو هسته‌ای سازگار خواهند بود.  بیشتر گوشی‌های موجود در بازار یک پردازنده 8 هسته‌ای دارند؛ این پردازنده به دو خوشه چهار قسمتی تقسیم می‌شود. مجموعه اول از این خوشه‌ها همیشه در حال اجرا هستند و بخش دوم، برای افزایش عمر انرژی باتری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها زمانی که به تمام قدرت پردازنده نیاز است، فعال شوند. گوگل در سیستم‌عامل اندروید P حالتی را قرار داده که به جهت عدم کاهش باتری، زمانی که نمایشگر خاموش است، نحوه و میزان استفاده از هسته‌های پردازنده را تغییر می‌دهد.

قطعا با کاهش میزان استفاده از پردازنده‌ها، مصرف باتری در گوشی‌ها بسیار کم شده و عمر آنها طولانی‌تر می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب سیستم‌عامل اندروید P توجه به نحوه عملکرد برنامه‌ها است. برای مثال اگر در حال گوش دادن به یک موسیقی از اینترنت باشید، منطقی به نظر می‌رسد که کمی قبل‌تر پیش دانلودی صورت گیرد تا مودم شما همیشه درگیر و در حال استفاده نباشد. این موارد در سیستم عامل اندروید P وجود دارند.

با این ویژگی‌ها میزان مصرف باتری به‌شدت کاهش می‌یابد؛ به‌عنوان‌مثال گوشی نسل اول پیکسل زمانی که از سیستم‌عامل اندروید P استفاده کند، 10 تا 15 درصد کاهش مصرف باتری خواهد داشت. این آمار زمانی بیان شده که گوگل نسخه اولیه بتای اندروید P را منتشر کرده بود. قطعا با بهبود و برطرف کردن باگ‌ها در نسخه‌های جدید، میزان کاهش مصرف باتری بالاتر نیز خواهد رفت.

می‌توان به یقین گفت که این امکانات بسیار خوب، اندروید P را تبدیل به یک سیستم‌عامل موفق خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH