اکسپریا XZ2 پریمیوم سونی در زندگی روز‌مره چگونه است؟!

بالاخره سونی ارایه محصولات سری پرمیوم XZ2 خود برای سال 2018 را تکمیل کرد. در تست‌های صورت گرفته برای سنجش کارآیی دستگاه مشخص شده که آیا انتظار طولانی برای عرضه این هندست امری معقول بوده است یا خیر و آیا اکسپریا XZ2 پریمیوم در رقابت با اسمارت‌فون‌های دیگر قادر به حفظ سهم خود خواهد بود یا خیر.

سونی موبایل طی کنگره جهانی موبایل 2018 در ماه فوریه گذشته عرضه اسمارت‌فون اکسپریا XZ2 پریمیوم را آغاز کرد. بیش‌ترین ویژگی جالب‌ توجه این هندست در قسمت پشتی آن واقع شده و سونی پس از تامین سنسورهای تصویربرداری برای دوربین اسمارت‌فون‌های تولیدکنندگان دیگر، نخستین بار از یک دوربین دوگانه بهره گرفته است. اما به‌طور کلی این آزمایش میزان قدرت اکسپریا XZ2 پریمیوم را محک می‌زند.

همانند اسمارت‌فون‌های اکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت، این‌بار نیز سونی بر سریع‌ترین تراشه ساخت شرکت کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 845 تکیه نموده است. اکسپریا XZ2 پریمیوم در کنار این تراشه از 6 گیگابایت رم نیز بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که اکسپریا XZ2 مجهز به 4 گیگابایت حافظه رم است.

به‌منظور ارزیابی چگونگی عملکرد سونی اکسپریا XZ2 پریمیوم چندین تست‌ بنچمارک بر روی آن اجرا شده است. اگرچه این بنچ‌مارک‌ها انعکاس‌دهنده کاربری اسمارت‌فون در زندگی واقعی نیستند؛ اما با ارایه اطلاعات و تصویری سودمند از گوشی، امکان مقایسه آن با مدل‌های مختلف ارایه شده از سوی تولیدکنندگان رقیب را فراهم می‌کنند.

اطلاعات مربوط به تست‌های بنچ‌مارک صورت گرفته بر روی گوشی سونی اکسپریا XZ2 پریمیوم

اولین مولفه شاخص در تحلیل تست بنچ‌مارک به بهره‌مندی اکسپریا XZ2 پریمیوم از 2 گیگابایت حافظه رم بیش‌تر نسبت به نسخه‌های غیر پریمیوم مربوط می‌شود که البته کارآیی بهتری نیز ارایه نمی‌دهد. در مقایسه مستقیم این هندست با اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S9 پلاس مجهز به تراشه بومی اگزینوس 9810 در اروپا، مجددا متوجه خواهید شد که کوالکام در اپلیکیشن‌های با گرافیک بالا پیشتاز بوده و تراشه سامسونگ در زمینه کارآیی پردازش خام به شکل قابل‌توجهی سریع‌تر عمل می‌کند.

کنترلر حافظه سامسونگ نیز با کسب امتیاز بالاتر از 24000 به شکل مناسب‌تری پیاده‌سازی شده است. این رقم تقریبا 2 برابر بیش‌تر از اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه کوالکام خواهد بود.

اپلیکیشن‌های با گرافیک بالا به ندرت اسمارت‌فون اکسپریا XZ2 پرمیوم را به چالش خواهند کشید

اندازه‌گیری کارآیی خالص یک بعد قضیه به‌شمار می‌آید؛ اما در کاربری روزانه واقعا چه میزان از توان گوشی بلااستفاده باقی می‌ماند؟ در حقیقت آیا هنگام استفاده از گوشی، نرم‌افزار بر کارآیی واقعی آن تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت؟ در این مقوله، سونی اکسپریا XZ2 پریمیوم دارای یک راز مبهم است.

اکسپریا XZ2 پریمیوم، گجتی هوشمند، سریع و همراه با یک مشکل عملکردی ناخوشایند است. بگذارید ابتدا به بررسی جنبه‌های مثبت این هندست بپردازیم. اکسپریا XZ2 پریمیوم در کاربری‌های روزمره، پیمایشی روان میان صفحات هوم‌اسکرین ارایه داده و سریعا میان اپلیکیشن‌های مختلف سوییچ می‌کند. حتی بازی‌های پرطرفداری نظیر PUBG Mobile نیز در بالاترین تنظیمات ممکن به صورت روان اجرا می‌شوند. به لطف قابلیت اتصال LTE Cat 18 و تجمیع 6 برابری سرویس‌دهنده‌های مخابراتی، نرخ دانلود و آپلود (حداقل به لحاظ تئوری) به سقف 1.2 گیگابیت بر ثانیه و 200 مگابیت بر ثانیه خواهند رسید. مطمئنا حداکثر سرعت ممکن در کاربری روزانه تا حد زیادی به اپراتور شبکه، دکل‌های انتقال داده و شرایط مختلف دیگر وابسته خواهد بود. به‌عنوان مقایسه، اسمارت‌فون وان‌پلاس 6 تنها مجهز به اتصال Cat 16 و قابلیت تجمیع 4 برابری سرویس‌دهنده‌های مخابراتی است و می‌تواند به حداکثر نرخ 1 گیگابیت بر ثانیه برای دانلود و 150 مگابیت بر ثانیه جهت آپلود دست یابد. اکسپریا XZ2 پریمیوم نشان داد که قادر به دریافت و انتقال داده‌های موبایل با سرعت بسیار بالاتری است. حقیقتا اسمارت‌فون‌های اکسپریای سونی در میان برترین اجراکنندگان تماس وای‌فای و VoLTE جای دارند. البته به‌منظور بهره‌گیری از این ویژگی به اپراتورهای شبکه مناسب و فعال‌سازی این مشخصه در تعرفه مصرفی خود احتیاج خواهید داشت. کیفیت تماس به شکل قابل‌توجهی بهتر بوده و اتصال وای‌فای از طریق شبکه بی‌سیم، دسترسی به شما در خانه‌هایی با سطح ایزولاسیون و بهره‌وری انرژی بالا را تضمین می‌کند.

در حقیقت اکسپریا XZ2 پریمیوم در زندگی روزمره به شکلی ایده‌آل ظاهر می‌شود و نسبت به بروز وقفه در اجرای اپلیکیشن‌ها، زمان انتظار طولانی در زمان دانلود اسناد و مواردی از این قبیل هیچ‌گونه شکایتی نخواهید داشت. با این‌حال در زندگی روزمره با اسمارت‌فون، گاهی مایل به عکس‌برداری و فیلم‌برداری نیز خواهید بود. در این مقوله بایستی کمی بردبار باشید. فاصله زمانی میان رها کردن شاتر تا فراهم شدن امکان مشاهده تصویر بر روی صفحه‌نمایش می‌تواند 1 یا 2 ثانیه طول بکشد. در صورتی‌که مایل به استفاده از دوربین دوگانه جدید یا تغییر وضعیت به حالت بوکه یا تک‌رنگ باشید نیز بایستی به همین اندازه منتظر بمانید.

اسمارت‌فونی پیشرفته که همچنان از یک اپلیکیشن کند برای دوربین استفاده می‌کند

سونی اکسپریا XZ2 پریمیوم در کلیه تست‌هایی که همواره اجرا می‌شوند، عملکرد درخشانی داشته است؛ اما با توجه به سرعت یکی از مهمترین اپلیکیشن‌ها، سونی حوصله کاربران خود را محک می‌زند. فاصله زمانی میان تغییر حالات یا حتی تماشای عکس به ثبت رسیده بسیار طولانی است و در درازمدت می‌تواند کاربران را کلافه کند. امیدواریم به زودی یک بسته به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای بهبود عملکرد اپلیکیشن دوربین ارایه شود.

شما در خصوص اسمارت‌فون سونی اکسپریا XZ2 پریمیوم چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا این گوشی یک جایگزین واقعی برای جدیدترین مدل‌های گلکسی S9 سامسونگ یا هواوی P20 پرو یا احتمالا هندست پیکسل 2 گوگل به‌شمار خواهد آمد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH