راز کیفیت بالای قلم S Pen سامسونگ در گوشی‌های گلکسی نوت چیست؟

گوشی‌های گلکسی نوت تنها یک گوشی بزرگ محسوب نمی‌شوند. این گوشی‌ها بهترین محصول شرکت سامسونگ هستند که همیشه بهترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را استفاده می‌کنند. گلکسی نوت 9 نیز از این قضیه مستثنی نیست. نام نوت (به معنای دفترچه) در این سری از گوشی‌های شرکت سامسونگ همیشه نمایانگر یک دفترچه بوده و عموما نقش مهم این قضیه را قلم S Pen بازی می‌کند.

این‌که برخی می‌گویند گوشی نیازی به قلم استایلوس ندارد، واقعا صحیح نیست. بسیاری از کاربران همواره می‌خواهند گوشی‌شان قلم دیجیتالی داشته باشد. پس از آنکه سری گوشی‌ گلکسی نوت شرکت سامسونگ به بازار عرضه شد، شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و اپل هم به نوبه‌ای یک قلم دیجیتال برای بعضی از محصولات پرچم‌دار خود ارایه کردند. قطعا یک قلم دیجیتال برای نوشتن یادداشت یا برای حاشیه‌نویسی در بعضی از متن‌ها و یا حتی برای کار کردن با قسمت‌های متفاوتی از گوشی بسیار مناسب و راحت است.

راز موفقیت قلم S Pen این است: به بهترین شیوه ممکن کار می‌کند! اگر تاکنون از قلم S Pen استفاده نکرده‌اید و با خود فکر می‌کنید که مشابه یک قلم دیجیتال جانبی برای بعضی از گوشی‌هاست، خب بهتر است بدانید که بسیار اشتباه کرده‌اید! قلم S Pen بسیار روان و طبیعی است؛ کار کردن با این قلم در گوشی گلکسی نوت حس استفاده از یک خودنویس معمولی یا قلم مشکی روی صفحه کاغذ را به شما می‌دهد. دلیل این همه زیبایی و طبیعی بودن نیز مشخص است، قلم S Pen یک محصول جانبی نیست، بلکه تنها برای استفاده از گلکسی نوت ساخته شده است.

یک قلم معمولی استایلوس، یک قطعه ورودی خازنی است. صفحه‌نمایش گوشی شما از یک عایق (در بیشتر موارد شیشه) ساخته شده و همچنین به‌عنوان یک بدنه مقاوم کار می‌کند. این بدنه عایق توسط رساناهای الکتریکی شفاف پوشانده شده است. انگشت شما یا یک قلم دیجیتالی معمولی مانند یک رسانای الکتریکی کار می‌کند و زمانی که یکی از این‌ها صفحه‌نمایش را لمس کند، باعث تغییر میدان الکترواستاتیک می‌شود. پردازنده و سیستم‌عامل دستگاه شما این اطلاعات را به‌عنوان یک ضربه، نگه داشتن، گرفتن یک آیکون و موارد دیگر تعبیر می‌کند و شما با این روش با گوشی خود ارتباط برقرار می‌کنید.

قلم S Pen یک قلم القائی است. در زیر صفحه‌نمایش گوشی‌های گلکسی نوت یک مفسر دیجیتالی فعال وجود دارد. وقتی قلم S Pen به صفحه‌نمایش نزدیک می‌شود، میدان مغناطیسی مفسر دیجیتالی، جریانی را القا می‌کند که به‌وسیله آن مدار داخلی قلم تقویت می‌شود. جریان الکتریکی از این طریق مانند یک شارژ بی‌سیم عبور می‌کند و به قلم S Pen می‌رسد. البته گوشی، برق زیادی در مدار درونی قلم تولید نمی‌کند.

وقتی قلم S Pen انرژی گرفت، مدار کوچک داخلی آن مقدار انرژی لازم را برای نوشتن یا ترسیم کردن دارد. مفسر دیجیتال در زیر سطح نمایشگر گوشی گلکسی نوت، تنها یک وظیفه دارد و آن وظیفه تعقیب و دنبال کردن نوک قلم S Pen است. این قلم برای عمل کردن نیازی به لمس صفحه‌نمایش ندارد؛ این نکته مهمی است زیرا خود قلم می‌تواند به گوشی مستقیم اعمال انجام‌شده را نشان دهد. صفحه‌نمایش می‌داند که قلم چه قسمتی را لمس می‌کند و مسیر آن را به‌درستی دنبال می‌کند و خود قلم به سیستم‌عامل گوشی مستقیم می‌گوید که در حال کشیدن یک خط است. سیستم‌عامل گوشی خطی را روی صفحه نمایشگر رسم می‌کند و به شما نمایش می‌دهد.

تاکنون این روش بسیار دقیق‌تر و منظم‌تر از تمام قلم‌های دیجیتالی خازنی است. قلم S Pen یک قلم هادی الکتریکی نیست و دقیقا این همان دلیلی است که این قلم را منحصربه‌فرد و جذاب می‌کند. همچنین این همان علتی است که چرا قلم‌های اپل، پیکسل و یا سرفیس از یک قلم معمولی استایلوس بسیار بهتر کار می‌کنند.

گلکسی نوت 9 چند ویژگی جدید را به همراه جفت شدن توسط بلوتوث به قلم S Pen افزوده است. به‌وسیله دکمه موجود در این قلم شما می‌توانید عکس بگیرید، یا صفحات ارایه سمینار خود را تغییر دهید یا کارهای بسیار متنوع و متفاوت دیگری انجام دهید. این عمل اصلا مشکلی برای کارکرد قلم S Pen روی صفحه‌نمایش ایجاد نمی‌کند و در حقیقت بسیار کارایی آن را بهبود می‌بخشد.

البته یک قلم استایلوس خازنی نیز می‌تواند مفید باشد. من خودم برای نوشتن سریع یا کشیدن برخی خطوط در ویرایش یک عکس از این نوع قلم‌های دیجیتالی استفاده می‌کنم. همچنین این قلم‌های خازنی گاهی برای مشخص کردن قسمتی از متن بسیار کاربرد دارند. یک نکته بسیار مهم دیگر در مورد این قلم‌های دیجیتالی این است که آنها در تمام دستگاه‌ها حتی گلکسی نوت نیز کار می‌کنند.

اما اگر شما می‌خواهید خطوط دقیقی بکشید یا خیلی بنویسید، تقریبا هیچ قلمی به میزان یک قلم القایی خوب، مانند قلم S Pen در گوشی گلکسی نوت کارایی نخواهد داشت. البته قلم‌های القائی در بازار موجود هستند که با بلوتوث جفت شده و مثل قلم‌های گلکسی نوت عمل می‌کنند (این قلم‌ها با نام active stylus شناخته می‌شوند و اندروید کاملا از آنها پشتیبانی می‌کند)، اما باید به شما بگویم که اصلا در حد و اندازه قلم S Pen دقیق و روان نخواهند بود.

البته دلایل بسیار دیگری وجود دارند که عنوان می‌کنند گلکسی نوت، گوشی بسیار خوب و مناسبی است، اما اگر می‌خواهید یک تجربه بسیار بی‌نظیر کار با قلم دیجیتال داشته باشید، قطعا این تنها گوشی موجود است که این حس را به شما می‌دهد؛ توجه کنید که شرکت سامسونگ قلم S Pen را جزئی از گوشی و هماهنگ با تمام سخت‌افزار و نرم‌افزار آن عرضه می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH