همه آنچه که لازم است در رابطه با اندروید 9 بدانید!

سیستم‌عامل اندروید اوریو در سال گذشته منتشر شد و امسال نیز اندروید پای قدم به عرصه فناوری گذاشته است. آخرین نسخه اندروید شرکت گوگل، یک مجموعه کامل و جذاب را تشکیل می‌دهد که شامل ویژگی‌های جدید و زیباست. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به سیستم جدید برای آیکون‌های هدایت کردن، رابط کاربری تازه و چندین ویژگی مهم دیگر که شاید این سیستم‌عامل را تبدیل بهترین نسخه اندروید کند، اشاره کرد. در این مطلب به بررسی تمام موارد جدید و زیبای این سیستم‌عامل می‌پردازیم.

آخرین اخبار اندروید پای

6 آگوست 2018 – شرکت گوگل امکان استفاده از تصاویر OTA را برای دستگاه‌های نکسوس و پیکسل فراهم کرد.

اگر می‌خواهید سیستم‌عامل خود را به اندروید پای تبدیل کنید، نگران تصاویر خود نباشید! گوگل همه چیز را در نظر گرفته است.

امکان استفاده از تصاویر OTA (در این حالت تصاویر در فضای اینترنتی بارگذاری می‌شوند و سپس می‌توان آنها را به‌راحتی دانلود کرد) به‌طور کامل برای سیستم‌عامل اندروید پای در نظر گرفته شده، بدین معنا که شما می‌توانید تمام تصاویر خود را به‌راحتی به سیستم‌عامل جدید در گوشی پیکسل و نکسوس خود منتقل کنید.

6 آگوست 2018 – گوگل از تندیس اندروید پای در گوگل پلکس (ساختمان اصلی شرکت گوگل) رونمایی کرد

تمامی نسخه‌های جدید اندروید، در پردیس اصلی شرکت گوگل به‌وسیله یک تندیس نمایش داده می‌شوند. هم‌زمان که اندروید پای به‌صورت رسمی منتشر شد، از تندیس آن نیز شرکت گوگل رونمایی کرد.

البته مانند پارسال که گوگل هم‌زمان در نیویورک و پردیس اصلی از نماد اوریو پرده‌برداری کرد، امسال چنین عملی صورت نگرفت. برای این اندروید جدید نام “پای Pie” را در نظر گرفته‌اند، باید منتظر ماند که در سال آینده نام گذاری اندروید Q چگونه خواهد بود.

6 آگوست 2018 – هم‌اکنون گوشی اسنشال به نسخه اندروید پای به‌روزرسانی شده است

بله درست حدس زدید، این اتفاق بسیار سریع رخ داده است! چند دقیقه بعد از اعلام رسمی گوگل که گوشی‌های پیکسل به این سیستم‌عامل جدید قابلیت ارتقا خواهند داشت؛ شرکت اسنشال در اکانت رسمی خود در توییتر اعلام کرد که این گوشی نیز به این آپدیت مجهز خواهد شد. متن توییت این شرکت به‌صورت زیر نوشته شد:

مفتخر هستیم که اندروید 9 پای را در روزی که منتشر شده، برای گوشی‌های اسنشال قرار دهیم. گوشی خود را برای این آپدیت چک کنید.

این اولین گوشی، غیر از گوشی‌های پیکسل است که قابلیت آپدیت به این سیستم‌عامل جدید را برای کاربران خود قرار داده است.

همه جزئیات مهم

اندروید پای به‌صورت رسمی اندروید 9 پای نامیده می‌شود

شرکت گوگل به‌صورت رسمی در ششم آگوست اعلام کرد که نسخه جدید سیستم‌عاملش، اندروید 9 پای است. همچنان که این سیستم‌عامل تغییر نام دارد، به یک نکته مهم دیگر نیز توجه کنید که مانند نسخه‌های قبلی عدد آن به‌صورت اعشاری (مانند 8.0 یا 7.0) نوشته نشده، بلکه تنها به‌صورت 9 گذاشته شده است. هرچند که تغییر بزرگی به‌حساب نمی‌آید، اما قطعا یک تغییر جذاب برای گوگل به شمار می‌رود.

ویژگی‌های قدیمی نیز به‌خوبی ارتقا یافته‌اند

هر نسخه جدیدی از اندروید به‌طبع بر اساس نسخه قبلی ساخته خواهد شد. این امر بدان معناست که هر آپدیت از قبلی خود بسیار بهتر است.

این نسخه جدید نیز مانند آپدیت‌های روزانه بهبود بسیاری برای کاربران به همراه دارد. شکل دکمه‌های صفحه و نحوه هدایت گوشی، رابط کاربری آن و البته کارایی و عمل این سیستم‌عامل نیز ارتقا یافته است.

چگونه سیستم‌عامل گوشی خود را به اندروید پای ارتقا دهیم؟

در مورد اینکه چه ویژگی‌های خوب و تازه‌ای این سیستم‌عامل جدید دارد، بسیار بحث می‌کنیم؛ اما باید یک نکته مهم را نیز بررسی کنیم که چگونه می‌توان آن را نصب و از آن استفاده کرد. البته این تغییر سیستم‌عامل بسیار ساده است.

بیشتر کاربران از آپدیت OTA (آپدیتی که در وب قرار می‌گیرد) برای ارتقا سیستم‌عامل خود استفاده می‌کنند. بهترین شیوه ارتقا سیستم‌عامل از همین طریق است، اما اگر شما علاقه دارید خودتان به‌صورت دستی، گوشی‌تان را فلش کنید، منتظر باشید تا گوگل این نسخه از این سیستم‌عامل را منتشر کند.

طراحی این سیستم‌عامل بی‌نظیر است!

قطعا اندروید پای یک مسئله مهم برای گوگل به شمار می‌آید. طراحان گوگل برای این برنامه باید تناسب مناسبی بین طراحی زیبا و کارکرد درست دیجیتالی آن ایجاد کنند. این شرکت یقینا این عمل را به‌درستی انجام داده است.

در کنار کارکرد اصلی این سیستم‌عامل که قطعا مناسب تلقی می‌شود، طراحی آن نیز بسیار زیبا و حرفه‌ای است. تجربه نشان می‌دهد که یقینا بسیاری از کاربران از ارتقا دستگاه خود به این سیستم‌عامل راضی خواهند بود.

به‌طور کامل آیکون‌های هدایت کردن گوشی در این سیستم‌عامل تغییر کرده است!

در سال 2011 با انتشار اندروید 3.0 Honeycomb (شانه عسل) شرکت اندروید سیستم هدایت سه آیکون معروف خود، یعنی سه آیکون بازگشت، خانه و اتفاقات اخیر را طراحی کرد. اکنون پس از گذشت هفت سال، این ژست معروف در سیستم‌عامل اندروید تغییر کرده و تنها یک آیکون در قسمت پایینی دیده می‌شود.

اندروید پای اولین نسخه از سیستم‌عامل اندروید است که به حرکت صفحه برای انجام اعمال متفاوت و هدایت گوشی وابسته است. تغییرات به‌صورت زیر قرار گرفته‌اند:

  • با ضربه زدن روی دکمه یا آیکون خانه کاربر می‌تواند مستقیم به صفحه اصلی برود.
  • با بالا کشیدن صفحه، کاربر به برنامه‌های در حال استفاده اخیر دسترسی پیدا می‌کند.
  • دو بار بالا کشیدن صفحه یا تا انتها بالا دادن صفحه، دسترسی به لیست برنامه‌های گوشی را ایجاد می‌کند.
  • آیکون و دکمه بازگشت، تنها در برنامه‌هایی که به وجود آن نیاز باشد، ظاهر خواهد شد.

قطعا در نگاه اول این ترکیب از کشیدن و ضربه زدن به صفحه پیچیده به‌حساب می‌آید؛ اما در زمان کوتاهی پس از استفاده از این سیستم‌عامل به‌سرعت در ذهن جا افتاده و کار با آن راحت و سریع خواهد بود. گوشی‌هایی که اکنون به این سیستم‌عامل ارتقا داده می‌شوند، همچنان می‌توانند از حالت سه آیکون برای هدایت گوشی بهره ببرند. برای این عمل کافی است از قسمت تنظیمات نحوه هدایت (navigating) را تغییر دهید.

البته نسل جدید گوشی‌ها مانند پیکسل 3 تنها از مدل جدید طراحی استفاده خواهند کرد. پس باید بالاخره با این طراحی کنار بیایید. قطعا پس از چند بار کار کردن با آن، طراحی جدید را بسیار مناسب ارزیابی خواهید کرد.

طراحی جدید در اندروید پای بسیار شفاف و رنگی به نظر می‌رسد!

اندروید پای آن‌قدر تفاوت ظاهری با اوریو ندارد، اما چند ویژگی وجود دارد که در آنها تغییرات، قابل‌ملاحظه به شمار می‌روند.

در نگاه اول آیکون‌ها در تنظیمات رنگی به نظر می‌رسند؛ آیکون‌های تنظیمات سریع گرد شده‌اند و هر منوی که با آن وارد می‌شوید گوشه‌های گرد دارد و کمی دایره‌ای شده است. قطعا در ابتدا که از آن استفاده کنید، کمی زمان می‌برد که عادت کنید، ولی من به‌شخصه از طراحی گرد و رنگی در این سیستم‌عامل لذت بردم.

مسئله دیگری که در اندروید پای به‌سرعت متوجه می‌شوید، این است که همه چیز حس زنده بودن دارند؛ طراحی گرافیکی و ژست مناسب صفحه قطعا در این سیستم‌عامل مثال‌زدنی است. اوریو نرم و روان بود؛ در اندروید پای هر آنچه زیر انگشتان خود حس می‌کنید، به‌شدت واقعی و زنده به نظر می‌رسند.

کنترل میزان استفاده از گوشی با اندروید پای!

در این اندروید جدید، برنامه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند از دنیای مجازی و گوشی خود فاصله بگیرید. شرکت گوگل در کنفرانس گوگل آی/او امسال (یک کنفرانس سالیانه که بر روی توسعه‌دهندگان فناوری متمرکز است و گوگل در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا برگزار می‌کند. این کنفرانس دارای جلسات بسیار فنی است) در مورد اینکه مردم باید از گوشی‌ها فاصله بگیرند، بسیار صحبت کرده بود. قسمتی از تلاش‌های این شرکت در این راستا، ظاهرا در اندروید پای جای گرفته است.

هرچند که تاکنون به‌شدت روی این ویژگی‌ها کار نشده، اما آخرین نسخه اندروید به یک ویژگی جدید مجهز شده است. نام این ویژگی جدید داشبورد است. داشبورد اندروید به کاربر یک نگاه اجمالی از چگونگی استفاده از گوشی را نشان می‌دهد. در این برنامه می‌توانید میزان استفاده از هر برنامه، بیشترین برنامه استفاده‌شده، تعداد دفعاتی که صفحه گوشی خود را خاموش کرده‌اید و تعداد پیام‌های دریافتی خود را مشاهده کنید.

یک برنامه دیگر به نام زمان‌سنج برنامه (App Timers)، نیز قرار گرفته که به شما اجازه می‌دهد، مدت زمان استفاده از یک برنامه مشخص را تعیین کنید و پس از گذشتن از آن زمان، دسترسی شما را به آن برنامه محدود می‌کند. البته ویژگی‌های دیگری برای خاموش کردن کامل شبکه ارتباطی و کاهش نور صفحه و تک‌رنگ کردن آن، در هنگام خواب نیز وجود دارد.

کنترل میزان مصرف باتری در اندروید پای

به نظر می‌رسد که شرکت گوگل همواره به دنبال راهکاری برای کنترل میزان حداکثر باتری گوشی است. در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید یک حالت تازه برای باتری سازگار (Adaptive Battery) وجود دارد.

درست مانند تنظیم میزان نور صفحه برای محیط‌های متفاوت به‌صورت خودکار ویژگی جدید حالت باتری سازگار میزان استفاده شما از گوشی را اندازه گرفته و در زمانی که نیازی به کارکرد پردازنده مرکزی آن وجود ندارد، آن را کاهش می‌دهد.

شرکت گوگل یادآوری کرده است که به لطف استفاده از سیستم یادگیری ماشینی، در این حالت میزان مصرف پردازنده گوشی می‌تواند تا 30 درصد کاهش یابد. هرچه بیشتر از گوشی خود استفاده کنید، زمان‌های مناسب کاهش میزان مصرف پردازنده بهتر محاسبه شده و این میزان بهبود نیز خواهد داشت.

میانبر برنامه‌ها همه جا در دسترس خواهند بود!

با انتشار اندروید Nougat، شرکت گوگل برای اولین بار میانبر برنامه را معرفی کرد. با نگه داشتن انگشت خود روی یک برنامه می‌توانید یک میانبر از آن به وجود آورید. این عمل به‌شدت پرکاربرد به‌حساب می‌آید. شرکت گوگل در اندروید پای، سطح این عمل را برای کارایی دیگر بالا برده است.

میانبر عملکرد برنامه، به این جهت طراحی شده است که میزان استفاده شما از بیشترین برنامه‌ها را بررسی کرده و پیشنهاد قرار دادن یک میانبر برای آن برنامه را بدهد. برای مثال اگر چند روز برنامه‌های صبحگاهی را در زمان مشخص در هنگام خوردن صبحانه خود نگاه کرده باشید، یک میانبر از آن را در لیست خود خواهید دید که به‌راحتی در زمان صبح، اجازه دسترسی به سرویس‌های برنامه‌های صبحگاهی (مثلا در سایت یوتیوب) را می‌دهد.

از سمت دیگر، استفاده از یک میانبر برشی امکان استفاده پیچیده‌تر از اسیستنت یا سرچ گوگل را برای شما فراهم می‌کند. به‌طور مثال اگر در لیست اقدامات خود رزرو بلیت قطار را مشخص کنید، دستیار گوشی یک لینک برای ثبت بلیت قطار را به شما در زمان مناسب ارایه خواهد کرد (اگر البته برنامه‌های مرتبط را نصب کرده باشید).

157 ایموجی جدید

در اندروید جدید، گوگل ده‌ها ایموجی جدید را طراحی کرده تا به‌راحتی بتوانید در مکالمات خود از آنها استفاده کنید.

اگر چه که ما تمام این 157 ایموجی جدید را در اینجا معرفی نخواهیم کرد، اما خالی از لطف نیست که مهم‌ترین‌ها را ذکر کنیم. مو قرمز، ابرقهرمان، یک صورت با سه قلب، نون خامه‌ای، کیک گرد، خرچنگ و لاما (شتر بی کوهان) از جذاب‌ترین ایموجی‌های اضافه‌شده هستند.

البته اصلاحات زیادی در ایموجی‌های فعلی نیز دیده می‌شود. ایموجی‌های خانوادگی و شکلک زن و شوهر کمی بهبود یافته و چند تغییر در ایموجی‌های خوراکی‌ها و سالاد، لاک‌پشت و بازی کریکت قابل‌مشاهده است.

استاندارد جدید برای شناسایی بهتر هویت

استفاده از حسگر اثرانگشت و تشخیص صورت در این نسخه از اندروید به نسبت نسخه‌های قبل‌تر به‌شدت بهبود یافته و ارتقا داشته‌اند. البته گوگل در پیش نمایش اندروید P نسخه توسعه‌یافته، یک ویژگی استاندارد جدید را معرفی کرد. این ویژگی استاندارد رابط برنامه‌نویسی سریع بیومتریک  (BiometricPrompt API) نامیده شده است.

به لطف این رابط برنامه‌نویس جدید، برنامه نویسان برای سیستم بیومتریک خود نیاز به ساخت برنامه دیگری ندارند. قطعا شما متوجه این توسعه در استفاده خود از این سیستم‌عامل نخواهید شد، اما این یک تغییر مهم در راستای بهبود شناسایی به‌شمار می‌آید.

جزئیات بیشتر

علاوه بر مواردی که در معرفی سیستم‌عامل اندروید پای بیان کردیم، چندین تغییر در جزئیات دیگر نیز وجود دارد که من در لیست زیر موارد موردعلاقه خودم را ذکر می‌کنم:

  • قابلیت ویرایش در اسکرین شات
  • زوم خودکار در نوشته‌های هایلایت شده
  • قابلیت تغییر میزان صدای پیش‌فرض در گوشی
  • صفحه کنترل صدا به‌جای قسمت بالایی نمایشگر در سمت راست نمایش داده می‌شود.
  • حالت “مزاحم نشوید!” (Do Not Disturb) قابل تنظیم است و حالت‌های مختلف آن بسیار راحت تغییر می‌کند.

بله! این تمام تغییرات بسیار مهم و البته زیبای سیستم‌عامل جدید گوگل، یعنی اندروید پای است. امیدواریم از این سیستم‌عامل جدید لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH