نور آبی نمایشگر اسمارت‌فون‌ها می‌تواند باعث کوری افراد شود!

نور آبی که از طرف خورشید و دستگاه‌هایی مانند اسمارت‌فون‌ها به ما می‌رسد، اثر مخربی بر روی چشمان ما دارد. اخیرا مطالعه‌ای صورت گرفته که چگونگی این تخریب را نشان می‌دهد. محققین این پروژه، در این رابطه اشاره به یک بیماری خاص دارند که در آن سلول‌های دریافت کننده نور در داخل شبکیه می‌میرند. براساس این بررسی، قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث می‌شود تا سلول‌های شبکیه نوعی مولکول‌های مخرب را در میان این جاذب‌های نور تولید کنند.

این پژوهش که در دانشگاه Toledo انجام شده، ثابت کرده است که سلول‌های دریافت کننده نور، در اثر برخورد با نورهای آبی برای همیشه می‌میرند و همین موضوع اهمیت محافظت چشم‌ها در برابر تخریب نور آبی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

دکتر Ajith Karunarathne که سرپرست این تحقیق در دپارتمان شیمی و بیوشیمی دانشگاه تولدو است در این‌باره گفته: ما پیوسته در معرض نور آبی هستیم و قرنیه و عدسی‌های چشم قادر به مسدود کردن و یا انعکاس آن نیستند.

Image result for blue light from gadgets speeds rate of blindness

تاثیر مخرب این فرایند، سایر سلول‌های موجود در شبکیه را هم در بر می‌گیرد. نورهای قرمز، زرد و سبز چنین اثری ندارند. دکتر Karunarathne در ادامه بیان کرده: تخریب ناشی از شبکیه سرتاسری است و هر نوع سلولی را می‌کشد. اما ظاهر نوعی ویتامین E، که Alpha Tocopherol نامیده می‌شود و یک آنتی اکسیدان طبیعی است، پیدا شده که می‌تواند جلوی این مرگ سلولی را بگیرد.

با افزایش سن و ضعیف شدن سیستم ایمنی، توانایی بدن برای مبارزه با اثرات مضر نور آبی کاهش می‌یابد. به همین دلیل، از بین رفتن مولکول‌ها اغلب از سن 50 سال به بالا شروع می‌شود. اما موضوع اساسی این‌جاست که مردم در طول روز به‌طور فزاینده‌ای تحت تابش مقادیر زیادی از نور آبی مصنوعی هستند که از طریق گوشی‌های هوشمند، صفحات‌نمایش لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها ساطع می‌شود. همین امر، نگرانی‌ها درباره سلامتی چشم افراد را افزایش داده است.

به همین خاطر، تعداد بسیاری از کمپانی‌های تکنولوژی شروع به اضافه کردن گزینه فیلتر نور آبی برای دستگاه‌های خود کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به اپل و آمازون اشاره کرد. برای کامپیوترها فیلترهایی مانند F.lux در دسترس هستند. به‌علاوه، در بازار عینک‌های Prescription و OTC هم برای این منظور موجود بوده و می‌توانید آن‌ها را تهیه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH