بررسی تخصصی لپ‌تاپ هواوی میت بوک ایکس پرو

وقتی که صحبت از محصولات هواوی به میان می‌آید، کمتر کسی به یاد لپ‌تاپ می‌افتد ولی این شرکت یکی از نیرومندترین لپ‌تاپ‌های جهان را در اختیار دارد. این محصول بی نظیر که هواوی میت بوک ایکس پرو نام دارد، یکی از بهترین تجربه‌های شخصی من در استفاده از لپ‌تاپ بوده است و امروز پس از نزدیک به یک هفته بررسی این دستگاه و کار کردن با آن، تجربیات و نتایج آزمایش‌های انجام شده را با شما خوانندگان آی‌تی‌رسان در میان می‌گذارم و به عمق ساختار این دستگاه می‌روم تا با هم ببینیم که هواوی میت بوک ایکس پرو در عمل چه‌چیزهایی در چنته دارد.

طراحی ظاهری

اولین بار وقتی که این لپ‌تاپ را در دفتر آی‌تی‌رسان و بر روی میز دیدم، ناخودآگاه فکر کردم که با یک محصول اپل روبرو هستم ولی دو مورد موجب شدند تا نگاه دومی به این دستگاه زیبای روی میز بیندازم: رنگ بدنه و لوگوی هواوی. این دستگاه از نظر بدنه به‌شدت ظریف است و به همین دلیل نیز وقتی که آن را در دست می‌گیرید، حسی خوب را تجربه خواهید کرد. از سوی دیگر بدنه این دستگاه از جنس فلز مات بسیار زیبایی ساخته شده که در زیر انگشتان دست، اندکی زبر به نظر می‌رسد. این زبر بودن موجب ایجاد یک حس بسیار خوب در دستان می‌شود، حسی که می‌گوید با امنیت بیشتری در دستان شما قرار گرفته‌ام.

جایی میان بزرگان

وقتی که طراحی ظاهری یک لپ‌تاپ را نگاه می‌کنیم، نخستین موردی که در ذهن ما شکل می‌گیرد، مقایسه ناخودآگاه آن با سایر محصولات هم‌رده است. این دستگاه برای من به هیچ عنوان با محصولات معمولی و حتی نیرومند شرکت‌هایی مانند لنوو، اچ‌پی، دل، فوجیتسو و غیره شباهتی نداشت و تنها دستگاه‌هایی که از نظر ظاهری برای من با هواوی میت بوک ایکس پرو قابل رقابت بودند، سری سرفیس مایکروسافت و سری مک بوک اپل به حساب می‌آیند. این موضوع موجب شد تا به شخصه در بخش طراحی امتیازی بالا به این دستگاه بدهم.

هواوی میت بوک X پرو

بدنه هواوی میت بوک ایکس پرو دارای ابعاد 217 در 304میلی‌متر است و لبه‌های بدنه اندکی منحنی هستند تا حس یک مستطیل خشک و خالی به کاربر دست ندهد. در نگاه اولیه به نمای ظاهری این دستگاه، در بخش پشتی نمایشگر تنها می‌توان لوگوی هواوی را مشاهده کرد و در قسمت پایینی نیز شاهد وجود چهار پایه نرم برای ایجاد فاصله اندک با زمین هستیم. در بخش پشتی بدنه به علت نازک بودن آن به هیچ عنوان امکان دیدن هرگونه پورت یا درگاهی وجود نداشت و با توجه به نحوه باز شدن نمایشگر و قرار گرفتن لبه آن در پشت بدنه، این دستگاه در این بخش فاقد هر نوع از امکانات جانبی بود. همین وضعیت برای بخش جلویی بدنه هواوی میت بوک ایکس پرو نیز صادق است و تمامی امکانات و درگاه‌های مربوطه در کناره‌های آن جای خوش کرده بودند.

همراه یا لپ‌تاپ؛ مسئله این است

در سمت راست دستگاه شاهد حضور یک درگاه یو‌اس‌بی هستیم و سایر بخش‌های سمت راست خالی هستند ولی در سمت چپ هواوی میت بوک ایکس پرو، درگاه ورودی شارژر و درگاه یو‌اس‌بی نوع C جا خوش کرده‌اند که باز هم ترکیب بسیار خلوتی را به وجود می‌آورد. به شخصه مشکل اصلی طراحی دستگاه را در این بخش می‌دانم زیرا در شرایطی که بیشتر کاربران لپ‌تاپ از دستگاه‌های جانبی و هارد‌دیسک‌های متعدد استفاده می‌کنند، وجود یک درگاه یو‌اس‌بی سنتی یا همان یو‌اس‌بی نوع A برای این مدل ناکافی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر فضای تعبیه درگاه‌های بیشتر نیز بر روی این محصول وجود دارد و همین امر نیز موجب می‌شود تا این کمبود درگاه یو‌اس‌بی نامیدکننده باشد.

نمایشگر این مدل بسیار شکیل و زیباست و یک کادر نازک مشکی رنگ پیرامون آن را پوشانده که در پایین این کادر نیز لوگوی هواوی به رنگ نقره‌ای و در زیر یک لایه از شیشه دیده می‌شود. صفحه کلید مشکلی رنگی که بر روی هواوی میت بوک ایکس پرو قرار گرفته است، بسیار شکیل و زیبا به‌نظر می‌رسد ولی فاقد نور پس زمینه برای کار کردن در محیط‌های تاریک است که این مورد برای کاربرانی مثل من که عادت دارند تا پاسی از شب با لپ‌تاپ خود مشغول به کار باشند، مشکل‌ساز می‌شود.

هواوی میت بوک X پرو

نمایشگر 13.9 اینچی این مدل موجب شده است تا یک ترکیب جمع و جور و عالی را شاهد باشیم که در کنار زیبایی، ابعاد مناسب تصویر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از سوی دیگر باید گفت که ظرافت بسیار زیاد و ضخامت 1.5 سانتی متری هواوی میت بوک ایکس پرو، موجب می‌شد تا حس سبکی محصول بیش از پیش در هنگام در دست گرفتن آن تجربه شود. این موضوع تنها یک حس ذهنی نیست، بلکه وزن نهایی هواوی میت بوک ایکس پرو  به 1 کیلو و 330 گرم می‌رسد که برای یک لپ‌تاپ رقمی عالی است ولی در عمل با توجه به وجود شارژر و کابل‌های دستگاه می‌توان روی وزنی نزدیک به 1.6 کیلوگرم حساب کرد.

به این ترتیب باید گفت که در مجموع طراحی هواوی میت بوک ایکس پرو تنها با داشتن یک ایراد کوچک، تقریبا امتیاز کامل را دریافت می‌کند. البته دو رنگ از هواوی میت بوک ایکس پرو در بازار وجود دارد که یکی از آن‌ها خاکستری فضایی و دیگری نقره‌ای هستند و نسخه در اختیار ما از رنگ خاکستری فضایی بود، ولی تصاویر رنگ دیگر نیز به خوبی کیفیت مشابهی را نشان می‌دهند.

نمایشگر

نمایشگر این دستگاه یک صفحه نمایش LTPS است که کیفیت بسیار مناسبی را از نظر بصری فراهم می‌کند. نور پس زمینه این نمایشگر در وضعیت عادی به‌اندازه‌ای خوب بود که در هنگام کار کردن با آن برای خواندن متون مختلف، به‌هیچ‌عنوان شاهد خستگی چشمانم نبودم و در هنگام پخش فیلم نیز تجربه بسیار خوبی را از این مدل داشتم. هواوی میت بوک ایکس پرو در نمایش فیلم خوش رنگ و لعابی مانند دکتر استرنج، بسیار مناسب عمل کرد و حتی در بخش‌هایی که تصویر بسیار شلوغ و تاریک بود باز هم کیفیت رنگ‌بندی مناسبی را در خروجی شاهد بودیم.

این نمایشگر از ترکیب تصویر 3 به 2 و رزولوشن 3 هزار در 2 هزار پیکسل بهره می‌برد که تجربه‌ای مناسب برای کاربری‌های عمومی و حتی کاربری‌های سنگین گرافیکی است. با این تفاسیر باید گفت که نمایشگر این محصول در نوع خود در میان بهترین‌ها جای دارد ولی قابلیت‌های این نمایشگر هنوز تمام نشده است. بر اساس اطلاعات موجود، این نمایشگر می‌تواند میزان 124 درصد از محدوده رنگی sRGB را پوشش بدهد که در مقایسه با محصولات دیگر بازار که متوسط 111 دارند، رقمی عالی به حساب می‌آید.

مرا لمس کن

نمایشگر هواوی میت بوک ایکس پرو از نوع لمسی است و این ساختار لمسی به خوبی برای کاربری‌های عمومی و حتی دقیق مناسب است ولی در اینجای کار یکی از ایرادهای اساسی دیگر دستگاه به چشم می‌آید. نمایشگر هواوی میت بوک ایکس پرو بیش از 130 درجه باز نمی‌شود و همین موضوع نیز عملا استفاده از صفحه لمسی را به شدت محدود کرده است. قابلیتی مانند گردش 180 درجه نمایشگر و یا امکان قرار دادن آن به صورت خیمه‌ای می‌توانست موجب شود که بتوان تنها از رابط کاربری لمسی این دستگاه بهره‌مند شد ولی در این شرایط عملا در بیشتر موارد قابلیت‌های لمسی را نادیده گرفته و به‌صورت ناخودآگاه با صفحه کلید و تاچ‌پد کار خواهید کرد.

نرم‌افزار

این دستگاه از نظر نرم‌افزاری کیفیت مطلوبی دارد و نرم‌افزارهای پیش‌فرض هواوی میت بوک ایکس پرو در نوع خود مناسب و کافی هستند. متنی که در حال حاضر در حال مطالعه آن هستید، با آفیس 365 که از پیش بر روی این دستگاه وجود داشت، تهیه شده است و حتی نسخه‌ای از بازی محبوب ماین کرفت هم بر روی این دستگاه قابل دسترسی بود که من را برای مدت زمان نسبت کوتاهی سرگرم نگاه داشت. البته تنها نسخه آزمایشی بود و برای دسترسی کامل به همه محتوای بازی باید نسخه کامل را بخرید ولی همان زمان کوتاه نیز برای یک نرم‌افزار پیش فرض رقمی مناسب به حساب می‌آید.

خانه‌ای که دلچسب نیست

سیستم عامل این دستگاه، ویندوز 10 است و موجب می‌شود که بتوان امکانات کامل آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت را در هواوی میت بوک ایکس پرو مورد استفاده قرار داد. با این وجود و علی‌رغم این که از نظر سخت‌افزاری با یک غول تمام عیار روبرو هستیم، نمی‌توان از یک مشکل بزرگ این سیستم عامل چشم پوشی کرد: نسخه ویندوز 10 موجود بر روی هواوی میت بوک ایکس پرو، نسخه خانگی است و با توجه به توان و قیمت این مدل، داشتن نسخه حرفه‌ای ویندوز بر روی آن انتظار چندان عجیبی نیست.

با این وجود بخش نرم‌افزاری این لپ‌تاپ نیز به‌خوبی می‌تواند نیاز بیشتر کاربران را به خوبی تامین کند و تقریبا تمامی نرم‌افزارهای 64 بیتی‌ای که بر روی این محصول از آن‌ها استفاده کردم، به خوبی بر روی دستگاه اجرا شدند. به این ترتیب می‌توان گفت که شاید من بیش از حد بر روی نسخه ویندوز سختگیری می‌کنم و در عمل ویندوز 10 خانگی برای بیشتر کاربری‌ها تفاوت چندانی با نسخه‌های دیگر ویندوز 10 نخواهد داشت.

توان پردازشی

توان پردازشی این دستگاه در نوع خود یکی از بهترین‌هاست. یکی از آخرین مدل‌های پردازنده موجود در بازار، حافظه داخلی بسیار سریع و حجم بالای رم و کارت گرافیکی نیرومند دست به دست هم داده‌اند تا هواوی میت بوک ایکس پرو را به یک هیولا بدل کنند. پردازنده هواوی میت بوک ایکس پرو، یک سی‌پی‌یو اینتل Core i7 نسل هشتم است. این پردازنده 8550U می‌تواند با کلاک 1.80 گیگاهرتزی و هشت هسته پردازشی خود تقریبا از عهده هر کاری که یک کاربر خانگی به سراغ آن می‌رود، بر آید.

هواوی میت بوک X پرو

رم این محصول، 16 گیگابایت است و این موضوع موجب می‌شود که بیشتر نرم‌افزارها بر روی هواوی میت بوک ایکس پرو به خوبی اجرا شده و شاهد کمترین تاخیر در اجرای روان آن‌ها باشیم. از سوی دیگر این لپ‌تاپ با یک حافظه داخلی SSD عرضه شده است که در نسخه در دسترس ما 512 گیگابایتی بود ولی نسخه‌های 256 گیگابایتی این لپ‌تاپ نیز در بازار عرضه شده‌اند. انتقال داده بر روی این دستگاه با نرخ مناسبی انجام می‌شود و برداشت داده نیز سرعت تقریبا یکسانی دارد.

این امر در استفاده از یو‌اس‌بی 3 بسیار مناسب بود ولی با استفاده از یو‌اس‌بی 2 به‌شدت با افت نرخ انتقال روبرو می شدیم که البته بازهم برای انتقال بر روی درگاه یو‌اس‌بی 2، مناسب بود ولی به نوعی هدر دادن توان حافظه SSD سریع این دستگاه به‌حساب می‌آمد. متوسط نرخ انتقال تجربه شده توسط من برای یک فایل 1.5 گیگابایتی بر روی بستر یو‌اس‌بی 3، نزدیک به 95 مگابایت برثانیه بود. این امر موجب شد تا انتقال این فایل برای من تنها 20 ثانیه به طول بینجامد. در سمت مقابل و در انتقال معکوس فایل از لپ‌تاپ به هارددیسک اکسترنال نیز شاهد سرعت متوسط 85 مگابایت بودیم و انتقال کلی فایل برای مدت زمانی نزدیک به 25 ثانیه به طول انجامید که رقمی بسیار عالی به‌حساب می‌آید.

با کلاس بازی کن

کارت گرافیکی موجود بر روی هواوی میت بوک ایکس پرو نیز یکی از بهترین نمونه‌های بازار لپ‌تاپ‌های غیر گیمینگ است. این دستگاه به یک تراشه گرافیکی انویدیا جی فورس MX150 مجهز است که خروجی گرافیکی 2 گیگابایتی واقعی را برای کاربران به همراه می‌آورد. این کارت گرافیکی در کلاس 2 قرار دارد و این امر به این معنی است که نباید به آن به عنوان یک کارت گرافیکی گیمینگ بسیار حرفه‌ای نگاه کرد ولی در عین حال تقریبا بیشتر بازی‌ها بر رویش اجرا می‌شوند. به شخصه با اجرای بازی رزیدنت ایول 7 بر روی این لپ‌تاپ توانستم تجربه‌ای بسیار خوب را داشته باشم. البته وقتی که کفیت بازی را روی بالاترین تنظیمات ممکن قرار دادم، افت فریم برای من اندکی عذاب‌آور بود و عملا انجام بازی دشوار شد ولی در سایر وضعیت‌ها هیچ مشکلی در انجام بازی نداشتم.

امکانات جانبی

صفحه کلید این محصول عملکرد بسیار مناسبی داشت و به عنوان یکی از رابط‌های کاربری اصلی باید گفت که امتیاز کاملی را برای هواوی میت بوک ایکس پرو به همراه می‌آورد. تاچ‌‌پد لپ‌تاپ نیز در وسط بدنه قرا گرفته و کار استفاده از صفحه کلید را راحت‌تر می‌کند زیرا امکان قرار دادن دست در دو طرف آن و تایپ کردن به راحتی وجود داشته و دیگر شاهد لمس بی‌دلیل تاچ‌پد در زمان تایپ نیستیم.

هواوی میت بوک X پرو

دیگر نکته مهمی که در لپ‌تاپ‌ها برای من در اولویت قرار دارد، کیفیت باتری است. این امر به‌خصوص در لپ‌تاپی مانند هواوی میت بوک ایکس پرو که یک نمونه غیرقابل تعویض را در خود جای داده است (غیر قابل تعویض توسط خود کاربر) به‌شدت مهم به‌نظر می‌رسد.

این باتری 57.4 وات ساعتی با سرعتی بسیار خوب شارژ می‌شد و شارژ کردن آن از وضعیت 0 درصد تا وضعیت شارژ کامل تنها اندکی بیش از یک ساعت به طول انجامید. از سوی دیگر باتری این محصول در عمل توانست تا نزدیک به 10 ساعت در آزمایش نمایش فیلم با کیفیت 1080p دوام بیاورد که رقمی بسیار عالی به‌حساب می‌آید. با این حال در هنگام شارژ کردن باتری هواوی میت بوک ایکس پرو، بهتر است قید بازی کردن یا فعالیت‌های سنگین گرافیکی را بزنید زیرا در حالت عادی شاهد افزایش اندک حرارت در مرکز بدنه لپ‌تاپ هستیم و استفاده از نرم‌افزارهای سنگین می‌تواند حتی این حرارت را بیش از پیش مشکل‌ساز جلوه بدهد.

سیستم صوتی هواوی میت بوک ایکس پرو نیز بسیار با کیفیت و مناسب است و صدای خروجی این دستگاه به نسبت ابعاد بلندگوهای آن، بسیار تحسین بر انگیز به‌نظر می‌رسد. با این حال یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای این محصول در امکانات جانبی آن به چشم می خورد. وب‌کم هواوی میت بوک ایکس پرو در کلیدهای آن جاسازی شده بود. مکان دقیق قرارگیری این وب‌کم، بین کلیدهای F6 و F7 بود که نه‌تنها موجب شد تا بارها به خاطر آن کلید های F را اشتباه فشار بدهم، بلکه تصویر را با زاویه‌ای بسیار بد برداشت می کند و در شرایطی مانند مکالمه اسکایپی با دیگران، کاربر به شکل یک غول نمایش داده می‌شود که این موضوع به خصوص برای بانوان عذاب‌آور است!

سخن نهایی

هواوی میت بوک ایکس پرو یکی از بهترین تجربه‌های من در استفاده از کامپیوترهای همراه را رقم زد و همه چیز خوب بود تا وقتی که قیمت 1500 دلاری آن به گوشم رسید. این قیمت برای دستگاهی در این رده، چندان بالا نیست ولی در عمل موجب می‌شود که محدوده کاربران آن به‌شدت کوچک شود. با این وجود اگر چنین پولی را در اختیار دارید و یک لپ‌تاپ ویندوزی بسیار نیرومند و جذاب می‌خواهید، بهتر است به هیچ عنوان هواوی  میت بوک ایکس پرو را از دست ندهید.

3 در مورد “بررسی تخصصی لپ‌تاپ هواوی میت بوک ایکس پرو”

  1. سلام خسته نباشید
    من میخوام یک لپتاپ برای کارهای دانشجویی و ارادی و مالتی مدیا بگیرم
    چه مشخصاتی لازمه براش؟
    رم ۸ گیگ با cpu corei7 نمیتونه از پس این کارها بربیاد یا کافیه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH