چگونه دسترسی اپلیکیشن‌های اندرویدی را به اطلاعات مکان گوشی قطع کنیم؟!

شما حتما در موقع نصب یک اپلیکیشن، لیستی از مجوزهایی را که باید بدهید، مشاهده کرده‌اید. خیلی‌ها توجه چندانی به این موارد نمی‌کنند، اما برنامه‌های نصب شده می‌توانند به مخاطبان، پیام‌ها و مکان شما دسترسی بیابند. اگر نگران حریم شخصی خود هستید باید از اپلیکیشن‌هایی که موقعیت شما را ردیابی می‌کنند، مطلع باشید. به‌همین خاطر در ادامه تصمیم داریم تا شما را با روش‌های جلوگیری از استفاده این نوع برنامه‌ها از اطلاعات مکان آشنا کنیم.

برخی از اپلیکیشن‌ها، به‌طور معمول به مکان شما دسترسی دارند (مانند ابزارهای مسیریابی)، اما در مورد بقیه برنامه‌ها دو روش وجود دارد: استفاده از تنظیمات داخلی اندروید یا بهره‌گیری از یک اپلیکیشن مختص کنترل مجوزها.

برای اندروید ۹ Pie

برای همه اپلیکیشن‌ها

همانطور که در جریان هستید در اندروید پای موارد مربوط به دستکاری دقت مکان تغییر کرده‌اند. انتخاب‌های Mode حذف شده‌ (تصویر پایین) و دقت موقعیت تنها یک گزینه روشن/خاموش دارد. روشن، به این معنی است که وای‌فای و شبکه‌های موبایل به همراه GPS مورد استفاده قرار می‌گیرند. این حالت مشابه وضعیتی است که High accuracy نامیده می‌شد. خاموش، یعنی اینکه فقط از GPS برای ردیابی مکان خود استفاده می‌کنید. این امکان قبلا Device only نام داشت.

به‌طور جداگانه برای هر اپلیکیشن

روشی که در اندروید ۹ جهت کنترل ردیابی مکان به‌کار می‌گیرید شبیه اندروید اوریو است؛ به‌سادگی به تنظیمات دستگاه مراجعه کرده و گزینه Location را پیدا می‌کنید. سپس با استفاده از ضامن روشن/خاموش، امکان دسترسی هر برنامه را به صورت تک‌تک تایید یا رد می‌نمایید. برای سایر مجوزها مانند استفاده از دوربین گوشی هم می‌توان تغییراتی اعمال کرد.

اندروید ۶ به بالا (مارشملو تا اوریو)

برای همه برنامه‌ها

برای این منظور وارد تنظیمات اسمارت‌فون شده و گزینه Location را انتخاب کنید. سپس برای فعال یا غیرفعال کردن دسترسی، دکمه روشن یا خاموش را انتخاب نمایید. البته باید توجه داشته باشید که در این حالت، همه اپلیکیشن‌ها از ردیابی موقعیت شما متوقف خواهند شد، حتی آن‌هایی که از GPS استفاده می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید برای شخصی‌سازی بیشتر، حالت Location را به یکی از سه گزینه زیر تغییر دهید:

  • High accuracy: از همه موارد استفاده می‌کند که شامل GPS، وای‌فای، بلوتوث و شبکه‌های موبایل می‌شود.
  • Battery saving: به‌غیر از GPS از بقیه امکان‌ها بهره می‌گیرد.
  • Device only: فقط از GPS استفاده خواهد کرد.

برای تک‌تک اپلیکیشن‌ها

به مسیر Settings>Apps>Configure apps، سپس App permissions بروید. در آنجا لیستی از ویژگی‌های حساس گوشی (مانند میکروفون، دوربین یا لیست مخاطبان) نشان داده می‌شود. از بین آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید که کدام برنامه‌ها به این موارد و از جمله مکان شما دسترسی داشته باشند.

روی Your location تب کنید و هر کدام از اپلیکیشن‌هایی را که می‌خواهید به آن‌ها مجوز بدهید، برمی‌گزینید. برای راحتی، بهتر است که دسترسی را برای برنامه‌هایی مانند گوگل مپس و گوگل اپ فعال کنید. اما در مورد سایر اپ‌ها که ممکن است از منابع غیرمطمئنی باشند گزینه موقعیت را غیرفعال نمایید.

اندروید ۴.۳-۵.۱

برای همه برنامه‌ها

در اینجا هم مانند نسخه‌های جدیدتر اندروید، می‌توانید تنظیمات مکان برای تمام برنامه‌ها را تنها با سوییچ ساده ضامن تغییر دهید. برای انجام این کار به مسیر Settings>More>Permission مراجعه کرده و روی ضامن روشن/خاموش تب کنید. در حالت خاموش، هندست اطلاعات موقعیت شما را جمع‌آوری نخواهد کرد.

همچنین می‌توانید تغییراتی در روش گزارش مکان خود اعمال نمایید. با رفتن به Location>Mode، قادر خواهید بود بین سه حالت مختلف یک مورد را برگزینید (تصویر زیر).

اگر در بخش Location به سمت پایین اسکرول کنید، لیستی از اپلیکیشن‌هایی را که درخواست اطلاعاتی درباره موقعیت شما داده‌اند (تصویر پایین) مشاهده خواهید کرد. به‌محض اینکه شما گوشی خود را به اندروید مارشملو یا بالاتر به‌روزرسانی نمایید، کنترل بیشتری بر روی مجوزهای داده شده به هر کدام از برنامه‌ها خواهید داشت.

علاوه بر این‌ها، تعداد زیادی از سرویس‌های گوگل مانند Google Now می‌توانند از داده‌های مکان شما استفاده کنند. برای کنترل این موارد، در پایین لیست اپلیکیشن‌ها روی Google Location Reporting فشار دهید تا مجموعه‌ای از همه اکانت‌هایی را که در هندست‌ ایجاد کرده‌اید، مشاهده نمایید.

برای هر اکانت، می‌توانید از تنظیمات Location Reporting برای تایید یا رد دسترسی استفاده کنید. از طرفی، در قسمت Location History این امکان را خواهید داشت تا همه داده‌هایی را که تابه‌حال ثبت شده‌اند، پاک نمایید.

به‌صورت جداگانه

گرچه در ورژن‌های قدیمی‌تر اندروید، امکان غیرفعال کردن ردیابی موقعیت وجود دارد، اما این روش به‌صورت یک راهکار «همه یا هیچ» خواهد بود. به‌عنوان یک جایگزین، برنامه AppOps می‌تواند برای کنترل تک‌تک اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه‌های مختلفی با اسامی مشابه در گوگل پلی وجود دارند، بنابراین مطمئن شوید که AppOps واقعی را نصب می‌کنید.

در داخل آن، لیست مواردی که به اطلاعات مکان و سایر داده‌های شما دسترسی دارند، نشان داده خواهد شد و در نتیجه خواهید توانست روی هر اپلیکیشن تنظیمات خود را اعمال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH