تکامل اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار یا ارایه یک محصول میان‌رده جدید: کدام ایده مناسب‌تر است؟!

پیش از خریداری یک اسمارت‌فون جدید، بسیاری از کاربران از خود می‌پرسند: “با اسمارت‌فون خود قصد انجام چه کارهایی را داشته و به منظور پاسخگویی به این نیازها تا چه اندازه آمادگی صرف هزینه را دارم؟” این در حالیست که برای گیمرها و عکاسان آماتور به سختی می‌توان روش مشخصی برای دوری از اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار فعلی ارایه نمود. از طرفی اسمارت‌فون‌های میان‌رده به وضوح در بسیاری از زمینه‌ها پیشی گرفته‌اند. اما آیا این محصولات توان رقابت با مدل‌های پیشرفته سال گذشته را دارند؟

اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S8 پلاس بیش از یک سال پیش و با قیمت 850 دلار عرضه شد؛ اما در حال حاضر این هندست با قیمت حدودا 500 دلاری در دسترس مشتریان قرار دارد. اکنون گوشی ال‌جی V30 نیز در همین بازه قیمتی ارایه می‌شود. این هندست کم‌تر از یکسال قدمت داشته و در ابتدای امر به عنوان اسمارت‌فونی با قیمت بیش از 800 دلار روانه بازار شد.

گوشی‌های میان‌رده کنونی قیمتی در حد و اندازه پرچم‌داران سال گذشته دارند. موتورولا اسمارت‌فون موتو Z3 پلی را در این محدوده قیمتی عرضه کرد و خریداری آنر ویوو 10 نیز حداقل 430 یورو هزینه به دنبال خواهد داشت. آیا ارزش دارد که چنین اسمارت‌فون پیشرفته‌تری از طبقه میان‌رده را خریداری کنیم یا بهتر است به سراغ پرچم‌داران سال گذشته برویم؟!

سامسونگ گلکسی S8 پلاس به راحتی بر موتو Z3 پلی غلبه می‌کند

به‌عنوان مثال در صورتی‌که گلکسی S8 پلاس را با موتو Z3 پلی مقایسه نمایید، این 2 هندست علی‌رغم برچسب قیمتی مشابه از جنبه مشخصات، تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. گوشی سامسونگی به همراه یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر، گواهی IP68، حسگر سنجش ضربان قلب، باتری بزرگ‌تر، قابلیت شارژ بی‌سیم، اسکنر عنبیه، جک صوتی هدفون و دوربین مناسب‌تر ارایه می‌شود. با این‌حال موتو Z3 پلی، نرم‌افزاری تقریبا مشابه با نسخه خام اندروید را اجرا می‌کند و امکان استفاده از ماژول Moto Mods در کنار خود را به همراه دارد.

مقایسه مشخصات فنی اسمارت‌فون‌های سامسونگ گلکسی S8 پلاس و موتو Z3 پلی

آنر ویوو 10 نیز تقریبا در کلیه حوزه‌ها بایستی شکست را بپذیرد. گلکسی S8 پلاس یا حتی نسخه معمولی گلکسی S8 با قیمتی معادل آنر ویوو 10 نه‌تنها توان رقابت با باتری گوشی آنر را دارند؛ بلکه فقدان ماژول دوربین دوگانه نیز یک مشکل به‌شمار نمی‌آید. هر 2 مدل اسمارت‌فون‌های سامسونگ از نظر کیفیت دوربین به هیچ عنوان ضعیف‌تر از گوشی آنر نیستند.

به‌طورکلی هر 2 اسمارت‌فون پیشرفته سال گذشته در مجموع پکیج بهتری را به مشتریان ارایه می‌نمایند. بعلاوه عموما قیمت اسمارت‌فون‌های میا‌ن‌رده در مقایسه با مد‌ل‌های رده‌بالا به آرامی کاهش پیدا می‌کند. این موضوع بدان معناست که با معرفی مدل‌های پیشرفته‌تر میا‌ن‌رده، شما غالبا می‌توانید پرچم‌دار کمی قدیمی‌تر را با قیمتی قابل مقایسه خریداری نمایید.

گفتگو پیرامون به‌روزرسانی محصولات، مسئله‌ای حیاتی است

البته در زمان تصمیم‌گیری برای خرید گوشی، نه تنها سخت‌افزار بلکه جنبه‌های نرم‌افزاری نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. از زمان عرضه پرچم‌داران سال گذشته به بازار حدودا یکسال می‌گذرد؛ اما اسمارت‌فون‌های میان‌رده امروزی به اندازه این هندست‌ها از بسته‌های به‌روزرسانی بهره‌مند نیستند. به عبارت دیگر، حتی دستگاه‌های میان‌رده جدید بازار هم غالبا از سوی تولیدکنندگان نادیده گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد که این رویه در مورد مدل‌های پیشرفته صادق نباشد.

با کاهش قیمت از مشخصات ممتاز گوشی‌ها نیز کاسته می‌شود

در این حوزه تولیدکننده نقشی تعیین‌کننده دارد. به‌عنوان مثال ال‌جی حتی با ارایه مدل‌های رده‌بالا نیز معمولا بسیار ضعیف عمل نموده و حتی پشتیبانی از دستگاه‌های میان‌رده را با سرعت بیش‌تری متوقف می‌کند. از سوی دیگر نوکیا عملکرد مناسبی در ارایه به‌روزرسانی دارد و رویکرد موتورولا نیز در این زمینه قابل قبول است. در هر مورد بایستی تصمیم‌گیری به صورت فردی اجرا شود. البته دستگاه‌های ابتدایی اندروید وان در این قسمت دارای یک مزیت بزرگ هستند.

نهایتا این موضوع به نوع کاربری واقعی اسمارت‌فون برای شما بستگی دارد. آیا شما از افرادی هستید که از دستگاه خود برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، واتس‌آپ، گردش در اینترنت و سایر کارهای کوچک استفاده می‌کنند؟ در صورتی‌که پاسخ مثبت است، خریداری یک اسمارت‌فون میان‌رده مناسب به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. مثال‌های محبوب در این قسمت شامل اسمارت‌فون‌های موتو G6 (پلاس)، سونی اکسپریا XA2 (اولترا) یا نوکیا 7 پلاس خواهند بود. با این‌حال مشخصات مربوط به دستگاه‌های پرچم‌دار از قبیل مقاومت در برابر آب، قابلیت شارژ بی‌سیم یا نمایشگرهای ممتاز غالبا از محصولات میان‌رده حذف می‌شوند. هنوز این مشخصات در هندست‌های قدیمی‌تر مانند گلکسی S7 قابل مشاهده هستند.

در صورتی‌که علاقه‌مند به اجرای بازی‌های موبایلی پیچیده به لحاظ گرافیکی هستید و یا دوربین گوشی خود را به عنوان یکی از مهمترین مشخصه‌های سخت‌افزاری آن قلمداد می‌کنید، احتمالا بایستی به دنبال اسمارت‌فون‌های میان‌رده با قیمت‌هایی بالاتر باشید و جا دارد که پرچم‌داران سال گذشته را نیز مدنظر قرار دهید. دستگاه‌هایی که همچنان به اندازه کافی کارآمد بوده و غالبا با قیمتی مشابه به همراه دوربین‌های پیشرفته و ویژگی‌های بیش‌تر در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

شما جز کدام دسته از کاربران هستید؟ آیا استفاده از یک پرچم‌دار قدیمی‌تر را به خریداری یک گوشی میان‌رده گران‌قیمت ترجیح می‌دهید یا از خریداری مدل‌های پیشرفته امروزی در طیف محصولات میان‌رده رضایت دارید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH