در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی، دوست داریم شاهد چه چیزهایی در آیفون‌های 2018 باشیم؟

به زمان رونمایی از آیفون‌های جدید اپل در ماه سپتامبر نزدیک می‌شویم. سیستم‌عامل iOS و دستگاه‌هایی که آن را بر روی خود دارند، به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب‌ اندروید، بخش مهمی از اکوسیستم موبایل را تشکیل داده و امکان بسیار خوبی را برای ارزیابی پلت‌فرم گوگل فراهم می‌نمایند.

اجازه بدهید نگاهی به شایعات موجود درباره آیفون‌های 2018 بیندازیم تا برای مقایسه آن با پرچمداران اخیر اندرویدی، دید بهتری داشته باشیم.

چه انتظاری از آیفون‌های 2018 داریم؟

همانند سال 2017، اپل تصمیم دارد سه مدل جدید آیفون معرفی نماید. گفته می‌شود که به‌جای ترکیب دو آیفون معمولی و یک مدل رده‌بالای “10”، گوشی‌های جدید مسیر متفاوتی را در پیش خواهند گرفت.

براساس اخباری که درز کرده، قرار است دو مدل ۱۰ (که یکی از آن‌ها دنباله همان مدل اصلی آیفون 10، اما با مشخصات بالاتر، به نام آیفون 10S و دیگری 10S پلاس که ورژن بزرگ‌تر مدل اول خواهد بود)، و یک مدل ارزان قیمت‌تر که احتمالا آیفون 9 باشد (اپل همچنین ممکن است آن‌ها را به‌صورت آیفون 8S ،8S پلاس، آیفون ۱۰ SE، آیفون ۱۱ یا اسامی دیگری نامگذاری کند) عرضه شود.

Apple iPhone 2018 and 2017 comparison chart.

از طرفی به نظر می‌رسد که دو مدل جدید آیفون 10 دارای نمایشگر OLED و بدنه فلزی و آیفون ارزان‌تر مجهز به صفحه‌نمایش LCD و بدنه آلومینیومی باشد. به‌علاوه، ظاهرا هر سه گوشی مانند آیفون 10 اصلی ناچ‌دار خواهند بود.

آیفون ارزان‌تر؟

احتمال می‌رود که آیفون‌های 10S و 10S پلاس به‌اندازه آیفون‌های معمولی و پریمیوم گران قیمت باشند که می‌تواند به معنای قیمتی تا 1000 دلار یا بیشتر برای مدل پلاس باشد (چند روز پیش گلکسی نوت 9 به‌عنوان یکی از رقبای آن، تنها با 999 دلار عرضه شد). اما در مورد آیفون 9 با نمایشگر LCD و دوربین تکی، قیمت‌هایی بین 600 تا 800 دلار پیش‌بینی شده است.

The Samsung Galaxy Note 9.

نکته مهم این است که هندست‌های آیفون با قیمت‌‌‌گذاری‌هایی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود، معمولا به‌عنوان گوشی‎هایی پریمیوم در نظر گرفته می‌شوند. قیمت حدود 700 دلار برای آیفون ۹ نمی‌تواند آن را تبدیل به یک هندست مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نماید، اما همین موضوع هم باعث نگرانی تعدادی از سازندگان دستگاه‌های اندرویدی خواهد شد. برای مقایسه نگاه کنید به قیمت‌های پایه برخی از پرچمداران اندرویدی امسال:

  • شیائومی می 8: 420 دلار
  • وان‌پلاس 6: 529 دلار
  • پیکسل 2: 650 دلار
  • گلکسی اس9: 720 دلار
  • ال‌جی G7-ThinQ: ۷۵۰ دلار
  • اچ‌تی‌سی U12 پلاس: 799 دلار
  • نوکیا 8: حدود 850 دلار
  • هواوی P20 پرو: حدود 1030 دلار

بنابراین، شاید برای مشتریانی که اغلب به‌دنبال جایگزین‌های ارزان قیمت آیفون در بین دستگاه‌های اندرویدی هستند، 700 دلار برای یک گوشی آیفون اپل معامله خوبی باشد.

دوربین سه‌گانه در مقابل دوربین دوگانه

بخش بزرگی از تجربه کاربران گوشی‌های آیفون مربوط به عکاسی می‌شود و شکی نیست که اپل این بار هم نقش خود را در این‌باره به‌خوبی بازی خواهد کرد. با این‌حال در مورد وجود یک دوربین سه‌گانه بر روی مدل‌های جدید هنوز چیزی نمی‌دانیم.

هواوی اوایل امسال در پرچمدار خود یعنی هواوی P20 پرو، ست‌آپ سه‌گانه را به‌کار گرفت. مقایسه‌های صورت گرفته با دوربین دوگانه هواوی P20 نشان می‌دهد که این ترکیب عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. اینکه آیا این دوربین، برای کاربران گوشی‌های هوشمند یک ضرورت محسوب می‌شود یا نه، در واقع بستگی به نیازمندی‌ها و علاقه آن‌ها دارد. با این‌حال، به غیر از قابلیت‌های عالی زوم، این نوع دوربین‌ها برای همه مشتریان، یک ویژگی مهم و اساسی به حساب نمی‌آید.

اما با توجه به اینکه هواوی P20 پرو فروش خوبی داشت، امکان دارد که بالاترین مدل آیفون‌های جدید مجهز به این دوربین گردد. در این صورت آیفون جدید، یک سر و گردن بالاتر از اکثر گوشی‌های اندرویدی از جمله گوگل پیکسل 3 با دوربین دوگانه که به‌زودی عرضه می‌شود، قرار خواهد گرفت.

هر چند شایعات ضد و نقیضی در این باره وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که اپل برای دوربین اصلی گوشی‌های جدید خود تنها به دو سنسور اکتفا کند. بدون یک ست‌آپ سه‌گانه، بار دیگر شاهد آیفون‌های پریمیوم با سیستم دوربین دوگانه خواهیم بود.

امسال شرکت‌های سازنده هندست‌های اندرویدی در رابطه با دوربین گوشی‌ها بسیار خوب عمل کرده‌اند، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که آیفون‌های امسال، بر روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند.

سرعت‌های دیتا

گفته می‌شود که اپل به‌جای مودم‌های اینتل از محصولات کوالکام در داخل دستگاه‌های جدید بهره خواهد برد. این بدین معنی است که پرچمداران اندرویدی 2018، سریع‌تر از رقبای آیفون خود خواهند بود. هر چند این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای اندرویدی‌ها به حساب آید، اما حتی اگر اپل هم از مودم‌های اینتل استفاده می‌کرد، باز تفاوت سرعت‌ها قابل چشم‌پوشی بود، چرا که سرعت ارتباط، به فاکتورهای بسیاری از جمله نوع شبکه و مکان آن بستگی دارد.

بنابراین این‌گونه نخواهد بود که گوشی‌های جدید به‌خاطر استفاده نکردن از مودم‌های اینتل فروش کمتری داشته باشند. تکنولوژی‌های مودم، به‌ندرت جهت تبلیغ و فروش هندست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و اکثر مشتریان اغلب توجهی به تفاوت مودم‌های کوالکام و اینتل ندارند.

فناوری فیس‌آی‌دی در برابر سنسورهای داخل نمایشگر

در حال حاضر، اندروید و iOS در رابطه با آنلاک کردن گوشی‌ها روش‌های متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. سازندگان دستگاه‌های اندرویدی به‌دنبال حسگرهای اثرانگشت داخل نمایشگر هستند، درحالیکه اپل از تشخیص چهره سه‌بعدی برای این منظور بهره می‌برد.

رویکرد اپل، ضمن اینکه در مقایسه با اسکن اثر انگشت، کمی شبیه به یک «ماموریت ناممکن» است، نگرانی‌هایی نیز درباره امنیت آن وجود دارد. حتی آخرین ورژن‌های تکنولوژی تشخیص چهره آیفون، قابل فریب دادن هستند. بنابراین تا زمانی که اپل نتواند این مسئله را حل‌ کند، همچنان باید شاهد چنین مواردی باشیم.

سازندگان اندرویدی شروع به استفاده از سنسورهای اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش کرده‌اند و هنوز معلوم نیست که این روش بهتر از اسکنرهای معمولی تعبیه شده در قاب پشت دستگاه‌ها عمل خواهد کرد یا نه. اما مطمئنا کار با آن‌ها بسیار راحت‌تر از این حسگرهای پشتی و همچنین اسکنرهای سه بعدی چهره خواهد بود. از طرفی، نسل بعدی سنسورهای اثر انگشت قرار است از نوع اولتراسونیک باشد که بسیار به امنیت گوشی‌ها کمک خواهد نمود.

نرم‌افزار

میانبرهای سیری

شما با میانبرهای سیری قادر خواهید بود تا برای انجام سریع برخی کارها، میانبرهای مخصوص خودتان را ایجاد و نامگذاری کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به دستیار صوتی‌تان بگویید که قصد رفتن به خانه و گذاشتن یک پیام برای همسرتان دارید می‌توانید جمله «بزن بریم خونه» را برای این کار اختصاص دهید. از طرفی این دستیار هوشمند در دسترس توسعه‌دهنگان هم قرار گرفته تا میانبرهای آن را با اپلیکیشن‌های خود ادغام نمایند.

در کل به نظر می‌رسد که میانبرهای سیری، آن را بسیار کاربردی‌تر از قبل خواهند کرد، به‌طوری که حتی امکان نمایش پیشنهادهایی را برای کاربر خواهند داشت؛ به‌عنوان مثال اگر شما برای رسیدن به قرارملاقاتی دیر کرده‌اید، دستیار هوشمندتان می‌تواند سریع‌ترین راه ممکن برای اطلاع دادن به دوستان‌تان را به شما پیشنهاد دهد.

این پیشرفت‌ها بسیار جالب هستند و در آینده بسیار کامل‌تر هم خواهند شد. البته نباید فراموش کرد که گوگل اوایل امسال قابلیت‌های مشابهی را در گوگل اسیستنت ارایه کرده بود.

نمایش عادت‌های استفاده

یکی از ویژگی جذاب دیگر iOS 12، این است که عادت‌های شما را از جمله اینکه چه اندازه با گوشی خود کار می‌کنید و این میزان فعالیت شامل چه مواردی می‌شود، نشان می‌دهد. اندروید هم جدیدا قابلیت مشابهی (Digital Wellbeing) در اندروید Pie ارایه کرده است.

مموجی (Memoji)

سال پیش آیفون 10، Animoji (ایموجی‌های انیمیشنی که رفتارها و احساسات کاربر را به شکل ایموجی نشان می‌دادند) را معرفی کرد. این کار با استفاده از دوربین جلویی گوشی انجام می‌شد و امسال هم این قابلیت شاهد بهبودهایی خواهد بود.

iOS 12 به کاربران اجازه خواهد داد تا با استفاده از ویژگی جدیدی به‌نام مموجی، ایموجی‌های انیمیشنی را بسیار شبیه به خودشان بسازند. سامسونگ به لطف ایموجی واقعیت مجازی خود (AR emoji) نزدیک‌ترین رقیب اپل در این زمینه است. دوربین TrueDepth آیفون 10، در حال حاضر دقیق‌ترین ایموجی‌ها را تهیه می‌کند.

Apple animoji.

ناچ

از زمان معرفی اسنشال فون و آیفون 10 در سال گذشته، تعدادی از سازندگان اندرویدی هم اقدام به طراحی بریدگی‌های نمایشگر کرده‌اند. حتی گوگل، راهنماهایی در این‌باره ارایه کرده است. بنابراین احتمال دارد که این بریدگی‌ در یکی دو سال آینده هم بر روی گوشی‌های اندرویدی دیده شود.

هنوز نمی‌دانیم که آیا اپل امسال طراحی‌های جدیدی برای بریدگی آیفون‌ها خواهد داشت یا نه، اما تا جایی که می‌دانیم لااقل ‌شاهد دیزاین‌های فعلی خواهیم بود. با این‌حال، برخی از گوشی‌های اندرویدی اخیرا سعی کرده‌اند از بریدگی‌های متفاوتی استفاده نمایند که یک نمونه از آن‌ها، هندست Oppo R17 شرکت اوپو (تصویر پایین) است که با ارایه ناچ قطره اشکی، جزو یکی از جمع‌وجورترین طراحی‌ها به حساب می‌آید.

Oppo R17 flagship phone in pink and blue.

دو سیم‌کارت و یک دانگل

احتمال دارد که اپل آیفون‌های جدید خود را به صورت دو سیم‌کارته عرضه کند (چیزی که گوشی‌های اندرویدی درطول این سال‌ها به آن پایبند بوده‌اند). این قابلیت، برای فروش اسمات‌فون‌ها در بازارهای نوظهور بسیار مهم است، اما از آنجاییکه اپل در این بازارها بازیگر بزرگی نیست، نبود آن تفاوت زیادی هم ایجاد نخواهد کرد.

دستگاه‌های دو سیم‌کارته برای کسانی که مدام در حال سفر هستند گزینه بسیار مطلوبی است، چرا که قادر خواهند بود از مزیت‌ شبکه‌ها و اپراتورهای محلی نیز استفاده نمایند. با وجود این، تاثیر آن در رقابت بین اندروید و iOS قابل چشم‌پوشی است.

همچنین به نظر می‌رسد که اپل از دانگل‌های تبدیل جک 3.5 میلی‌متری در آیفون‌های جدید بهره ببرد که همین امر می‌تواند بازار را به سمت حذف هدفون‌های 3.5 میلی‌متری و استفاده از پورت‌های بی‌سیم سوق دهد. این موضوع می‌تواند به فروش بیشتر آداپتورهای تبدیل 3.5 میلی‌متری اپل کمک کند. قرار است تعدادی از سازندگان دستگاه‌های اندرویدی هم در سال آینده  رویکرد مشابهی را اتخاد نمایند.

جمع‌بندی

ویژگی‌هایی که در بالا بدان‌ها اشاره شد، فعلا در حد حدس و گمان هستند، اما جای شکی نیست که آیفون‌های امسال تحت تاثیر گوشی‌های اندرویدی که به‌تازگی روانه بازار شده‌اند، دچار ارتقاها و بهبودهایی خواهند شد.

بنابراین باید تا روز رونمایی صبر کنیم و ببینیم چه تعداد از این پیش‌بینی‌ها درست از آب درخواهند آمد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH