آیا گوشی‌های هوشمند هواوی ارزش کپی‌برداری دارند؟!

نسخه اولیه اسمارت‌فون گلکسی‌نوت سامسونگ، جهشی بزرگ را برای کمپانی و صنعت گوشی‌های تلفن همراه ایجاد کرد. این هندست با صفحه‌نمایش 5.3 اینچی خود در رقابت با گوشی‌هایی نظیر آی‌فون 4S که تنها از نمایشگر کوچک 3.5 اینچی بهره می‌برد، جهشی بزرگ را از نظر اندازه تجربه کرد (هر 2 گجت در یکسال مشابه عرضه شدند). با اضافه شدن قلم استایلوس ارتقایافته موسوم به S Pen، سری گلکسی‌نوت برای مدت زمانی طولانی به فبلتی قدرتمند و بی‌رقیب تبدیل شد. اسمارت‌فون‌های سری V ال‌جی یقینا به محصولات این سری نزدیک شدند؛ اما حقیقتا هیچ‌گاه به چنین سطحی از موفقیت دست نیافته‌اند.

سامسونگ با ارایه ویژگی‌هایی نظیر نمایشگرهای خمیده، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت شارژ بی‌سیم به فرآیند عرضه هندست‌های گلکسی‌نوت و محصولات اصلی سری گلکسی S ادامه داد. اگرچه با فروش آهسته سری گلکسی S9 در سال جاری به احتمال فراوان سرعت روند مذکور نیز کاهش خواهد یافت. این موضوع، سامسونگ را در موقعیتی دشوار قرار می‌دهد؛ لذا غول کره‌ای به دنبال ادامه عرضه گوشی‌های نوآورانه و پر زرق و برق است. به نظر می‌رسد این کمپانی در راستای تلاش‌های خود برای الهام گرفتن از سایر تولیدات، نهایتا تصمیم گرفته تا به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی شرکت هواوی نیم‌نگاهی داشته باشد.

طرحی متقاعدکننده و جدید برای یک فبلت پرچم‌دار قدرتمند

از ورود هواوی به فضای تولید فبلت‌ها چندین سال زمان می‌گذرد و این پروسه پیش‌تر در سال 2013 و با عرضه مدل اولیه اسند میت آغاز شد. این فبلت مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای کورتکس A9 و 2 گیگابایت حافظه رم بود و دستگاهی بسیار قدرتمند به‌شمار می‌آمد. با این‌حال اسند میت با وجود افزایش اندازه نمایشگر به 6 اینچ (حتی با رزولوشن 720p) و باتری بزرگ 4050 میلی‌آمپرساعتی نیز توان رقابت با سری نوت سامسونگ را نداشت. اسمارت‌فون اسند میت 2 نیز با مشخصات کم و بیش مشابه و بهره‌گیری از نمایشگر و ظرفیت باتری یکسان به همراه تراشه اقتصادی اسنپ‌دراگون 400 و 2 گیگابایت رم روانه بازار شد.

گوشی اسند میت 7 احتمالا کمپانی را در مسیر خود قرار داد. این هندست با تراشه 8 هسته‌ای مبتنی بر معماری big.LITTLE، باتری 4100 میلی‌آمپرساعتی، 3 گیگابایت رم و نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی از جهات بسیاری به‌عنوان یک محصول هم‌تراز با پرچم‌داران محسوب می‌شد. همچنین کمیاب بودن اسکنر اثرانگشت مستقر در پشت این گوشی به تمایز بیش‌تر آن کمک کرد. اسند میت 7 برخلاف اسمارت‌فون گلکسی S5 که با مکانیزم لمسی کشیدنی در همان سال عرضه شده بود، از یک اسکنر لمسی ساده بهره می‌گرفت.

محصولات سری میت هواوی، فبلت‌هایی قدرتمند تا به امروز به‌شمار می‌آیند. سال گذشته اسمارت‌فون میت 10 پرو با جدیدترین سخت‌افزارهای داخلی، تراشه اختصاصی هوش مصنوعی، دوربین‌هایی پیشرفته و برخی ویژگی‌های جذاب مرتبط با هوش مصنوعی ارایه شد. حتی این هندست توانست جایزه بهترین گوشی سال را از وبسایت Android Authority دریافت نماید. با توجه به فبلت گلکسی‌نوت 9 به‌نظر می‌رسد که سامسونگ نهایتا به این باور رسیده که محصولات هواوی، شایسته الگوبرداری هستند.

حضور ویژگی‌های الهام گرفته شده از هواوی در گلکسی‌نوت 9

وجود قابلیت تشخیص صحنه مبتنی بر هوش مصنوعی در اسمارت‌فون گلکسی‌نوت 9 شاید یکی از بارزترین نمونه‌های الگوبرداری سامسونگ از هواوی قلمداد شود. این ایده هواوی که نخستین بار در میت 10 پرو مشاهده شد، صحنه‌ها (گربه‌ها، غروب خورشید و مناظر) را به‌سرعت شناسایی نموده و بر اساس آن مولفه‌هایی نظیر شدت نورپردازی و اشباع رنگ را تنظیم می‌کند.

مشخصه هوشمندتر تشخیص چهره پیاده‌سازی شده توسط سامسونگ، عملکردی تقریبا مشابه دارد و قادر به شناسایی حدودا 20 صحنه و بهینه‌سازی تنظیمات جهت ارایه نتایج مناسب‌تر است. همچنین مجموعه صحنه‌های مورد استفاده سامسونگ مشابه با صحنه‌های قابل تشخیص توسط پرچم‌دار هواوی است.

گلکسی‌نوت 9 قادر به تشخیص خوراکی‌ها، عکس‌ها، گل‌ها، صحنه‌های داخلی، حیوانات، مناظر، سبزه‌ها، درختان، آسمان، کوه‌ها، سواحل، طلوع و غروب خورشید، آب‌نماها، صحنه‌های خیابانی، صحنه‌های شب، آبشارها، برف، پرندگان، صحنه‌های با نور پس‌زمینه و متون است.

مشخصه هواوی دارای تنظیماتی برای شناسایی گربه، غذا، گروه‌ها، رنگ‌های طبیعی، عکس‌های نمای نزدیک (کلوزآپ)، عکس‌های شبانه، متون، فضای سبز، تصاویر پرتره، سگ، آتش‌بازی، آسمان آبی، گل‌ها، استیج، اسناد، غروب خورشید، برف، آبشار و ساحل است.

این 2 گوشی در صحنه‌هایی نظیر سواحل، آبشارها، حیوانات (اگرچه هواوی میان سگ و گربه تمایز قائل می‌شود)، برف، متون و اسناد، غذا، گل‌ها و سبزه‌ها با یکدیگر اشتراک دارند. بعلاوه هر گوشی دارای یک یا 2 صحنه اختصاصی است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به تشخیص آتش‌بازی در گجت هواوی و شناسایی کوه‌ها در هندست ساخت سامسونگ اشاره کرد. با این وجود واضح است که هواوی در این حوزه از سامسونگ پیشی گرفته و کمپانی‌های شیائومی و اوپو نیز همانند شرکت کره‌ای مشغول برآورد این ویژگی هستند.

شواهدی بیش‌تر دال بر نفوذ هواوی

مثال بزرگ دیگر برای دنباله‌روی سامسونگ از هواوی به مقوله کارآیی دستگاه مربوط می‌شود. سامسونگ در فبلت گلکسی‌نوت 9 از سیستم مدیریت مبتنی بر هوش مصنوعی بهره گرفته است. این سامانه نخستین بار در سال 2016 و در رابط کاربری EMUI 5 رویت شد و هواوی به‌منظور ارتقا کارآیی سیستم در طول زمان از قابلیت یادگیری ماشینی در محصولات خود استفاده کرد.

سامسونگ بر روی این مشخصه مانور چندانی نداده است و به‌طور خلاصه می‌توان گفت که آن‌ها تحت تاثیر فشارهای اطراف از یک الگوریتم دورن ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. گذر زمان طی ماه‌ها و سال‌های پیش رو، موفقیت یا شکست نتایج حاصل از عملکرد این ویژگی را مشخص خواهد کرد. با این‌حال هواوی برای نخستین بار دست به چنین اقدامی زد و اکنون سامسونگ به دنبال پیشی گرفتن از رقیب چینی خود است.

زمان ارتقا باتری گوشی‌های سری گلکسی‌نوت فرا رسیده است؛ خصوصا این‌که باتری هندست‌های نوت در مقایسه با طیف محصولات سری میت هواوی (به استثنای میت S) که همواره از باتری‌هایی با ظرفیت 4000 تا 4100 میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کنند، ظرفیت کم‌تری دارد. با این وجود به‌کارگیری باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی در گلکسی‌نوت 9 همچنان جالب‌توجه است. مطمئنا 4000 میلی‌آمپرساعت، ظرفیت بسیار مناسبی به‌شمار می‌آید و در نظر گرفتن چنین ظرفیتی برای باتری منطقی به نظر می‌رسد. با این‌حال این موضوع می‌تواند شاهد دیگری بر الگوبرداری شرکت کره‌ای از نقاط قوت فروش کمپانی رقیب و به‌کارگیری آن‌ها در محصولاتش باشد.

با عرضه گلکسی‌نوت 9 به نظر می‌رسد که مهندسان سامسونگ در حین فرآیند توسعه دستگاه به بررسی موشکافانه تعدادی از گوشی‌های میت پرداخته‌اند. این کمپانی می‌تواند پرچم‌دار گلکسی S10 خود را با پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه روانه بازار نماید. بعلاوه ممکن است مهندسین سامسونگ چندین گوشی هواوی P20 پرو را نیز خریداری کرده باشند.

ویژگی‌های به‌کارگیری شده توسط سامسونگ پیش‌تر و برای نخستین بار در گوشی‌های هواوی یافت شدند. مشخصه فوکوس زنده در گوشی‌های سامسونگ مشابه با حالت گشودگی دیافراگم عریض در هندست‌های هواوی است و به کاربران امکان خواهد داد تا سطح مات‌شدگی تصاویر را تنظیم نمایند. ژست‌های حرکتی اثرانگشت در هواوی میت S (پایین کشیدن انگشتان جهت فعال‌سازی نوار اعلان‌ها) نیز توسط سامسونگ (و حتی گوشی‌های پیکسل شرکت گوگل) به‌کار گرفته شده است. در رابط کاربری EMUI 5.0 سال 2016 نیز 2 مشخصه کاربردی وجود داشت که توسط هواوی و شیائومی به شهرت رسیده‌اند. این ویژگی‌ها در قالب عملکرد مسنجر دوگانه در محصولات سامسونگی ظاهر شدند.

علی‌رغم کلیه موارد مذکور، گلکسی‌نوت 9 اندکی متفاوت به نظر می‌رسد. ظاهرا کمپانی کره‌ای در عوض پیمودن مسیر شخصی خود، در راستای دنباله روی از هواوی به شکلی هماهنگ‌تر تلاش نموده و در این مسیر، ایده‌های عجیب وغریب را از این‌جا و آن‌جا برداشت کرده است.

آینده هواوی و سامسونگ به چه ترتیب است؟

بعید است که رقابت میان این 2 برند به پایان برسد؛ خصوصا آن‌که هواوی به دنبال رونمایی از اسمارت‌فون‌های سری میت 20 خود است. بدون شک هواوی امیدوار است که فبلت‌های جدید به تثبیت جایگاه این شرکت به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان کمک کند. به احتمال فراوان این سری از هندست‌ها با تراشه جدید کایرین 980 ارایه خواهند شد؛ چیپستی که احتمالا در یکی از پرچم‌داران سال 2019 هواوی نیز به‌کار گرفته می‌شود.

همچنین سری میت 20 نمایانگر فرصتی برای هواوی است تا به کمپانی پیشرو در زمینه عرضه فبلت پرچم‌دار بدل شود. ممکن است این شرکت به بازار ایالات‌متحده دسترسی نداشته باشد؛ اما با توجه به فروش بالا در منطقه اروپا و رکورد رشد فروش در چین ظاهرا توپ در میدان این تولیدکننده چینی قرار دارد.

در این میان تنها مسئله حتمی آن است که تولیدکنندگان به دنبال دریافت ایده‌ها از هرکسی هستند؛ اما ظاهرا در این دور از نبرد گوشی‌های هوشمند، هواوی پیشتاز است و نهایتا سامسونگ تصمیم گرفته تا از رقیب چینی خود الگوبرداری کند.

1 در مورد “آیا گوشی‌های هوشمند هواوی ارزش کپی‌برداری دارند؟!”

  1. بنظرم یکی ازدلایل کم شدن اقبال مردم به سامسونگ اصرار بر استفاده ازنمایشگر خمیده است وپرچمدارانش نسخه فلت ندارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH